רס״ל (במיל') יהונתן מלכה (23) מבאר שבע, לוחם שריון בגדוד 82 שבעוצבת "סער מגולן" חטיבה 7, נפל בקרב בעיר חאן יונס שבדרום רצועת עזה. כך התיר לפרסום הבוקר (רביעי) דובר צה"ל. רס"ל מלכה הוא החייל הראשון שנהרג בחאן יונס מאז שכוחות צה"ל החלו לפעול בעיר בלילה שבין שני לשלישי. 14 חיילים נהרגו בקרבות ברצועה מאז חידוש התמרון הקרקעי ביום שישי.
3 צפייה בגלריה
רס"ל (במיל') יהונתן מלכה ז"ל
רס"ל (במיל') יהונתן מלכה ז"ל
רס"ל (מיל') יהונתן מלכה ז"ל
(דובר צה"ל)
מלכה הותיר אחריו שני הורים וארבעה אחים - מיכאל, דניאל (שמשרת במילואים כקצין בצנחנים), ושני אחיו התאומים אריאל (מפקד צוות בגדס"ר צנחנים) ושירה. מיכאל האח הבכור היה בחו"ל, ונמצא בדרכו חזרה לישראל. קרובי משפחה מסרו כי "זו משפחה מאוד צבאית ואוהבת הארץ".
אלירם אלגברבלי, שאחיו נשוי לשירה, כתב בפייסבוק: "בלב שבור ובעצב שאין לו סוף, התבשרנו אמש על נפילתו של יהונתן מלכה הי"ד, אחיה התאום של גיסתי שירה, בקרב בדרום רצועת עזה. יהונתן היה אחד מתאומי שלישייה. בחור מתוק וחייכן, אוהב שלום ושוחר טוב, מלא בחסד ושמחת חיים. לוחם שחירף נפשו למען עם ישראל".
3 צפייה בגלריה
אריאל (מימין), שירה,  יהונתן ז"ל (משמאל)
אריאל (מימין), שירה,  יהונתן ז"ל (משמאל)
מימין: אריאל, שירה ויהונתן
אלגרבלי, שמכיר את יהונתן ארבע שנים, סיפר כי "מרגע הבשורה הוציאו את אריאל מעזה, ממש משג'אעיה. יהונתן הוא שילוב נדיר של אהבת ארץ ישראל ואהבת התורה. הוא אדם יחיד במינו וילד טוב, תמיד דאג לסובבים אותו ולמשפחה ורצה בטוב לכולם".
לדבריו, "הסיפור שלו הוא באמת סיפור גבורה. עוד לפני הלחימה הוא היה בשריון ונפצע, והיה כחודשיים מחוץ לצבא. הוא היה צריך להשתחרר. התחילה המלחמה והוא ישב בבית והוא החליט לצאת להילחם על הארץ שלנו. הוא חיכה לקריאה. כשבועיים לאחר המלחמה המפקד שלו אמר לו שאם הוא יכול להגיע הם זקוקים לטען. הוא נכנס לעזה. בהפוגה האחרונה יצא להתרעננות. ביום שישי האחרון דיברנו איתו והוא סיפר על התחושות מעזה ומה שליווה אותו. הוא סיפר על הלחימה ואיך הוא מתמודד עם הקושי. הוא הגיע בתחושה של שליחות. מחייל סדיר הוא הפך לחייל מילואים תוך כדי הלחימה. כל מה שעשה כל חייו הובילו אותו לרגע הזה".
אלגברבלי סיכם: "יהונתן אהב את הלוחמים שאיתו. הוא היה צריך לצאת אבל החליט שהוא לא משאיר את הצוות שלו מאחור. אתמול הוא נכנס כחלק מצוות ראשון לאזור חאן יונס. הוא ספג טיל RPG לטנק. זה פגע באזור שבו ישב הטען. מאז אנחנו חיים בתחושות לא הגיוניות. הוא היה אדם של משפחה, ותמיד דאג שבשבתות נהיה יחד".

הבוקר דובר צה"ל עדכן כי כוחות צה"ל מנהלים קרבות עזים בשכונת שג'אעיה בעיר עזה ובעיר חאן יונס שבדרום הרצועה, ושביממה האחרונה חיל האוויר תקף כ-250 מטרות בשטח הרצועה, בזמן שהלוחמים על הקרקע ממשיכים לאתר ולהשמיד אמצעי לחימה, פירים תת-קרקעיים ומטענים.
עוד נמסר כי כוחות צוות הקרב של חטיבה 7 וסיוע האש החטיבתי הכווינו מטוס קרב שהשמיד את שני המשגרים שמהם שוגר אתמול מטח הרקטות לעבר מרכז הארץ, ושבמסגרת התקיפות חוסלו מחבלים מחמאס והג'יהאד האיסלאמי לצד כמה תשתיות טרור שהושמדו.
לפי דובר צה"ל, כוחות מחטיבת כפיר חיסלו מחבלים חמושים סמוך לבית ספר בצפון הרצועה, השמידו פיר תת-קרקעי ותשתיות נוספות של חמאס באזור. בבית ספר נוסף בצפון הרצועה נמצאו אמצעי לחימה ותחמושת.

אלפי לוחמי חי"ר, הנדסה ושריון פועלים במרכז חאן יונס כחלק מתחילתו של השלב השני של התמרון הקרקעי ברצועת עזה. הכוחות הגיעו לעיר הגדולה שבמרכז הרצועה בלילה שבין שני לשלישי מכיוון צפון, מפרוזדור נצרים, שעליו שולטת אוגדה 36 מזה כחודש, מדרום לעיר עזה. בכך עקפו הלוחמים את מחנות המרכז נוסיראת ואל בורייג' ואת העיר דיר אל בלח, בדרכם לחאן יונס.
הקושי בחאן יונס כפול: ממערב ומדרום מערב לעיר יש כמיליון עקורים פלסטינים שבאו מצפון הרצועה, אך גם רבבות מתושבי חאן יונס טרם התפנו. יחד עם זאת, צה"ל הצליח להניע חלק גדול מהאוכלוסייה ל"אזורים בטוחים יותר" ממערב לחאן יונס ומדרום לה, בקרבת החוף ולפי המפות שחולקו לתושבים. על פי חלק מההערכות, יש בעיר ובסביבתה מקומות מסתור שמשמשים את בכירי הנהגת חמאס.
3 צפייה בגלריה
ההרס בחאן יונס
ההרס בחאן יונס
ההרס בחאן יונס מתקיפות צה"ל
(צילום: רויטרס/Ibraheem Abu Mustafa)
בחאן יונס פועלת חטיבה שלמה של חמאס תחת המח"ט רפא סלאם, עם ארבעה גדודים חזקים של הארגון. בניגוד לעיר עזה, חאן יונס גדולה יותר בשטח, עם מבנים שרובם יחסית נמוכים בני מספר קומות ולא רבי הקומות כמו שיש במערב העיר עזה. ערב המלחמה הכילה העיר קרוב למיליון תושבים והיא משופעת בתווך תת קרקעי של מנהרות באורך של עשרות ק"מ, חלקן מגיעות לרפיח. שטח גדול של חאן יונס הוא חקלאי, עם שדות ומטעים, ובהתאם נערכו החטיבות של צה"ל שפועלות בה כעת.
לכניסה הקרקעית לחאן יונס קדמו מכות אש אווירית חסרות תקדים של אלפי חימושים ממטוסים שונים. הכניסה לעיר התעכבה בכיממה, אך לפי פיקוד דרום השיקול היה מבצעי: חמאס פרס עשרות מארבים גדולים לכוחות צה"ל כחלק מהיערכותו לפלישה ולכן בצבא החליטו להשמידם מהאוויר ולא באופן חזיתי-קרקעי. במקביל, הועמקה הפעילות של צה"ל גם באזורים שכבר נכבשו בצפון הרצועה, כמו בעיירה בית חאנון.