5 צפייה בגלריה
הלל נחמיה אופן
הלל נחמיה אופן
הלל נחמיה אופן ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
חייל ביחידת ההנדסה המובחרת יהל"ם התמוטט הבוקר (שני) במהלך אימון זחילה במתקן אדם שליד מודיעין, לפי החשד הראשוני כתוצאה מהתייבשות או ממכת חום. החייל, הלל נחמיה אופן, בן 20 מכרמי צור, הועלה מדרגת טוראי לדרגת רב-טוראי לאחר מותו.
המקרה אירע בסביבות השעה 4:30 לפנות בוקר. החייל סטה מנתיב הזחילה ואותר שרוע על האדמה במצב קשה. הוא מטופל על ידי גורמי רפואה בשטח ומותו נקבע לאחר מאמצי החייאה. המשטרה הצבאית פתחה בחקירת נסיבות האירוע, ובסיום החקירה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית.

5 צפייה בגלריה
הלל נחמיה אופן  נפטר הבוקר במהלך אימון
הלל נחמיה אופן  נפטר הבוקר במהלך אימון
(באדיבות המשפחה )
בימים האחרונים הופץ בצה"ל מסמך מפורט שמפרט על מגבלות האימונים והפעילות בשל מזג האוויר הקיצוני. בעקבות האירוע הנחה מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, על עוצר אימונים שיימשך עד יום רביעי בשעה 05:00.
מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי החייל, שנמצא בשלב האימון המתקדם במסלול ההכשרה ליחידה המובחרת יהל"ם, השתתף הלילה באימון זחילה בשטח האש של מתקן אדם. האימון אושר ע"י קצין בדרגת סגן אלוף מחיל ההנדסה, לצאת לפועל סמוך לחצות לאחר בדיקות פרטניות של מזג האוויר באזור ולאחר שעומסי החום אסרו על אימונים בארבעת הימים האחרונים, בהם החיילים ביחידה עסקו בעיקר בהכנות ובמנוחה.
5 צפייה בגלריה
תמיר ידעי עם הרמטכל בטקס מפקד זרוע היבשה
תמיר ידעי עם הרמטכל בטקס מפקד זרוע היבשה
מפקד זרוע היבשה הודיע על עוצר אימונים. האלוף ידעי
(צילום: יאיר שגיא )
למעשה, עד אמש ב-22:00 נאסר כליל להתאמן והאימונים אושרו רק לשעות הלילה, ובכפוף לבדיקות עומסי החום. בין 04:00 ל-05:00 לפנות בוקר, החייל, שהתגייס בחודש מרץ, החל לזחול לאורך מסלול זחילות של כ-300 מטרים וברוחב של כשלושים מטרים. מסיבה שאינה ידועה ועדיין מתוחקרת הוא סטה מנתיב הזחילה וכעבור מספר דקות, בחשיכה מוחלטת, נמצא ע"י מפקד הצוות כשהוא שרוע על האדמה ובמצב רפואי קשה, כשהוא אינו מגיב.
מפקד הצוות החל להעניק לו טיפול ראשוני והזעיק את פרמדיק היחידה שהיה בסמוך להמשך טיפול. צוות מד"א שהוזעק טיפל בו גם וביצע בו החייאה, אך רופא מיחידת 669 שהוקפץ אף הוא נאלץ לקבוע את מותו. במהלך האירוע החייל נשא ציוד לחימה מלא ובקרבת מקום סומנו בצורה זוהרת נקודות תורפה לצד שימוש של המפקדים באמצעי ראייה לילית בשל החשיכה המוחלטת.
5 צפייה בגלריה
הלל נחמיה אופן נפטר הבוקר במהלך אימון
הלל נחמיה אופן נפטר הבוקר במהלך אימון
לא היה לו רקע רפואי. הלל נחמיה אופן ז"ל
(באדיבות המשפחה )
5 צפייה בגלריה
הלל נחמיה אופן  נפטר הבוקר (ב') במהלך אימון
הלל נחמיה אופן  נפטר הבוקר (ב') במהלך אימון
(באדיבות המשפחה )
מהתחקיר הראשוני עולה כי לחייל לא היה רקע רפואי וכי בימים האחרונים הוענק לו ולצוותו תנאי שהייה תקינים בשטח עם אוהלים ממוזגים, מסדרי מים קבועים ומקלחות. האימון בוצע במקביל לעוד ארבעה צוותים וחיילים נוספים התלוננו בימים האחרונים על מצב בריאותם, אך לפי התחקיר הראשוני הם קיבלו מענה במסדרי שתייה ובבדיקות רפואיות.
החייל יועד לשרת כלו"ם בפלגת סילוק פצצות של היחידה המובחרת, אך בשלב הנוכחי היה חלק מהכשרת הלוחם האחודה לכלל החיילים שהתגייסו עימו. האימון בשבוע האחרון של החייל וחבריו כלל מיומנויות שטח פתוח ותנועות לחימה שכללו גם זחילות. בצבא אומרים כי לאורך האימון נשמר יחס חניכה מוגבר של כשישה מפקדים, בהם חלק במילואים, לכל 18 טירונים.
במועצה האזורית גוש עציון התאבלו על מותו של רב"ט אופן, תושב היישוב כרמי צור: "הלל הותיר אחריו את הוריו ושישה אחים ואחיות. קיבלנו בתדהמה את האסון שפקד את משפחת אופן על מותו של הלל ז"ל. הלל התגייס ליחידה מובחרת כדי לתרום למדינה. הוא היה בן למשפחה שורשית כאן בגוש עציון ומשפחתו היא ממייסדי ישיבת הר עציון. בשם המועצה כולה אנו שולחים תנחומים עמוקים למשפחה ועצובים מאוד יחד איתם על האסון הכבד. צוותי החירום במועצה מלווים בשעה קשה זו את המשפחה".