ישראל ולבנון הודיעו הבוקר (שלישי) רשמית כי הן מאשרות את הטיוטה הסופית שהעבירה ארצות הברית להסכם הגבול הימי עם ישראל. תחילה הודיע נשיא לבנון מישל עאון על אישור הטיוטה וציין כי מדובר בהסכם טוב לארצו. לדבריו, "ההסכם עונה על הדרישות שהיו במרכז הדיונים בחודשים האחרונים. השיחות נמשכו שעות ארוכות, והמשא ומתן היה קשה ומורכב".
לדברי עאון, "הנוסח שומר על זכויותיה של לבנון על משאבי הטבע שלה, וכל זה בתזמון חשוב עבור הלבנונים (ברקע המשבר הכלכלי הקשה במדינה, ד"ס). אני מקווה שנוכל להכריז על ההסכם באופן רשמי בקרוב". בנוסף, בכירים לבנונים אמרו כי ארגון חיזבאללה הודיע שלא יתנגד להסכם.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
עאון, לפיד ואסדת כריש
(צילום: אוליבייה פיטוסי,אוראל כהן, AFP, DALATI AND NOHRA)
אחרי האישור הלבנוני, גם ראש הממשלה יאיר לפיד הודיע על אישור ההסכם. "מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון", אמר לפיד. מלשכתו של ראש הממשלה נמסר כי טיוטת ההסכם עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי. מחר יכנס לפיד את הקבינט המדיני-ביטחוני ב-11:00 כדי להציג לו את ההסכם, ולאחר מכן ההסכם יובא גם לממשלה בשעה 13:30.
מטרת כינוס הקבינט המדיני ביטחוני מחר נועדה לעגן את הדברים מכל הצדדים אחרי שדנו בנושא ביום חמישי האחרון. לא תהיה הצבעה בקבינט ומיד לאחר מכן תתקיים ישיבת הממשלה המיוחדת שבה יצביעו על ההסכם. לאחר אישור ההסכם בממשלה ההסכם יפורסם, אבל עוד היום ייחשפו עוד פרטים ממנו.
מיד לאחר האישור בממשלה יונח ההסכם על שולחן הכנסת לדיון ציבורי, הליך שנמשך שבועיים. לא יידרש אישור של הכנסת ולפי לוחות הזמנים, אם אכן ההסכם יונח מחר הליך האישור יסתיים לפני הבחירות. עם זאת, עתירות שיוגשו לבג"ץ צפויות לעכב את התהליך: בליכוד שוקלים לעתור, ויו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, כבר הודיע שיעשה זאת. לטענתו, ההסכם לא חוקי מכיוון שמאשרת אותו ממשלת מעבר ערב בחירות.
לפי ההערכה, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט לא ישתמש בזכות הווטו שלו למנוע הצבעה על ההסכם. לגבי אופי ההצבעה של בנט, השיקול הביטחוני יהיה המכריע עבורו. בנט יחליט לאחר שיראה את ההסכם הסופי וישמע את כל גופי הביטחון. בישיבת הקבינט האחרונה בנט אמר שטוב היה אילו ההכרעה תהיה אחרי הבחירות אבל רק אם זה אפשרי.
4 צפייה בגלריה
 שטח המחלוקת
 שטח המחלוקת
שטח המחלוקת
בינתיים, שר האנרגיה הלבנוני, וליד פיאד, נועד עם נציגי חברת "טוטאל" הצרפתית בנוגע ליישום ההסכם בפועל - ואמר כי מיד עם החתימה על ההסכם, בכפוף להיערכות של חברת טוטאל בשטח, היא תחל בחיפושי גז במים הכלכליים של לבנון. ככל הנראה, התהליך עשוי לקחת כמה שבועות.
אחרי הפגישה אמר פיאד: "העבודות בנושא רציניות, וזה הסכם חיובי מאוד ללבנון. חברת טוטאל התחייבה בפנינו לפעול מהר בחיפוש והפקה בשדות של לבנון. אנחנו במשרד הארנגיה מעוניינים בתהליך הזה, וטוטאל תציג לנו תוכנית שתהיה הכי מהירה לביצוע. אנחנו נעזור בהכנות הלוגיסטיות כדי שנתחיל בעבודות הכי מהר שאפשר".
קודם לכן אמר ראש צוות המו"מ, סגן יו"ר הפרלמנט אליאס אבו סעב, כי הסכם שהתקבל "מיטיב עם שני הצדדים". לדבריו, "כל צד חושב שניצח - ואחרת לא היינו מגיעים להסכם. השאלה אם לבנון תקבל או תדחה את ההסכם תלויה בהנהגת המדינה". עם זאת, הוא טען שארצו לא מכירה בקו המצופים כקו גבול - כשמנגד בישראל עונים שכל דרישותיה נענו, כך שקו המצופים כן יוגדר כגבול ויקבל הכרה בינלאומית.

4 צפייה בגלריה
נשיא לבנון מישל עאון פגישה עם שר ההגה הלבנוני אליאס אבו סעב
נשיא לבנון מישל עאון פגישה עם שר ההגה הלבנוני אליאס אבו סעב
עאון מקבל את טיוטת ההסכם משר ההגה אבו סעב
(צילום: רויטרס)
ההסכם, נזכיר, מסדיר את הגבול הימי שישראל קבעה, שעובר ממערב לראש הנקרה ולאורך 5 ק"מ עם רצועת מצופים שפרסה בעבר, והוא יקבל לראשונה הכרה בינלאומית. בנוסף, מאגר הגז קאנא - שרובו במים הכלכליים של לבנון ומקצתו במים הכלכליים של ישראל - יהיה כולו של לבנון, אך ישראל תקבל ממנו תמלוגים. במערכת הביטחון אמרו שההסכם יביא ליציבות באזור, ושהוא עונה לכל דרישותיה הביטחוניות של ישראל - כשמנגד באופוזיציה טוענים שנעשו ויתורים גדולים מדי ללבנון.
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הציגה בשבוע שעבר את הפרוצדורה שנותרה באופן כללי, ואמרה כי ההסכם יצטרך לעלות לאישור בפורום ממשלתי, ובהמשך להיות מוצג להערות הכנסת למשך שבועיים. בהרב-מיארה, שהדגישה את סדר הזמנים הלחוץ, הציגה אפשרות נוספת, והיא להביא את ההסכם להצבעה מיידית בכנסת - שם הוא צפוי להיתקל בהתנגדות הליכוד, שלטענת הקואליציה אינה עניינית.
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מוסיף להציג את ההסכם ככניעה לחיזבאללה, ואם הוא יהיה זה שירכיב את הממשלה הבאה ויחליט לבטל את ההסכם הוא מסתכן באחריות למלחמה שתפרוץ מול לבנון. בממשלה מעריכים שנתניהו לא יבטל את ההסכם מאחר שהוא מבין את משמעות ההחלטה, בעיקר כשכל ראשי מערכת הביטחון, מהרמטכ"ל ועד ראש המוסד, תומכים בהסכם ואומרים שהוא עונה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל.
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה אסדת גז כריש
חסן נסראללה אסדת גז כריש
בישראל אומרים שהפקת הגז מכריש תתחיל גם ללא הסכם, חרף איומיו. נסראללה ואסדת כריש
בתוך כך, שלשום בבוקר, בצל המתיחות, עדכנה חברת אנרג'יאן על חיבור אסדת כריש למערכת הגז הישראלית ותחילת ניסוי הרצת הגז מהחוף לאסדה. "החל תהליך הזרמת הגז מהחוף, דרך מערכת הצינורות התת-ימית, אל האסדה", נמסר. "הזרמת הגז מהחוף הינה צעד חשוב בתהליך ההרצה של האסדה", הוסיפה החברה. מדובר בשלב האחרון לפני הפקת הגז מהאסדה, שבו בודקת החברה שהכול תקין. אם הבדיקה תעבור בהצלחה, ישראל תוכל להתחיל להפיק את הגז הטבעי כבר בסוף החודש.
ההערכות כעת הן שהפקת הגז מאסדת כריש תחל ב-31 באוקטובר - ובירושלים אומרים שההפקה תתבצע בלי קשר למשא ומתן עם לבנון מאחר שמבחינת ישראל, אסדת כריש נמצאת בשטחה. למרות זאת, מדובר בתאריך לא סופי שעוד יכול להשתנות. מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, איים כי אם תחל הפקת הגז מהאסדה מבלי שייחתם הסכם - ארגונו יתקוף אותה או את מאגרי הגז האחרים של ישראל. נסראללה הפריד באיומיו בין השלב האחרון שבו החלה אנרג'יאן לבין הפקת הגז עצמה.