בבית הנשיא התקיים היום (שני) טקס האזכרה הממלכתי "נר יצחק" במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ונציגי משפחת רבין - הפותח את אירועי הזיכרון לראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, לציון 26 שנים להירצחו. במהלך הטקס התייחס נכדו של רבין, יונתן בן ארצי, להקמת הממשלה בראשות נפתלי בנט לפני כארבעה חודשים ואמר: "שלטון העם ניצח את שלטון היחיד. בשנים האחרונות הפילוג, הסגנון והשפה גרועים בהרבה מאלו של אז". ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.
את הטקס פתח הנשיא הרצוג שאמר כי "רבין היה מנהיג מזן אחר". לדבריו, "יום הזיכרון הזה נועד לצלצל באוזני כולנו, שנה אחר שנה לדיראון עולם, את משמעותו של רצח פוליטי במדינת ישראל הריבונית". הוא ציין כי היום הזה "נועד להזהיר את כולנו, שוב ושוב, מפני הקיצוניות הנוראה אליה אפשר להגיע כשמחלוקות מהותיות ולגיטימיות עוברות צד והופכות לשנאה, שמלובה בהסתה בלתי פוסקת".
4 צפייה בגלריה
26 שנה להירצחו. רבין
26 שנה להירצחו. רבין
26 שנה להירצחו. רבין
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
טקס אזכרה ליצחק רבין בבית הנשיא בירושלים
טקס אזכרה ליצחק רבין בבית הנשיא בירושלים
"שלטון העם ניצח את שלטון היחיד". יונתן בן ארצי
(צילום: לע"מ)
הרצוג העביר מסר לנבחרי הציבור בהווה: "אנחנו, נבחרי הציבור ומשרתיו, הראשונים שמוטלת עליהם חובת המתינות, הזהירות וההרגעה. המילים שלנו ושל מקורבינו הן חומר הבעירה המהיר והחזק ביותר עבור פעילי המקלדת ובריוני השטח".
יונתן בן ארצי, נכדו של ראש הממשלה לשעבר, אמר בביקורת מרומזת על ראש האופוזיציה בנימין נתניהו כי "אף שנה מאז הרצח של סבא שלי לא הייתה עבורנו שנה קלה. אבל לא אפתיע אם אומר שהשנים האחרונות היו קשות במיוחד".
4 צפייה בגלריה
טקס אזכרה ליצחק רבין בבית הנשיא בירושלים
טקס אזכרה ליצחק רבין בבית הנשיא בירושלים
"רבין היה מנהיג מזן אחר, על נבחרי הציבור מוטלת חובת המתינות וההרגעה". הנשיא הרצוג
(צילום: לע"מ)
הוא טען: "השנאה שוב הציפה את הרחובות, הפילוג שקרע את החברה הישראלית לגזרים אז, ערב הרצח, הרים את ראשו המכוער, ואיים שוב לשסע את העם. בכל מקום פשטו אלימות והסתה נגד כל אזרחי המדינה שהעזו לחשוב אחרת, או על עצמם. הבזקים של ליל נובמבר תשעים וחמש שבו להופיע בסיוטים של כולנו, כאילו עוד רגע זה יכול לקרות שוב. הפילוג, הסגנון והשפה גרועים בהרבה מאלו של אז; אבל הסכנה - אותה הסכנה - מפני אקדח של מטורף מתועב אחד שנישא על גבי המון זועם ומוסת".
הוא התייחס להקמת הממשלה בראשות נפתלי בנט, לאחר 12 שנות שלטון של נתניהו: "השנה, שנת 2021, הייתה שנת תפנית. אחרי שנים חשוכות של פחד ושיתוק, עם ישראל זקף את הגב, ולאחר מלחמה ארוכה על חירותו ועל דמותה של הדמוקרטיה – עם ישראל ניצח. מול גילויי אלימות מילולית ופיזית, מול תרבות של עריצות ושקר - הרוח הישראלית ניצחה. שלטון העם ניצח את שלטון היחיד".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נעדר מהטקס. בן ארצי: "אדם אחד ניצב מעל המדינה - רעיון הזוי ומופרך"
(צילום: יואב דודקביץ')
"בפתחו של עשור חדש, עומדת בראשות המדינה חבורת אנשים המייצגת את היפוכו הגמור של שלטון היחיד - שלטון הרבים והטובים: מיטב אנשינו מקבוצת האוכלוסייה השונות. ממשלת אחדות בין שלל קבוצות, מכל חלקי העם ועל כל גווניו. נציגי כל קבוצות העם פועלים יחד, בלי להתעלם מההבדלים ובלי להתחמק מהמחלוקות - מסתערים יחד על המטרה, ודוחפים קדימה בכוחות משותפים במסלול ההמראה לעתיד טוב באמת. בבוקר הזה, דתי חובש כיפה וערבי מכפר מע'אר, שמאלנים חילונים וימנים שומרי שבת יושבים כולם באותה הממשלה ומובילים את ישראל יחד - רבע מאה אחרי אותו הלילה הנורא - בבוקר הזה, נצעד מכאן בדרכו, דרך מדינת ישראל, יחד".
בן ארצי פנה לאזרחי ישראל: "אתם, כמונו מבינים את הצורך באחדות, גם אתם מאסתם מזמן בגינונים מיותרים, ובצורך לבטל את עצמכם מול אחר. אתם מבינים שהרעיון ההזוי ומופרך שאדם אחד, טוב ככל שלא יהיה, ניצב מעל המדינה ואזרחיה - שייך לעבר. אתם יודעים שהעם בישראל הקיא מתוכו את תרבות השנאה וההסתה, ואת מי שמסתייעים באלימות כדי לשלוט בנו".
בליכוד הגיבו לנאומו של בן ארצי: "שלטון העם ניצח את שלטון היחיד? בדיוק ההפך. זה היחיד שהונה את העם כדי לגזול ממנו את השלטון".