2 צפייה בגלריה
הרופאה שהותקפה בידי מטופל בכללית באר יעקב
הרופאה שהותקפה בידי מטופל בכללית באר יעקב
הרופאה שהותקפה
יעקב חבא, תושב באר יעקב שנעצר אתמול בחשד לתקיפת רופאת משפחה במרפאת כללית בעירו, חשוד בניסיון רצח. מעצרו הוארך היום (רביעי) עד ל-19 ביוני, והוא נשלח גם לבדיקה פסיכיאטרית. מהדיון בבית המשפט עלה כי חבא הכה את הרופאה בפטיש בראשה שוב ושוב עד שהפסיק לבד. עוד עלה כי הוא בעל עבר פלילי וריצה עונשי מאסר על עבירות אלימות בהן הורשע, ורק לאחרונה השתחרר ממאסר.
שר הבריאות ניצן הורוביץ קרא מוקדם יותר היום "לנקוט צעדים חמורים כלפי תוקפי רופאים", והדגיש: "משרד הבריאות הוא לא משטרה. יש משטרה ופרקליטות והם צריכים להעמיד את האנשים האלה לדין. כמעט אין העמדות לדין וצריך למצות את הדין איתם". בעקבות התקיפה, הכריזה ההסתדרות הרפואית על שביתה בימים חמישי ושישי בכל בתי החולים ומרפאות הקהילה, שבמהלכה יעבדו הרופאים במתכונת שבת בלבד.
מהחקירה עולה כי חבא, בשנות השלושים לחייו, הגיע אמש אל קופת החולים כללית על מנת לקבל טיפול רפואי, כאשר בשלב מסוים אחז בפטיש מברזל שהביא עמו ותקף קשות באמצעותו את הרופאה בראשה שוב ושוב, עד שהפסיק בעצמו. זאת על רקע חוסר שביעות רצונו מהטיפול שקיבל. כתוצאה מהתקיפה הרופאה נפגעה בראשה וסבלה משבר ביד. היא אושפזה במרכז הרפואי תל השומר, משם נמסר כי מצבה מוגדר קל.
2 צפייה בגלריה
חשוד בתקיפת רופאה בבאר יעקב
חשוד בתקיפת רופאה בבאר יעקב
החשוד בתקיפת הרופאה
פרופ' אש על התקיפה: "היה לרופאה מזל גדול"
(צילום: משה מזרחי, אסף חן)

לאחר מכן חוקרי היחידה ללוחמה בפשיעה של תחנת רמלה עצרו את החשוד לחקירה בחשד לניסיון רצח, ובסיומה הוא נכלא. הבוקר הביאו השוטרים את חבא לדיון בבקשה להאריך את מעצרו, ובתום בחינת ממצאי החקירה האריך בימ״ש את מעצרו עד ל-19.6.22 לצד שליחתו לאבחון גורמי מקצוע .
ממשטרת ישראל נמסר כי היא "רואה בחומרה תקיפת עובדי ציבור ובהתאם לאסטרטגיה ההתקפית של מחוז מרכז, תפעל למיצוי מלוא חומרת הדין עמו".
סנגורו של החשוד, עו"ד אלי מסטרמן מטעם הסנגוריה הציבורית, הביע בדיון את מורת רוחו שהחשוד לא נלקח לבדיקה פסיכיאטרית ולדבריו, "התקשורת איתו בעייתית". במהלך הדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרו אמר חבא לבית המשפט: "היא יודעת שהסמים האלה הכניסו אותי לבית הסוהר, זה רעל תחסמו לי את זה בבקשה, מה הבעיה שלכם״.
שופט בית משפט השלום בראשון לציון, גיל גבאי, אמר בהחלטתו כי ״יש חשש לבעיות בתחום בריאות הנפש אשר יתכן וקשורות בצריכה של סמים, שעומדות ברקע ביצוע העבירה. החשוד קושר עצמו למעשה ומדובר בעבירה חמורה ביותר של פגיעה באשת צוות רפואי על רקע חוסר שביעות רצון מהטיפול".
יו"ר ההסתדרות הרפואית: "נגמרה הסבלנות"
(צילום: אסף חן)
בעקבות התקיפה הקשה החליטו בוועד עובדי קופת חולים כללית על שביתה כללית מחר של האחים והאחיות בכל המרפאות בקהילה ובבתי החולים של כללית. יו״ר הסתדרות האחיות אילנה כהן אמרה כי "אנחנו במצב חירום במערכת הבריאות . 'פיגוע האלימות' שהתרחש אתמול הוא חלק מהתגברות מגיפת האלימות במערכת הבריאות. לא ניתן להמשיך כך, האלימות הפכה איום של ממש על ביטחונם של האחים והאחיות ועובדי מערכת הבריאות. חייבים להילחם באלימות ביד קשה, בנחישות ובמהירות. זה רק עניין של זמן עד לרצח הבא של אח אחות או עובד מערכת הבריאות".
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש גינה הבוקר בחריפות את תקיפת רופאת המשפחה בבאר יעקב. "זה כבר הופך לשגרה, אי אפשר להמשיך בצורה הזו וחייבים למצוא דרך להפסיק את זה", אמר פרופ' אש בריאיון לאולפן ynet. "זה אירוע קשה מאוד, שוחחתי עם הרופאה ואני מבין שהיה פה מזל גדול מאוד שזה הסתיים איך שהסתיים", אמר מנכ"ל משרד הבריאות.
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, חזר אתמול על דרישתו לתגבר גם את מערכי האבטחה במרפאות הקהילה, ולדבריו "התברר פעם נוספת שהצוותים הרפואיים חשופים לאלימות במערכת הבריאות כולה".
חגי אמר הבוקר לאולפן ynet שהמצב חמור וכי הוא מקבל עשרות הודעות ושיחות מרופאי משפחה שחוששים להגיע למקום העבודה. "פנתה אליי רופאה מירושלים שביקשה להרחיק מטופלת אלימה מהמרפאה", אמר חגי, "היא פנתה לבית הדין שאמר שאפשר רק להזהיר אותה. אז אתה מבין שיש פה בעיה קשה, גם בנושא של אכיפה".