כמו בערב האחרון של מבצע "שומר החומות", צה"ל מתכנן כי גם הערב (יום ראשון) - אם אכן תיכנס לתוקף הפסקת האש - עשרות מטוסי קרב וכטב"מים יחוגו מעל רצועת עזה. כך, אם הג'יהאד האיסלאמי יחליט להוציא לפועל מטח אחרון, אותם כלי טיס יתקפו עשרות יעדים בעוצמה. המטרה היא להעביר מסר חד-משמעי שלפיו אם הג'יהאד יפר את ההסכם או ינסה להוציא לפועל מטחי סיום, התגובה של ישראל תהיה קשה.
למרות זאת, סמוך לשעה 19:00 ולאחריה נורו מטחים כבדים ליישובי עוטף עזה, שדרות ואשקלון. במשטרת מרחב הנגב דיווחו כי אזרח זר שמתגורר במועצה האזורית שדות נגב נפצע קל מפגיעת רסיס רקטה בחצר המגורים. מערכת כיפת ברזל יירטה את רוב הרקטות ששוגרו במטחים אלה.
5 צפייה בגלריה
שובלי יירוטים בשמי שדרות
שובלי יירוטים בשמי שדרות
שובלי יירוטים בשמי שדרות
5 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
שיגורים מעזה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפה בעזה
(צילום: AP)

המהלך האווירי בוצע בהצלחה ב"שומר החומות", כלקח ממבצעים קודמים ברצועה - שבסופם חמאס ניצל את השעות והדקות האחרונות למטחי סיום כדי לייצר "תמונת ניצחון". השעות האחרונות לפני הפסקת האש הן מסוכנות מאוד, ובצה"ל קוראים לציבור לנהוג במשנה זהירות ולהישמע להנחיות פיקוד העורף.
עד כה, בצה"ל מסכמים את מבצע עלות השחר בהצלחה רבה, עם הישגים מבצעים משמעותיים של חיסול צמרת הג'יהאד האיסלאמי בעזה ומכה קשה לארגון לעתיד, תוך השארת חמאס מחוץ למערכה.


שלוש פצצות מרגמה נפלו בצהריים במעבר ארז שדרכו עוברים בשגרה אלפי פועלים פלסטינים לעבודה בישראל. המתחם של רשות המעברים במשרד הביטחון סגור לנוכח המבצע, ובכך נמנעה פגיעה רחבה יותר. סרטון ממצלמת אבטחה תיעד את רגע פגיעת הפצמ"רים במעבר.
דובר צה"ל עדכן כי מאז שעות הלילה הושמדו 11 עמדות שיגור רקטות של ארגון הג'יהאד האיסלאמי. מטוסי ומסוקי קרב תקפו בצהריים שתי עמדות שיגור של ארגון הטרור, ובמהלך הלילה תקף צה"ל תשעה בורות שיגור רקטות.

ככל הנראה, המכשול העיקרי בדרך להפסקת האש הוא הדרישות של הג'יהאד האיסלאמי - שעד כה לא הצליח לרשום שום הישג משמעותי במערכה, ודורש בין היתר שחרור אסירים - דבר שישראל לא מוכנה לו. ברשת "אל-ג'זירה" דווח כי מצרים תפרסם הודעה הקוראת להפסקת אש שתיכנס לתוקף הערב החל משעה 20:00. לפי הדיווח, ההודעה תכלול התחייבויות של מצרים להמשיך לטפל בסוגיית האסירים ובמיוחד בעצירים חליל עוואודה ובסאם א-סעדי. עוואודה הוא העציר המנהלי שובת הרעב המשויך לג'יהאד האיסלאמי. עוד דווח כי ההבנות כוללות מתן אפשרות של ישראל להקל על המצור בעזה והכנסת משאיות דלק לתחנת הכוח מחר.
ובעוד ישראל מקפידה מתחילת מבצע "עלות השחר" לפגוע בג'יהאד האיסלאמי בלבד ולא בחמאס, הודיעה הזרוע הצבאית של הארגון השולט ברצועה כי אחד מאנשי חמאס, אחמד עפאנה, נהרג בג'באליה "במהלך התוקפנות הציונית המתמשכת של ישראל". בהודעה לא צוין באיזה שלב הוא נהרג ובאיזה אופן, ואם מדובר בתקיפה ישראלית. בנוסף, לא צוין גם שום איום או מסר לישראל.
5 צפייה בגלריה
ההרס במועצה אזורית אשכול
ההרס במועצה אזורית אשכול
ההרס במועצה האזורית אשכול
(צילום: EPA)
מוקדם יותר היום ביקרו ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי בפיקוד הדרום, ובהמשך לפיד שוחח עם ראשי רשויות מהעוטף בשדרות. בביקורם בפיקוד דרום קיימו גנץ ולפיד הערכת מצב יחד עם הרמטכ"ל, המזכיר הצבאי לרה"מ אלוף אבי גיל, מפקד פיקוד הדרום האלוף אליעזר טולדנו, מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ וגורמים נוספים. לאחר מכן, ביקרו ראש הממשלה ושר הביטחון במרכזי השליטה בפיקוד, ועקבו מקרוב אחר פעולות התקיפה שמבוצעות מגזרה זו. השניים שוחחו עם חיילים המשרתים במקום ועם מפקד מרכז השליטה.
בשדרות, לפיד נפגש בעיריית שדרות עם ראשי הרשויות של הדרום, יחד עם שרת הכלכלה אורנה ברביאי. מלשכתו נמסר כי "ראש הממשלה עדכן את ראשי הרשויות בפורום מנכ"לי משרדי הממשלה שהתכנס אתמול, במטרה לתכלל את המענה האזרחי בצורה מיטבית במבצע עלות השחר. ראשי הרשויות ציינו כי בימים האחרונים מתקיים קשר שוטף ושיתוף פעולה הדוק אל מול המערכת, וכן אמרו כי זו פעם ראשונה שמשרדי הממשלה יוזמים ופונים אליהם ישירות".