שר הבריאות ניצן הורוביץ (מרצ) הביע הבוקר (רביעי) סיפוק מהירידה הנמשכת בנתוני התחלואה של גל הקורונה החמישי, אבל יחד עם זאת ציין כי מערכת הבריאות נערכת לגל נוסף. "הגל יורד, אפילו בחדות, אבל הוא לא תם. יש עוד חולים קשה בבתי החולים, יש עדיין הרבה הדבקות ולכן אנחנו לא מוותרים על המסכות. אני לא יודע מתי הגל הבא יבוא או אם הוא יבוא - אבל אנחנו מתכוננים", אמר השר הורוביץ בריאיון באולפן ynet. אחרי שמספר הנפטרים חצה את רף ה-10,000 - אמר שר הבריאות: "מי שהשתמש בכלים שנתנו - הגן על עצמו".
12,101 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה בכ-84 אלף בדיקות. זה היום ה-51 ברציפות שבו מאובחנים בישראל יותר מ-10,000 חיוביים לקורונה ביממה. מקדם ההדבקה עלה מעט ל-0.67, אך הדבר עדיין מעיד שהמגפה נמצאת בדעיכה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,539 חיוביים לקורונה, 693 מהם במצב קשה. 240 מהחולים הקשים מחוברים למכונות הנשמה ו-26 לאקמו.
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"אני לא יודע להגיד אם הגל הבא בפתח". השר הורוביץ באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
"אני לא יודע להגיד אם הגל הבא בפתח, אבל בארגון הבריאות העולמי מעריכים שיהיו עוד וריאנטים כי חצי עולם לא מחוסן ושם זה מתפתח ולכן אנחנו נערכים", אמר השר הורוביץ. אנחנו משאירים את המערכים הבסיסיים של הקורונה, פועלים למרות שהגל יורד"
- האומיקרון אמנם גרם למחלה כנראה יותר קלה, אבל התפשט פה. "בגלל המספרים".
- מספרים גדולים, והייתה איזושהי חוסר הבנה אולי בהתחלה למה זה יגרום מבחינת החולים קשה. 1,700 מתים רק בגל הזה. "כן, בסך הכול יש יותר מעשרת אלפים במגפה כולה בשנתיים האחרונות. כל בן אדם שנפטר הוא עולם ומלואו ואנחנו נלחמנו ונלחמים על כל בן אדם. לכן, גם אנחנו נותנים את הכלים המתאימים. אנחנו המדינה היחידה בעולם שנותנת חיסון רביעי למבוגרים. מי שלקח אותו - הקטין בהמון את הסיכוי שלו לפתח מחלה קשה וחלילה למות, ועשינו המון בדיקות".
- אתם אמרתם "זה הכול אחריות אישית". זה לא אנשים בני 90 בבתי אבות, זה אנשים בני 60 שפשוט הופקרו ולא יכלו לצאת מהבית. "מה זה הופקרו? איזה דיבור זה בכלל? הצענו להם חיסון. יותר מ-700 אלף איש מעל גיל 60 לקחו את החיסון ולא הגיעו לבתי החולים. זאת אומרת, נתנו את הכלים הכי אפקטיביים".
- אבל גם אנשים מחוסנים נפטרו. "כן, אבל אם את מסתכלת בפרופורציה, זה באופן מאוד מאוד מצומצם ביחס לאנשים שלא התחסנו. אני מאוד שבע רצון מהדרך שבה ניהלנו את המגפה הזאת ושמרנו על המדינה פתוחה. אני חושב שהנזקים של הסגרים שעשה נתניהו היו הרסניים, ומצד שני אנחנו הגנו על האוכלוסייה הפגיעה".
- אתם כל הזמן חוזרים על עניין הסגרים, אבל זה קרה בתקופה שלא היו חיסונים. אף אחד, כולל ד"ר שרון אלרעי-פרייס ופרופ' נחמן אש לא דיברו על סגר. דיברו רק על צמצום מגעים. "היו קולות, כולל כאלה שיצאו מהבניין הזה, שבהחלט הטיפו בלי הרף לצעדים דרקוניים, גם בגל האומיקרון וגם בגל הדלתא. אני אמרתי ואני אומר את זה גם ביחס לגל הבא, שיתכוננו כולם, אנחנו ננהג באותו אופן. לא נסגור את המדינה, לא יהיה כאן סגר. לא נסגור את בתי הספר ולא נשבית ענפים במשק. כן ניתן את הכלים להגן על הפגיעים כמו שנתנו בגל הזה. מי שהשתמש בכלים האלה - הגן על עצמו".
- בבתים תופרים עכשיו תחפושות, אפשר להגיד שפורים הקרוב יהיה הראשון אחרי כמה שנים שבו נחזור למצב נורמלי? "כן, אני חושב שכן. זה משמח וזה טוב. אין יותר הגבלות על התכנסויות או על פעילות, וכן, אפשר לעשות אירועים באופן חופשי".
- בחיסוני הילדים נכשלתם. "זה משתנה בין מגזרים. היה המון פייק ניוז, והפחידו אנשים שזה לא בטוח, כל מיני שטויות שאמרו וזה השפיע. היו הרבה אנשים שהתחסנו בעצמם ולגבי הילדים היססו כי הפחידו אותם בכל מיני אמירות. אפשר להאשים בזה את מי שאתם רוצים, אני לא חושב שיש בן אדם אחד במדינה שלא שמע על החיסונים וההסברה שלנו לא הגיעה אליו. בסוף יש אנשים וזה הורים שבוחרים לא לעשות את זה. אני לא רוצה להכריח אותם. בניגוד למדינות אחרות שיש אצלן כפיית חיסונים - אצלנו אין".

"אני מבטיח לכם שהעניין ייפתר"

בהתייחסו למשבר בקואליציה, אמר השר הורוביץ: "אנחנו נגיע לפתרון בנושא הפנסיות בצה"ל וזה יוסכם. יש כל מיני הצעות איך לטפל בעניין הזה, אני נפגשתי עם בני גנץ בכנסת והייתה שיחה טובה. אני חושב שמה שהכי חשוב זה שהצופים שלכם יבינו שאנחנו רוצים לשמור על הממשלה, הממשלה הזאת היא חשובה. מאוד חשוב שתהיה יציבות ממשלתית, אנחנו לא רוצים להיגרר שוב לכאוס שהיה כאן בתקופת נתניהו ואנחנו נשמור על הממשלה. אני מבטיח לכם שהעניין ייפתר. כל צד עושה פשרות".
3 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאווי זועבי בריאיון באולפן
ג'ידא רינאווי זועבי בריאיון באולפן
ח"כ רינאוי-זועבי והשר לפיד. "מינוי מכובד מאוד של אישה ערבייה"
(צילום: הדר יואביאן, אלכס קולומויסקי)
שר החוץ יאיר לפיד מינה אתמול את חברת מפלגתו של הורוביץ, ג'ידא רינאוי-זועבי, לתפקיד הקונסולית הכללית של ישראל בשנגחאי. שר הבריאות ויו"ר מרצ טוען כי מינויה של רינאוי-זועבי לא נעשה משיקול היותה מורדת פוטנציאלית בקואליציה אחרי שהצביעה נגד חוק הגיוס בקריאה ראשונה. "אני רואה את זה כמינוי מכובד מאוד של אישה ערבייה ראשונה לתפקיד שיש לו היבטים כלכליים חשובים וזה גם מתאים לרקע שלה".
- וזה מה שהיית אומר מהאופוזיציה אם נתניהו היה ממנה מישהו שהצביע נגד הקואליציה? "נתניהו מינה ח"כים בכירים מהליכוד לתפקידים בכירים. השגרירה בלונדון, השגריר בוושינגטון, השגריר באו"ם. זה תפקידים בכירים, זה בסדר שחברי כנסת מתמנים לתפקידים האלה. אנחנו ממשלה של מפלגות קטנות, בדרך כלל ראש הממשלה או שר החוץ, כמו במקרה הזה, ממנים אנשים שחלקם הם אנשים פוליטיים. זה בסדר גמור, יש אפילו מכסת מינויים פוליטיים. אין שום קשר להצבעה שלה".
הורוביץ גם הדף את הטענות שלפיהן מפלגתו לא מצליחה לקדם נושאים בממשלה. לדבריו, "אם תשאלו את הימין, הם יגידו שאנחנו מכתיבים את הצעדים בממשלה. אנחנו מצליחים להעביר הרבה דברים, למשל במשרד הבריאות, ששנים לא העבירו אותם. איסור טיפולי המרה, אתם חושבים שהשר ליצמן היה עושה את זה? או פונדקאות לגברים וזוגות מאותו מין? אני עשיתי את זה.
"אתם חושבים ששר אחר ממפלגת ימינה היה עושה את זה? יש לנו הרבה מאוד הישגים, גם בתחום הסביבה במשרד של תמר זנדברג ובכלל בממשלה הזאת. מינו עכשיו ארבעה שופטים לבית המשפט העליון. אתם חושבים שאם זאת הייתה ממשלה ימנית אז זו הרשימה שהייתה מתמנית? אני חושב שזאת רשימה טובה ומאוזנת".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר עם הפגנת הימין בביקור הח''כים ממרצ בשייח' ג'ראח
איתמר בן גביר עם הפגנת הימין בביקור הח''כים ממרצ בשייח' ג'ראח
ח"כ בן גביר בשייח ג'ראח. "פירומן פוליטי"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על המתיחות בשכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים בעקבות הצתת בית יהודים והחלטתו של ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) לפתוח במקום "לשכה" מאולתרת, אמר הורוביץ: "אנחנו חד-משמעית נגד פינוי בשייח ג'ראח. מעבר לעניין המוסרי והבסיסי של אנשים שגרים שם שנים רבות מאוד - זאת התלקחות. מי שעושה פרובוקציות בשייח ג'ראח עלול לגרום לתבערה".
- זה לא בן גביר שהצית הרכב של תושב השכונה טל יושבייב תשע פעמים וגם את ביתו. "כן אבל הוא בא לשם כדי ללבות את האש. הוא בטח לא צריך להסתובב שם. הרי אם תשאלו אותו - הוא בכלל תומך בטרנספר, בגירוש של כל הערבים מהארץ. אצלו זו תפישה כוללת, הוא פירומן פוליטי. מי שהכניס אותו לכנסת ועשה מאמץ לכך זה נתניהו שפעל לבחירתו. אני חושב שזאת בושה שהוא נמצא בכנסת. כשמאיר כהנא היה בכנסת, רוב חברי הכנסת, כולל מהליכוד, היו יוצאים מהאולם".