מבנה המשרדים האפרורי והמיושן במחנה תל השומר, נטול המעלית, רחוק מלשקף את מוטת הכנפיים הרחבה תחת אחריותה של מפקדת מופת עד לאחרונה, אלוף-משנה גלית גולן. היחידה שעליה פיקדה עד שקודמה בשבועות האחרונים מנפקת 315 אלף תלושי שכר מדי חודש - מהחזרי הוצאות למל"שבים בני 17 ועד לפורשי צה"ל שחצו את גיל 100, ונוגעת אישית בכל משרת בצבא.
בריאיון סיום תפקיד סיפרה גולן ל-ynet היא מספרת כיצד הרחיבה דרמטית את היקף החיילים הבודדים בצבא באמצעות שינוי הקריטריונים, מתארת כיצד תמיכה במשפחות אנשי הקבע של הקצינים הקרביים סימלה שינוי היסטורי ביחס של החברה לצבא, ומתגאה בסיוע שצה"ל החל להעניק בטיפולי פוריות ופונדקאות במהלך כהונתה, גם לזוגות משרתי קבע, בהם חד-מיניים שהתקשו להביא ילדים: "יש לנו אנשי קבע טרנסג'נדרים, גם אצלי, שעברו את התהליך במהלך שירותם, וגם להם אנחנו נותנים מעטפת ותמיכה".
5 צפייה בגלריה
גלית גולן
גלית גולן
"נותנים מעטפת ותמיכה". אל"מ גלית גולן
(צילום: דובר צה''ל)
היא החלה את דרכה בצה"ל בתפקיד מבצעי רגיש בבור של חיל האוויר בקריה, ועשתה את המסלול ההפוך - יצאה לאחר מכן לעתודה במסגרת השירות הצבאי, ונסקה לתפקידים שונים בחיל האוויר. באחד האחרונים היא עמדה מאחורי עסקאות רכש מטוסי הסופר הרקולס החדשים (שמשון) וטייסת החמקנים F-35 (אדיר) לצד מכירת מטוסי F-16 ישנים וחלפים של מטוסי העיט לקרואטיה ורומניה.
מחיל האוויר היא הביאה לאכ"א את תרבות התחקור – לבדוק לעומק כל תקלה או אירוע חריג, ולא כדי להעניש או לסמן "וי", אלא כדי להשתפר באמת ולהפיק לקחים להבא. כך למשל, אחרי כתבה שפורסמה ב-ynet על אודות הערפל העתידי בפנסיות אנשי הקבע שמקשה עליהם להישאר במערכת, היא קיבלה למחלקה שבראשה מאות טלפונים דואגים של אנשי קבע צעירים, וניצלה זאת כדי לתת להם יותר מידע שלא היה ברשותם על זכויותיהם, ובמידת הצורך גם הטבות נוספות כימי חופשה ותמיכה נפשית למשפחות.
80% מהמשרתים במופת הם נשים, כ-400 מתוך 500, ורובן בשירות חובה. "יש לנו כאן 'צוות אדום' שעושה לנו ביקורת ומזהה תהליכים שגויים. אנחנו מבררים זמני המתנה של פונים, מתחככים עם הנחיות שנהיו פחות רלבנטיות ומול מציאות משתנה", היא מתארת. "קבענו סטנדרט לסגור תוך 24 שעות פנייה של משפחת איש קבע לוחם".
5 צפייה בגלריה
גלית גולן
גלית גולן
"לסגור תוך 24 שעות פנייה של משפחת איש קבע לוחם". אל"מ גולן (מימין)
(צילום: דובר צה''ל)
אל"מ גולן הודפת את הטענה של אנשי משרד האוצר, שלפיה יש להגדיל משמעותית את שכר אנשי הקבע הצעירים שבורחים מהצבא על חשבון הפנסיות הגדולות והמוקדמות שמהן נהנים מתי מעט שמגיעים לגיל 43-42 ופורשים.
זה נשמע מאוד הגיוני: סרן מ-8200 או מ"פ מגולני בני 25 צריכים שכר ראוי כאן ועכשיו, לקנות דירה למשל, לשלם משכנתא ולהקים משפחה. למה את המיליארדים אתם שומרים רק לקבוצה קטנה שמגיעה לפרישה, במקום לחלק אותם לקצינים הצעירים והאיכותיים שבורחים מהצבא ועלולים בכך להפוך אותו לבינוני? "אנחנו עובדים על מודל שכרי חדש כדי להשאיר את אנשי הקבע שלנו, בעיקר בתפקידים של מומחים מקצועיים כי יש לנו בעיה עם זה היום. בחיל האוויר למשל יש לנו מחסור בתפקידי רס"ן רבים וחשובים למערך. זה מדאיג מאוד. חייבים לשפר את השכר בקבע הראשוני, חסרים לנו הרבה אנשים שפשוט הולכים לנו. אבל זה לא נכון לטעון שפנסיה לא מעניינת משרת צעיר - בכל סקר שאנו עושים זה כן עולה כסוגיה חשובה עבורם".
בלא מעט מובנים, אל"מ גולן ואנשיה ניהלו בשנתיים האחרונות קרב בלימה של ממש. המציאות הביטחונית השקטה יחסית בשנים האחרונות עמדה בעוכריו של צה"ל, שסופג מכל כיוון אפשרי רק כי הוא עומד במשימתו להביא שקט ממושך. מבחוץ, רבים בציבור סבורים שזו העת לקצץ את הצבא "השמן", לסגור מערכים ולפטר עוד אלפים ומבפנים רבים מאנשי הקבע הצעירים עוזבים, בשני מערכי הליבה של הצבא, הקרבי והטכנולוגי.
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה חייל חיילים צה"ל קצין סגן-אלוף סגן אלוף סא"ל
אילוסטרציה חייל חיילים צה"ל קצין סגן-אלוף סגן אלוף סא"ל
(צילום: Shutterstock)
הקצינים הלוחמים הצעירים מבינים שבאזרחות לא תחכה להם קריירה "קרבית" מקבילה כי אין כזו, ולאנשי הקבע הטכנולוגיים ממתין שכר התחלתי שמן ומפתה מעבר לכביש בחברות ההיי-טק. במופת הבינו שהמפתח נמצא אצל משפחות המשרתים, שהוזנחו לאורך העשור הקודם. "הכשרנו 100 חיילות למרכז הפניות שלנו עבור המשרתים, והן עונות ל-2,000 שיחות ביום ממוצע", אומרת גולן. "במבצע 'שומר החומות' לא חיכינו לפניות ויצרנו קשר עם משרתי קבע וקרוביהם ב-50 אלף שיחות יזומות, לראות במה אפשר לסייע ולעזור בזמן שבת או בן הזוג עסוקים בלחימה".
5 צפייה בגלריה
"יש עשרות זוגות חד-מיניים בצבא" (אילוסטרציה)
"יש עשרות זוגות חד-מיניים בצבא" (אילוסטרציה)
"יש עשרות זוגות חד-מיניים בצבא" (אילוסטרציה)
(צילום: shutterstock)
גולן נתקלה אישית במקרים רבים שבהם השירות התובעני בצבא פגע בתא המשפחתי, גם בתאי משפחה ייחודיים כזוגות חד-מיניים כששני בני הזוג משרתים בצבא. "יש עשרות זוגות חד-מיניים בצבא, כולל בחיל האוויר ששני בני או בנות הזוג משרתים יחד בקבע ואף גרים בשיכוני הבסיסים", היא מתארת. "הנגשנו להם את המידע שקודם כל צה"ל מכיר בזוגיות שלהם, שיש דבר כזה ברישומת הצה"לית. יש יותר שיח פתוח, מימוש זכויות לזוגות, חופשות לידה וכל מה שקיים מחוץ לצבא.
"נתנו גם כלים כלכליים שתומכים בהליכי פוריות של משרתים, כולל הלוואה ייעודית לכך, גם אם מדובר בפונדקאות לזוגות חד-מיניים שמשרתים בצה"ל. הגיע אלינו קצין צעיר בדרגת סגן וסיפר שהוא משנה את מינו, דאגנו למימוש זכויותיו ושהיחידה שלו תאפשר לו להמשיך לשרת במקביל להליך שהוא עובר. הכול הוסדר בפקודה מסודרת ואנחנו הכתובת של כל משרת לממשה".

הסיוע הצה"לי גם פרטני למשפחות של משרתים. כך, במופת ליוו משפחה של קצין קרבי בכיר לאחר שאשתו חלתה בסרטן, אל מול חברת הביטוח שסירבה תחילה לממן את טיפוליה. במקרה אחר, במופת סייעו לנגד ערבי-נוצרי שבנו נפצע קשה בניסיון לינץ' במבצע "שומר החומות" בזמן שאחיו סובל מפוסט טראומה: הצבא העביר את איש הקבע לתפקיד שצמוד לבית החולים שבו טופלו שני בניו.
לדברי אל"מ גולן, "אצל אנשי קבע רבים יש עדיין מחסום של בושה לבקש עזרה מהמערכת, ולכן מש"קיות הת"ש שלנו מומחיות ב'חקירה' שלהם, להבין מה קשה ומה הבעיה ומי צריך יותר עזרה בחופשות ומי בתמיכה כלכלית ומי בסיוע נפשי מקצועי. זה לעיתים מצב שבו מש"קית ת"ש צעירה חוקרת כמו בשב"כ איש קבע קרבי ותיק כדי להוציא ממנו את הבעיות שעל ליבו".
המפקדת היוצאת של מופת, שכינסה בתחילת כהונתה את קרובי המשפחה של אנשי הקבע הקרביים, שמעה מהם טענות קשות. בין היתר הם הלינו על כך שהצבא לא סופר את בנות ובני הזוג של הקצינים והקצינות. לדבריה, "לכן הקמנו את מרכז התמיכה והסיוע הייעודי ל-1,900 מפקדים לוחמים, מרמת מ"פ ועד מח"ט ומקביליהם. יש במשפחות שלהם לא מעט בעיות כמו הפרעות קשב לילדים, חרדות נטישה בגלל מעברי דירה תכופים בהתאם לתפקיד החדש, אי ודאות. הם נהיו לשקופים מול הארגון.

"בת ובן הזוג זקוקים לקשב ועזרה 24/7"

"המ"פים הללו לא יישארו איתנו אם לא נסביר להם שכל הגישה השתנתה. אנחנו לא בדור של האלופים שנקרא לדגל ומיד הצדיע והמשפחה נותרה מאחור. היום בת ובן הזוג זקוקים לקשב ועזרה 24/7 כשבן או בת הזוג לא זמינים. לכן נתנו להם את האפשרות גם לנהוג ברכב הצמוד מהצבא, ללא המגבלות שהיו בעבר. הקדמנו גם הליכי שיבוץ לתפקידים הבאים, שקצין יידע שנה לפני היכן הוא ישרת בתפקיד הבא, כדי להקל על ההכנות והארגונים. גם בדברים הקטנים אנחנו עוזרים: הובלות שונות, שליחויות".
לפתחה של מפקדת מופת, כאחראית גם על הפרט בשירות חובה, הגיעה בין היתר בעיית המוטיבציה לשירות קרבי בקרב המתגייסים והמשרתים, שנבעה בין היתר גם מהיחס ומהזכויות למשרתים הצעירים. "הגדלנו זכויות והטבות רבות, מההכנה לתואר הראשון בפרויקט 'ממדים ללימודים', דרך הגדלת טיפולי השיניים, כולל אורתודנטים ללוחמים, ועד לפיצוי כספי על חשבון הצבא בגין נזקים שנגרמים לטלפונים של הלוחמים במהלך השירות. לחיילים זכאים הגדלנו את הזכאות בסיוע בשיפוץ בתיהם ולאוכלוסיות מיוחדות אנו מעניקים אלפי שוברי לימודי נהיגה מדי שנה".
5 צפייה בגלריה
גלית גולן
גלית גולן
(צילום: דובר צה''ל)
תחת מופת הוגדלו השנה הקריטריונים לקבלת מעמד חייל בודד, כמו למשל לחיילים שהוריהם מכורים לסמים או לאלכוהול או זרקו את בניהם מהבית על רקע נטייה מינית ואף על רקע חזרה בשאלה - כחידוש נוסף של צה"ל בשנתיים האחרונות. בהתאם לכך גדל מספר החיילים הבודדים בשנה האחרונה מ-6,000 ל-7,000, שיא של כל הזמנים.
כמחצית מהם עלו לארץ ללא משפחתם והמחצית השנייה נטולה עורף משפחתי בארץ, בהם מאות חיילים שהגיעו מבית חרדי. לדברי הקצינה הבכירה, "אנחנו מאתרים אותם וקובעים את מעמדם עוד בהיותם מלש"בים, דרך חיזוק הקשר שלנו עם גורמי הרווחה והחינוך בהקהילה, כדי שהחייל הבודד יקבל את כל התמיכה כבר מהשעה הראשונה שלו בשירות, עוד בבקו"ם, ולאורך כל השירות. יש לנו היום מל"שבים בפנימיות שמקבלים מאיתנו תלושי מזון כסיוע כבר בחודשים שלפני גיוסם והשנה הכרנו ב-83% מהמל"שבים שבהם טיפלנו כחיילים בודדים. גם ניתוק ממשפחות על רקע יציאה מהארון מתרחב ומגדיל את כמות החיילים הבודדים, וזה קורה גם אצל משפחות חילוניות".
המש"קיות במרכז לחייל הבודד הסתערו על לא מעט מקרים חריגים, כמו חייל בודד ממוצא סיני שאביו גסס בסין והבן היה מוגבל מאוד להגיע למדינה בשיאה של מגפת הקורונה, אך במאמץ משותף ולחץ של צה"ל התאפשר לחייל להיפרד מאביו. שם, בקומות התחתונות של בניין המשרדים המשמש את מופת, חיילות בנות 19 משקיעות לעיתים ימים שלמים ב"מרדפים" לסייע לחייל הקטן מול המערכת הגדולה, בניסיון להתירו מסבכי הביורוקרטיה, ובדרך לפתרון עוד בעיה ומצוקה.