4 צפייה בגלריה
באוטובוסים בתל אביב
באוטובוסים בתל אביב
האכיפה גם ככה לא קיימת
(צילום: נדב אבס, מוטי קמחי)
על אוזלת היד של המשטרה באכיפת עטיית מסכות בתחבורה הציבורית נכתב לא פעם - אך בתקופה האחרונה נראה כי תופעה מטרידה חדשה מגיעה מכיוונם של מתנגדי המסכות, שמתגאים בכך ומתעדים את עצמם נוסעים באוטובוסים ורכבות ללא מסכה, בעודם מסכנים את הנוסעים האחרים, בזמן שהזן אומיקרון, שככל הנראה מידבק מאוד, מדאיג את מערכת הבריאות.
בשונה ממקרים קודמים שבהם תועדו נוסעים שלא משתמשים במסכה, או שעוטים אותה באופן מרושל, הפעם מדובר באג'נדה של ממש. בפוסט שפרסמה דנה גת בטוויטר צורפו תמונות של מתנגדי המסכות. אחד מהם כתב: "האם על השולחן יש כוס קפה המנרמלת את היעדר המסכה? ייתכן. האם היא ריקה לחלוטין? שאלה מעניינת. האם למסכות היה איזשהו פן חיובי בשנתיים האלה? כן, אחד: הן גילו לנו מה מסתתר בכל אחד מאיתנו". מתנגדת אחרת הסתפקה בכיתוב: "ז****ו אתם והמסכות שלכם", וצירפה תמונה שלה ללא מסכה באוטובוס. גולש אחר כתב: "אתם יודעים מה לעשות", בצירוף תמונה שלו ללא מסכה ברכבת.
4 צפייה בגלריה
מתנגדי חיסונים לא עוטים מסיכות בתחב"צ ומתגאים בכך
מתנגדי חיסונים לא עוטים מסיכות בתחב"צ ומתגאים בכך
"המסכות גילו מה מסתתר בכל אחד מאיתנו"
(מתוך טוויטר)
גת, ששיתפה את התמונות, כתבה כי "פעם ההורים שלי היו מגיעים לבקר את האחיינים שלי בכל שבוע. הם היו עולים על רכבת לתל אביב וטיק-טק מגיעים. כבר כמעט שנתיים שהם בקושי מגיעים כי זה מסוכן לאבא שלי לנסוע בתחבורה ציבורית. בגלל האנשים ה'אמיצים' האלו האחיינים שלי לא זוכים לראות את סבא שלהם. מתנגדי חיסונים הם חרא של אנשים". אחת המגיבות לפוסט כתבה כי "אני חולת סרטן בלי רכב, הפסקתי לנסוע בתחבורה הציבורית בגלל אנשים כאלה. מה שהם עושים זה לא 'אומץ'. זה רוע לב ואנוכיות שפלה".
"ראיתי את התמונות האלו שהם מאוד מתגאים שהם לא שומרים על החוקים ולא שמים מסכות. חלק מהם אנשי חינוך, ואני לא מבינה מה הגאווה לזלזל בבריאות של אנשים", אמרה גת ל-ynet. "זה לא רק אבא שלי. זה ילדים, תינוקות, מסורבי חיסון - וגם אנחנו, אנשים בריאים ומחוסנים. למה לזלזל ולמה אין אפילו מעט סולידריות חברתית? אני בעד צמצום השימוש ברכב פרטי, אבל אי אפשר לדרוש מאנשים לצמצם שימוש כשאין אכיפה מצד המדינה על עניין המסכות ועל האנשים שלא עוטים. אני שמה את הכעס בצד, אני כועסת על המדינה שלא מטפלת בזה מספיק".
4 צפייה בגלריה
מתנגדי חיסונים לא עוטים מסיכות בתחב"צ ומתגאים בכך
מתנגדי חיסונים לא עוטים מסיכות בתחב"צ ומתגאים בכך
(מתוך טוויטר)
גת ציינה כי "הבריאות של אבא שלי לא משהו, והוא לא יכול להשתמש בתחבורה ציבורית. כדי לנסוע מחיפה, שם הוריי מתגוררים, לתל אביב, הם משתמשים רק ברכב - וזה קשה כי יש המון תנועה ואם יוצאים בלילה קשה להם לראות. אנשים לא מספיק אחראים ואנחנו לא מוכנים לקחת את הסיכון שלא יהיה לנו אבא". היא הוסיפה כי היחידות שמעזות להעיר למתנגדי המסכות בתחבורה הציבורית הן קשישות שאוזרות אומץ, אך יתר הנוסעים חוששים מאלימות. "כשאני רואה קשישה עושה את זה אני אומרת לה כל כבוד על זה שיש לה את האומץ".
במשרד התחבורה יזמו קמפיין פרסומי באוטובוסים - "סליחה? מסכה" - שצבר פופולריות רבה גם ברשתות החברתיות ולביצוע ייעודי לפסטיגל בהשתתפות כוכבי המופע. בנוסף, המשרד שכר דיילים שלהם אין סמכויות אכיפה כלל. ואולם, כנראה שאחרי כמעט שנתיים של מגפה, הבעיה כבר איננה בהסברה אלא באכיפה, כשנוסעים בתחבורה הציבורית מספרים על הופעות נדירות של שוטרים - שלהם סמכויות האכיפה על עטיית מסכות - על כלי התחבורה הציבורית. במשטרה סירבו להעביר נתונים בנושא בטענה שאין להם פילוח של האכיפה לתחבורה הציבורית.
לפתחו של משרד התחבורה סוגייה נוספת והיא הצפיפות באוטובוסים וברכבות, שאינה מומלצת בימים של חשש מגל תחלואה נוסף. מקס מורוגובסקי, יו"ר הארגון "תחבורה בדרך שלנו", אמר ל-ynet כי "שמירה על הנחיות משרד הבריאות בתחבורה הציבורית היא ערבות הדדית בסיסית המאפשרת לכלל הציבור להתנייד תוך הפחתת סיכון ההדבקה. אם התופעה של אי עטיית מסכה בתחבורה הציבורית תמשיך להתרחב, על משרד התחבורה מוטלת החובה לתגבר את מערך הפקחים ולאפשר להם לאכוף את ההנחיות ביעילות, תוך יצירת מטרד מינימלי לנוסעים שומרי החוק".
4 צפייה בגלריה
מתנגדי חיסונים לא עוטים מסיכות בתחב"צ ומתגאים בכך
מתנגדי חיסונים לא עוטים מסיכות בתחב"צ ומתגאים בכך
(מתוך טוויטר)
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פועל רבות לשמירה על הנחיות משרד הבריאות וקבינט הקורונה, וגייס מאות סדרני קורונה, שיתריעו בפני הנוסעים על חובתם לעטות מסכה. כמו כן, המשרד הנחה את מפעילי התחבורה הציבורית לפתוח חלונות באוטובוסים במידת האפשר, ויצא בקמפיין פרסומי משמעותי בשילוט וכריזה באוטובוסים וברכבת הקלה, וכן פרסום נרחב ברשתות החברתיות שזכה להצלחה רבה, המתזכר את ציבור הנוסעים לעטות מסכות במהלך הנסיעה.
"במקביל, לאור התגברות הווריאנט החדש, מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק פועלת יחד עם עמיתה מהמשרד לבטחון הפנים להגברת האכיפה, הנמצאת בסמכותו, על עטיית המסכות. משרד התחבורה חוזר וקורא לכל הנוסעות והנוסעים לעטות מסכה במהלך כל הנסיעה כדי לשמור על בריאות הציבור ולמנוע הפצה של הנגיף".
ממשטרת ישראל נמסר: "כחלק מהמאבק הלאומי במגפת הקורונה, משטרת ישראל מבצעת אכיפה מקצועית בכלל המקומות הרלוונטיים לנושא אכיפת המסכות, לרבות בתחבורה הציבורית, על פי הנדרש. בכל הנוגע לבקשת הנתונים, אין ברשותנו נתונים בפילוח הספציפי המתבקש".