עיריית ערד הודיעה היום (חמישי) כי תקיים בל"ג בעומר אירוע בהפרדה מגדרית באצטדיון העירוני. לצד מדורה סמלית בחבית פח, שירה וריקודים, נכתב כי האירוע יתקיים במתכונת של "נשים וגברים בנפרד". ראש העיר יאיר מעיין, שנבחר בתמיכת אנשי חסידות גור, ציין כי "לאירוע צפויים להגיע אלפים מחסידות גור, והם יעמדו בהפרדה כמקובל אצלם. בנוסף יהיה אזור המיועד לכלל תושבי העיר ללא הפרדה".
2 צפייה בגלריה
חגיגות ל"ג בעומר בתל אביב
חגיגות ל"ג בעומר בתל אביב
בערד לא יהיו גברים ונשים ליד המדורה באותה תמונה
(צילום: מוטי קמחי)
ראש העיר לשעבר ניסן בן חמו, כיום חבר מועצה באופוזיציה, אמר לאחר זכייתו של מעיין כי "המגדלור החילוני כבה" - והזהיר מפני התחרדות העיר. בתגובה על קיום האירוע אמר בן חמו כי "בעשור האחרון עיריית ערד הובילה בקידום ערכים ליברליים המושתתים על ערכי השוויון, וסירבה בתוקף לתמוך באירועים בהפרדה ובהדרה של נשים מהבמה הציבורית. לצערי הרב, ערד, בראשות יאיר מעיין וחסידי גור, חוזרת לאחור שנות אור כאשר ציבור ליברלי שלם מודר מטקס הדלקת המדורה המסורתי, כאשר ילדות וילדים ייאלצו להיות מופרדים ונשים יודרו מהבמה הציבורית. בפועל מדובר באירוע עבור אלפי חסידי גור שיגיעו מכל רחבי הארץ בעקבות צמצום האירוע בהר מירון במימון עיריית ערד".
מנכ"ל "ישראל חופשית" אורי קידר מסר: "נראה שלא לקח זמן רב מבחירת ראש העיר הנכנס בתמיכתה המסיבית של חסידות גור, ועד שהמרחב הציבורי בערד הפך להיות כזה שנוהלי הצניעות של גור נתפסים בו כמדיניות עירונית. אני קורא לתושבי העיר להתעלם מההנחיה הזו שאינה חוקית ואינה מוסרית, ומונעת ממשפחות לחגוג את החג ביחד ולא בנפרד".
2 צפייה בגלריה
עיריית ערד תחגוג את ל"ג בעומר בהפרדה מגדרית
עיריית ערד תחגוג את ל"ג בעומר בהפרדה מגדרית
מודעת האירוע
(מתוך דף הפייסבוק של עיריית ערד)
יש להדגיש כי מדובר באירוע שהרשות המקומית מממנת מכספה, אף שאין לה סמכות לקיים מפגש המפלה בין גברים לנשים. עורכת הדין עדיה שיינוולד ממשרד קלעי, רוזן ושות' הסבירה כי "רשות ציבורית איננה רשאית לקיים הסדרים ופעילויות הכוללות הפרדה מגדרית. משמע - לעיריית ערד אין סמכות לנקוט בעצמה או להתיר לאחרים לפעול תוך הפרדה במרחב הציבורי על בסיס דת, גזע או מין.
"האיסור על קיום הפרדה במרחב הציבורי באמצעים פיזיים עוגן כבר בהלכה הפסוקה, ובית המשפט העליון שב והבהיר כי 'ברירת המחדל היא איסור הפרדה מגדרית במרחב הציבורי. מעבר לכך, הניסיון ההיסטורי והמעשי מלמד כי על דרך הכלל, בכסות הסדרים מופרדים המתחזים להיות שוויוניים מסתתרות פרקטיקות סמויות של אפליה, וכפיית סטנדרט של צניעות על נשים. אין ספק כי פרקטיקות אלו אינן חוקתיות ופסולות, אולם היות שאין בנמצא מנגנוני אכיפה אפקטיביים, יש חשיבות ברורה בפיקוח על אודות הסדרי הפרדה והקפדה כי אלו אינם זולגים לתחומים שמעבר לתחום המצומצם המותר".
חברת המועצה רוית בייליס סיכמה: "ראש העיר החליט לקיים את אירוע הילולת ל"ג בעומר באצטדיון העירוני הממוקם במרכז העיר ובהפרדה מגדרית, כולל הפרדה בכניסות ובכבישים המובילים! זה תקדים מסוכן. מעולם לא היה אירוע בהפרדה במימון עיריית ערד. זה סימן מובהק לכך שראש העיר סחיט, והצהרה מובהקת להשפעה ולתמורה שהוא צריך לספק לעצם תמיכתם של חסידי גור בו. עיריית ערד שוברת את הסטטוס קוו הקיים".