מההצתה העצמית של איציק סעידיאן לפני כשנתיים וחצי, דרך הפגנות ומחאות של הלומי קרב ועד למותו של בר כלף שהצית את עצמו רק לפני כחודש - נושא הפוסט טראומה עלה לסדר היום לא אחת, אך עד כה אף רמטכ"ל, בעבר או בהווה, לא נשא נאום ישיר וברור הפונה להלומי הקרב ומדבר על חשיבות הטיפול. כעת שמונה רמטכ"לים בדימוס מוציאים איגרת משותפת ראשונה: "יש לנו חוב מוסרי והיסטורי עבור כל אותם רבבות לוחמים ולוחמות שבנפשם הפגועה כוויות. מותר שיכאב, מותר לבכות וחובה לטפל", כתבו.
2 צפייה בגלריה
אביב כוכבי גדי איזנקוט בני גנץ גבי אשכנזי משה יעלון שאול מופז אהוד ברק דן חלוץ
אביב כוכבי גדי איזנקוט בני גנץ גבי אשכנזי משה יעלון שאול מופז אהוד ברק דן חלוץ
הרמטכ"לים לשעבר שחתומים על האיגרת: כוכבי, איזנקוט, גנץ, אשכנזי, יעלון, מופז, ברק וחלוץ
(צילום: מוטי קמחי, יאיר שגיא, יריב כץ, יואב דודקביץ', אבי מועלם, הדר יואביאן)
2 צפייה בגלריה
  בר כלף, איציק סעידיאן
  בר כלף, איציק סעידיאן
"פגיעות בנפש כמוהן כפגיעות בגוף". בר כלף ואיציק סעידיאן
(צילום: שאול גולן)
הרמטכ"לים לשעבר - אביב כוכבי, גדי אייזנקוט, בני גנץ, גבי אשכנזי, דן חלוץ, משה יעלון, שאול מופז ואהוד ברק - חתמו על האיגרת, שמתפרסמת לראשונה ב-ynet, בעקבות קמפיין רשת של עמותת "שומר אחי". בשבוע האחרון פרסמה העמותה סרטון תחת הכותרת "הנאום שמעולם לא נישא", שבו נראה נאום שמורכב מקטעי וידאו של רמטכ"לים לשעבר ומטרתו לנרמל את השיח בנושא. הסרטון, שזכה למאות אלפי צפיות ברשתות החברתיות, נוצר לאחר שבעמותה גילו כי חלק ניכר מהחיילים המשוחררים לא פונים לקבלת טיפול בעקבות השתקה במערכת הצבאית.
לאחר צאת הסרטון שיגרו הרמטכ"לים לשעבר את האיגרת: "בימים אלה, רגע לפני השנה החדשה, זוהי הזדמנות עבורנו להוציא אמירה חדה וברורה: פגיעות בנפש כמוהן כפגיעות בגוף. יש לטפל בהן, אסור להזניח אותן", הם כתבו. "כרמטכ"לים שהקדישו מחייהם עשרות שנים למדינת ישראל וביטחונה, יש לנו חוב מוסרי והיסטורי עבור כל אותם רבבות לוחמים ולוחמות שעודם מתמודדים בלב ובנפש בכל יום ובכל שעה עם הזיכרונות, המראות וקולות המלחמה והקרבות. מותר שיכאב, מותר לבכות וחובה לטפל. זה לא בא על חשבון הכוח להילחם – ההיפך. קבלת טיפול דורשת הרבה מאוד אומץ, וזוהי לא חולשה אלא נקודת חוזק עבור כל אלו שמרגישים שהם זקוקים לו".
עו"ד ורב-סרן (במיל') יעקב סמיט, מייסד ומנכ"ל עמותת "שומר אחי", מסר כי "האחריות שלנו כמפקדים לא נגמרת בסיום תפקיד. האמרה של בן גוריון 'תדע כל אם עבריה כי הפקידה את גורל בניה בידי מפקדים הראויים לכך' אמיתית, חיה ורלוונטית יותר מתמיד. אשרנו שאלו מפקדינו".