1 צפייה בגלריה
יהודית אופנהיימר מנכ"לית עיר עמים
יהודית אופנהיימר מנכ"לית עיר עמים
מנכ"לית "עיר עמים", יהודית אופנהיימר
(באדיבות עיר עמים)
יהודית אופנהיימר, מנכ"לית הארגון "עיר עמים" הפועל לשמירה על זכויות הפלסטינים במזרח ירושלים, צפויה להשתתף מחר (יום ד') בדיון במועצת הביטחון של האו"ם שיעסוק בפינוי האפשרי של משפחות ערביות מארבע קהילות, בהן שכונת שייח ג'ראח, שהמחלוקת סביבה הייתה בין הגורמים המרכזיים להתלקחות לפני מבצע "שומר החומות". כך נודע ל-ynet.
זו אינה הפעם הראשונה בשנים האחרונות שבה מגיע נציג מארגון זכויות אדם ישראלי לנאום במועצת הביטחון, וקדם לאופנהיימר מנכ"ל "בצלם" חגי אלעד - והזמנתו אז עוררה סערה. עמותת "עיר עמים" היא ארגון ישראלי בלתי מפלגתי שעל פי הגדרתו עוסק במורכבות החיים בירושלים בהקשר של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, תוך שימת דגש על דאגה לקהילות הפלסטיניות שחבריהן הם תושבי המדינה אך לא אזרחיה.

העמותה מותחת ביקורת חריפה על המדיניות הישראלית במזרח ירושלים וטוענת שממשלות ישראל ותנועת המקדש גורמות לשחיקה מסוכנת בסטטוס קוו בהר הבית. העמותה הייתה זו שעמדה מאחורי העתירות נגד גירוש המשפחות הפלסטיניות בשייח ג'ראח וטוענת ש-218 משפחות פלסטיניות נמצאות בסכנת פינוי במזרח ירושלים. כזכור, המתיחות בשייח' ג'ראח והאירועים בהר הבית, כולל מצעד הדגלים, היו התירוץ של חמאס לירי הטילים שהביא לפרוץ מבצע שומר החומות.
כבכל חודש מתקיים במועצת הביטחון דיון על "המצב במזרח התיכון", ובפועל הוא מוקדש לסוגיה הפלסטינית. בכל חודש מתמנה נשיאה תורנית מבין 15 חברות המועצה, והחודש מדובר בצרפת. את דבריה תעביר אופנהיימר בזום בגלל מגבלות הקורונה.
בישראל הופתעו מאוד מההזמנה של "עיר עמים" לדיון במועצת הביטחון בעיתוי הנוכחי, שכן הוא נותן הד לנרטיב של חמאס שתירץ את ירי הטילים בפינויים בשייח ג'ראח. גורמים מדיניים אמרו שהצרפתים פעלו באופן מכוער ולא עדכנו את ישראל על ההזמנה. "זה כמו שנזמין נציג של האפודים הצהובים לתת סקירה על המצב החברתי בצרפת", אמרו. "זה רק מלבה את האש והצרפתים גורמים להתססה במקום לדחוף את הצדדים לדיאלוג".
ארבע קהילות פלסטיניות בירושלים מיועדות לפינוי בטווח הזמן הקרוב. המוכרת בהן היא כאמור שייח ג'ראח, שלגביה אמור בג"ץ להכריע בתביעות פינוי נגד 75 משפחות שמתגוררות בנכסים ששייכים על פי הרישומים להקדש יהודי מימי השלטון העותמאני.
שתי קהילות נוספות מתגוררות בשכונת סילוואן - אחת בבטן אלהווא והשנייה באל בוסתאן. בבטן אלהווא מיועדות לפינוי 80 משפחות, על רקע טענתה של עמותת עטרת כוהנים לבעלות על חלק מהנכסים. כשמונה מהמשפחות מנהלות הליך משפטי בעניין.

באל בוסתאן המצב מעט שונה. כנגד 100 מבנים ניתנו צווי הריסה בשנים האחרונות, אך ב-2017 נתנה עיריית ירושלים אור ירוק לתושבים להכין ולקדם תוכנית מתאר שאמורה להסדיר את המצב ולמנוע את ההריסה. לפני כמה חודשים הודיעה העירייה שלתוכנית נפתח תיק תב"ע באגף התכנון, והיא חתמה על הסכם עם התושבים שלפיו תצטרף כמגישה רשמית של התוכנית.
אלא שבפברואר האחרון הודיעה העירייה במפתיע שהיא פורשת מההליך ומתנגדת להמשך ההקפאה של צווי ההריסה. כתוצאה מכך בוטלה הקפאתם של 17 צווי הריסה, ולפני שבועיים בוצעה הריסה ראשונה של חנות. במקביל ניתנה התראה לאחת המשפחות על כוונת העירייה לממש את צו ההריסה לביתה.
על פי נתוני רשם העמותות המחזור השנתי של עיר עמים ב-2019 עמד על כ-4.83 מיליון שקל, ש-92.9% מהם מגיעים מתרומות מחו"ל. כמה מחברי הוועד שלה פעילים בארגוני זכויות אדם אחרים, כמו אליאס חורי (המשמש גם כחבר ועד בבצלם), ויהודית אלקנה (מורשית חתימה בארגון "יש דין").
מעמותת עיר עמים נמסר בתגובה: "העמותה נענתה להזמנת צרפת, המכהנת כנשיאה התורנית של מועצת הביטחון של האו"ם, להופיע בפניה כדי להציג תמונת מצב עדכנית על המצב במזרח ירושלים".
שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם גלעד ארדן אמר הערב: "מועצת הביטחון שוב טועה לחלוטין בהבנת המצב במזרח התיכון ומזמינה עמותה פוליטית מובהקת 'לתדרך' את המועצה. בכך היא מקצינה את עמדת הפלסטינים ומרחיקה כל סיכוי לשלום. מעניין אם האו"ם יוכל אי פעם למצוא ולהזמין גורם פלסטיני מתון התומך בפשרות לדבר בפני המועצה. העובדה שצרפת כנשיאת המועצה בוחרת למקד את הדיון, שאמור לעסוק במזרח התיכון כולו, בסוגיית ירושלים - רק מדגישה את חוסר הבנת המצב באזורנו. ארגון הטרור חמאס המנסה לצייר עצמו כמגן ירושלים רק יתחזק בציבור הפלסטיני בעקבות הדיון הזה".
פורסם לראשונה: 20:48, 27.07.21