4 צפייה בגלריה
חייל סמל ראשון אילוסטרציה
חייל סמל ראשון אילוסטרציה
אילוסטרציה
(מתוך אתר צה"ל)
עשרות גופים אזרחיים מפעילים בצה"ל תוכניות בתחום החינוך והמנהיגות, אולם כשמרכז המחקר של הכנסת ביקש לדעת מי הם אותם גופים, מה התוכניות שהם מפעילים ומה התקציבים שנדרשים לכך - הוא נתקל בחומה בצורה. במשך יותר מחמישה חודשים מבקשים במרכז המחקר שוב ושוב את הנתונים, לבקשת ח"כ יריב לוין מהליכוד, אך אלו לא נשלחים.
על פי הדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, כניסתם של גופים אזרחיים לצה"ל התגברה מאז ראשית שנות ה-2000 במסגרת חיל החינוך. דו"ח מבקר המדינה משנת 2012 שעסק בנושא מצא כי בשנים 2010-2008 גדל פי שלושה מספר הפעילויות של ארגונים חיצוניים במסגרת חיל החינוך, וכמות הארגונים המעורבים בתחום הגיעה לכמה עשרות.
"בדו"ח המבקר צוין כי ההתקשרות עם הארגונים לא נעשתה על בסיס אמות מידה ברורות וללא תהליכי פיקוח ובקרה סדורים על פעילותם", נכתב בדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת. "בדו"ח המבקר מובאות טענות של קציני החיל על תלות של חיל החינוך בארגונים החיצוניים, שיש בה סיכון גדול מאוד להטיה אידיאולוגית ולהחדרת תכנים שאינם הולמים את האתוס הצבאי או הבאים לחזק אתוס אחר".
4 צפייה בגלריה
יריב לוין הליכוד
יריב לוין הליכוד
ביקש לקבל את המידע לפני כמה חודשים - והוא טרם הגיע. יריב לוין
(צילום: צילום: אלכס קולמויסקי)
בשנת 2016 החליט הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט על צמצום פעילותם של מכוני החינוך האזרחיים בצה"ל. שנתיים לאחר מכן פרסם הצבא את הקריטריונים של חיל החינוך לאישור פעילותם של ארגונים חיצוניים וכן רשימה של 80 ארגונים מאושרים, ובשנת 2021 היו מאושרים 83 ארגונים אזרחיים לפעילות חינוך בצה"ל. נתונים עדכניים אין כאמור, כי צה"ל מסרב לספקם.
מרכז המחקר והמידע ביקש לדעת אילו יחידות וגופים בצה"ל העוסקים בחינוך פועלים מול ארגונים חיצוניים, מה מדיניות הצבא בתחום זה ואילו שינויים היא עברה בעשור האחרון מאז דו"ח המבקר בנושא, מהם הפקודות והנהלים העדכניים בנושא ובאיזה אופן מופעל פיקוח על התכנים המועברים.
כמו כן, במרכז ביקשו רשימה מפורטת ועדכנית לשנת 2022 של ארגונים חיצוניים המפעילים תוכניות חינוך, בהתייחס לאופי הפעילות, היקפה מבחינת תדירות ומספר משתתפים וקהל היעד שלה. עוד ביקשו במרכז לקבל נתונים על התשלום השנתי לכל אחד מהארגונים בשנים האחרונות, תשובה עקרונית לשאלה מדוע הצבא נזקק לשירותיהם של ארגונים חיצוניים בתחום החינוך והמנהיגות ומהו היתרון והייחוד בתוכן ובסיוע החינוכי שארגונים אלה מספקים לצבא.
4 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
החליט לצמצם את פעילותם של מכוני החינוך האזרחיים בצה"ל כשהיה רמטכ"ל. איזנקוט
(צילום: דובר צה"ל)
על פי הדו"ח, "בקשת מידע ראשונה בנושא הופנתה למשרד הביטחון ב-12 ביולי 2022, בבקשה לקבל את המענה עד ל-4 באוגוסט. התשובה שהתקבלה ב-22 בספטמבר לא כללה את פירוט המידע המבוקש בנוגע לפעילות חיל החינוך וברובה לא הייתה רלוונטית לשאלות שבבקשתנו. הבקשה הופנתה מחדש בצירוף הבהרות ודגשים, כאשר המועד המחודש לקבלת התשובה נקבע ל-24 באוקטובר. התשובה שהתקבלה ב-17 בנובמבר לא הייתה שונה בעיקרה מהתשובה הראשונה.
"בקשה ממוקדת להבהרות נוספות נשלחה שוב לצה"ל באותו היום, אך עד לשעת הגשת המסמך, כחמישה חודשים משליחת הבקשה הראשונה, לא התקבל המידע המבוקש מצה"ל וממשרד הביטחון. חלק מהמידע שאותו ביקשנו לקבל מצה"ל ניתן בעבר במתכונת דומה במסגרת תשובות הצבא לבקשות מתוקף חוק חופש המידע, ומכאן שמתחדדת השאלה מדוע לא ניתן היה למסור את המידע העדכני הנדרש לצורכי עבודת הכנסת".
העובדה שצה"ל מסרב לספק מידע למרכז המחקר והמידע עלה כבר באמצע השנה בדיון בוועדת הכנסת. מנהלת המרכז, עו"ד הודיה קין, אמרה בדיון כי "בפניות למשרד הביטחון, אנחנו נתקלים בחומה בצורה גם בנושאים לא מסווגים. אנחנו לא מקבלים מענה באופן שיטתי. אנחנו כלי להשבחת עבודת חברי הכנסת, וללא יכולת לקבל מידע אנחנו ניצבים מול שוקת שבורה, והתסכול גדול".
4 צפייה בגלריה
עו"ד הודיה קין
עו"ד הודיה קין
"ללא יכולת לקבל מידע אנחנו ניצבים מול שוקת שבורה". מנהלת מרכז המחקר והמידע של הכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הכנסת דאז, חבר הכנסת לשעבר ניר אורבך מימינה, אמר באותו דיון כי "אי שיתוף פעולה ואי מסירת מידע למרכז - יש בהם לא רק הפרה של הוראת חוק ברורה, אלא גם זלזול ופגיעה בעבודת הכנסת ובחברי הכנסת, וזה לא דבר שנוכל להתעלם ממנו. לא מדובר באינטרס של הקואליציה או של האופוזיציה, אלא של הכנסת כולה".
חברי הכנסת אף הציעו בדיון להטיל סנקציות על משרדי ממשלה שאינם משתפים פעולה עם מרכז המחקר והמידע. ח"כ שלמה קרעי הציע "לעכב חוקים של משרד שלא משתף פעולה עם המכון. משרד שמזלזל במכון - מזלזל בכנסת ובציבור ואי אפשר לעבור על זה בשתיקה". ח"כ יריב לוין הציע להתנות העברות כספים של משרדי הממשלה בהמצאת אישור של המרכז שאין פניות פתוחות. "הכנסת הינה אחד הפרלמנטים החלשים בעולם, אין לנו כלים פרלמנטריים מינימליים", אמר לוין.
מדובר צה"ל נמסר: "הטענה המוצגת בדו"ח, לפיה לא התקבל מענה, אינה נכונה. צה"ל קיים מול הפונים שיח שוטף שבמהלכו התקבלו מספר פניות המשך על ידי מרכז המחקר והמידע, בבקשה לקבל מידע ונתונים נוספים שטרם התבקשו קודם לכן, דבר שהאריך את משך הטיפול. הנתונים החסרים יועברו למרכז לאחר בחינה עניינית של הגורמים המוסמכים בנושא ועל פי שיקול דעתם".