גורם בכיר במשטרה יצא הערב (שבת) נגד משרד האוצר, וטען כי תקציב המדינה ל-2024 אינו כולל די כספים להתעצמות המשטרה, דבר שיפגע לדבריו בביטחונם של תושבי ישראל. לדבריו הפגיעה תוביל לקיצוץ משמעותי בגיוס של שוטרים ולוחמי מג"ב, ואולי אף לפירוק מאות כיתות כוננות שהוקמו אחרי 7 באוקטובר כדי לתת מענה ראשוני ביישובים עד להגעת צה"ל.
"שכחו מהר את השבת השחורה של 7 באוקטובר", אמר הגורם. "כלקח המיידי יום אחרי הטבח התחלנו להכין תוכנית שנותנת מענה לכל תרחיש, כי היום אי אפשר לומר על שום תרחיש שהוא לא הגיוני". הגורם טען: "לצערנו אירועי השבת השחורה הוכיחו שהמשטרה היא חלק חשוב במערך הביטחון של מדינת ישראל לצד צה"ל. איך בזמן לחימה מקצצים למשטרה בתקציבים מול כל התרחישים? מחזירים אותנו ל-6 באוקטובר".
3 צפייה בגלריה
המפכ"ל קובי שבתאי בכנס בבאר שבע
המפכ"ל קובי שבתאי בכנס בבאר שבע
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. בארגון שלו שואלים: "איך בזמן מלחמה מקצצים?"
(צילום: תומר שונם הלוי)
3 צפייה בגלריה
הלוויתו של פקד דן גנות
הלוויתו של פקד דן גנות
60 שוטרים נפלו ב-7 באוקטובר, עוד עשרות נפצעו. הלווייתו של פקד דן גנות, שנפל בקרב על בארי
(צילום: שרון צור)
הגורם אמר כי התקציב חותר לקצץ 430 מיליון שקל מתקציב המשטרה בגיוס שוטרים ל-2024: היעד שהציבה המשטרה ל-2024 הוא גיוס 5,000 שוטרים, לעומת 2,800 שגויסו ב-2023. נוסף על כך תהיה לדבריו פגיעה בעשרות תקנים של שוטרים למלחמה בפשיעה הערבית.
גורם בכיר במג"ב אמר ל-ynet לקראת הדיון מחר בממשלה בתקציב: "חברי כיתות הכוננות נלחמו בחירוף נפש במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. הוקמו מאות כיתות ברחבי הארץ שמטרתן מתן מענה ראשוני לאירועי חירום. פגיעה בתקציב משמעותה פירוק של כל כיתות הכוננות שהוקמו מתחילת הלחימה ופירוקן מנשק. הפגיעה בתקציב פירושה גם ביטול מרכיבי הביטחון ביישובים: גדרות, שערים, אזעקות, תאורה, מערכות אבטחה, מצלמות מש"ק ביטחוני, רכבי אבטחה וציוד מבצעי מתאים, שיועדו ליותר מ-600 יישובים, בהם יישובים סמוכי גדר ויישובים עורפיים".
אותו גורם במג"ב טען: "זורקים לפח את הלקחים הברורים לכול מ-7 באוקטובר ומחזירים אותנו אחורה ל-6 באוקטובר. לא תהיה יכולת ליישובים לתת מענה ראשוני בעת אירוע חירום".
גורמים בסביבת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אומרים כי "או שהאוצר לא הבין מה המשטרה עשתה ב-7 באוקטובר, או שהוא שכח. בכל מקרה השר בן גביר לא יתמוך בתקציב שמקפח את המשטרה ופוגע פגיעה אנושה בה ובביטחון האישי של אזרחי ישראל".
לאחר 7 באוקטובר נערכו במשטרה לתפיסה מבצעית שבה השוטרים יודעים לתת מענה כלוחמים לכל דבר על כל תרחיש של פשיטת מחבלים ביישובים ברחבי הארץ. התפיסה הזו נשענת על אירועי השבת השחורה, שבה המוני שוטרים, חמושים באקדח בלבד ולא תמיד מיומנים מאוד, נלחמו בגבורה במחבלים והצילו בגופם חיים. בלחימה נפלו 60 שוטרים ונפצעו עשרות.
3 צפייה בגלריה
ההרס בשדרות
ההרס בשדרות
תחנת המשטרה בשדרות, שנהרסה בטבח אחרי שהמחבלים רצחו שם שוטרים
(צילום: Leon Neal/Getty Images)
לפי מידע שהגיע ל-ynet, אלה הצרכים המבצעיים שהציגה המשטרה: הקמת רשת קשר אחידה מול צה"ל (כ-250 מיליון שקל ב-2024), מימון מרכיבי ביטחון בכ-600 ישובים שבאחריות המשרד לביטחון לאומי (כחצי מיליארד שקל), מינוי מאות רבש"צים ביישובי מג"ב (350 מיליון שקל), אבטחת מעברים בעוטף ירושלים (50 מיליון שקל), רכישת אמצעים לימ"מ (60 מיליון שקל), מיגון תחנות משטרה (50 מיליון שקל), טכנולוגיה נגד רחפנים בכיסוי ארצי (190 מיליון שקל) וציוד מבצעי למערך החבלה (150 מיליון שקל). במשטרה אומרים כי לפי שעה האוצר אומר שלא יקצה תקציבים לצרכים האלה.