אחרי שתקפו והכפישו רופאים ופקידים בכירים שמובילים את המאבק הלאומי בקורונה, מתנגדי החיסונים שמים כעת על הכוונת גם את הרב חיים קנייבסקי. בעקבות קריאתו הפומבית לחסן את הילדים מפני הנגיף, הפך בימים האחרונים המנהיג החרדי הבכיר ליעד חדש להתקפות, איומים והפצת פייק ניוז מצד פעילים קיצוניים. בשל גילו המתקדם והעובדה כי הוא עצמו אינו נגיש לכל אדם - בני משפחתו הקרובה של הרב, ובעיקר ילדיו ונכדיו הסובבים אותו, הם שסופגים את האש.
בסביבת הרב קנייבסקי מספרים, בין היתר, על מסרים חריפים שמופנים לאחרונה כלפי בני המשפחה בערוצים שונים, כולל פנים אל פנים בפגישות "אקראיות" ברחוב. כך למשל יענקי, הנכד המזוהה ביותר עם הרב והמוכר כמי שלוחש על אוזנו, ספג קריאות "אתם רוצחים" ו"יש דם ילדים על הידיים שלכם", לצד איומים כמו "נגיע אליכם" ו"איחולים" כמו "יאנסו את הילדים שלך". בהודעות SMS שנשלחו לבני משפחה נוספים, חלקן בשעות לילה מאוחרות, נכתב: "ימחה שמך", "נבל" ו"עמלק", בתוספת האיום המרומז "יש דין ויש דיין".
6 צפייה בגלריה
הרב חיים קניבסקי קנייבסקי
הרב חיים קניבסקי קנייבסקי
על הכוונת של מתנגדי החיסונים. הרב קנייבסקי
(צילום: שלומי כהן)
והנה נוסח "עדין" יותר שהתקבל אצל יענקי: "מכרת את עם ישראל בשביל בצע כסף. השתמשת בסבא שלך בשביל למכור את הילדים הקטנים ולהכניס להם זריקות. מה אתה חושב, שאין אלוהים בשמיים?". על הייחוס המרשים של הנכד למנהיג החרדי הבכיר, נכתב: "אל תשכח שגם עשיו היה הבן של יצחק. כשמדובר בדיני נפשות, אין פרוטקציות אצל הקדוש ברוך הוא".
גם המוקדים הטלפונים המזוהים עם הרב קנייבסקי, כמו זה המשמש למכירת ספריו, משלמים את המחיר. מפעיליהם מספרים כי הם נאלצים מדי יום למחוק הודעות קוליות רבות שמשאירים מתנגדי החיסונים - אשר נראה כי מטרתם אינה רק הבעת מחאה, אלא גם השבתת המערכת. באחת ההקלטות שהתקבלה בבית המנהיג החרדי נדרשים הסובבים אותו, תוך הפעלת לחץ ואיומים, לפרסם בשמו כי הוא דווקא מתנגד לחיסונים - וזו לשונה: "אם לא תצא הכחשה שרב חיים בחיים לא אמר 'תן כתף'... אז בסיבוב ראשון הדפים שלכם (העלונים עם דברי התורה של הרב שמופצים לציבור) יילכו לפח הזבל, ובסיבוב השני - נחכה ונראה. זהו אולטימטום שאתם חוזרים בכם. תפסיקו לבזות את הסבא (קנייבסקי). אוסף של חלאות".
אחד מבניו של הרב קיבל לביתו מנשר ארוך בכתב יד שכולל טיעונים אידיאולוגיים נגד החיסונים, לצד הטחת האשמות ואיומים, ובהזדמנות אחרת נאמר לו בפשטות - "נהרוג אותך". בן משפחה נוסף אוים: "נגיע לבני ברק ואז תבין".
מקורבים אחרים קיבלו הודעות ארוכות שנכתבו, באופן מנומס יחסית, בטלפון או בדואר האלקטרוני, כמו זו: "בעזרת השם תעשה את הבחירה הנכונה שלך מול הקדוש ברוך הוא ותגיד לעם ישראל לא להתחסן עוד. ואז תקבל שכר לנצח נצחים. אמן ואמן". צורף אליה מסמך ובו "הפרוטוקול של ד"ר שלנקו, שהבריא באמצעות תרופות קונבנציונליות את הרב קנייבסקי ואת דונלד טראמפ".

הודעה נוספת נפתחה בגישה חיובית: "החרדים צריכים לחזור בתשובה... אתה תעשה תיקון למה שעשית ואתה תפרסם שהצדיק הרב קנייבסקי חזר בו והוא נגד לחסן ילדים מגיל חמש, ושהוא נגד כל החיסונים האלה ואין בכלל שום מגפה וזה שקר. ככה הרב קנייבסקי אמר". אלא שגם במקרה זה הכותבת חתמה באיחול מר: "אתם תקבלו את המכות של פרעה".
גם הפייק ניוז משמש כלי במחאה נגד המנהיג הליטאי. מעשה בתלמיד ישיבה שנפגש עם בת סמינר ושידוכם עלה יפה. לאחר האירוסין, כשהתברר שהבחורה מחוסנת, הכניסו מקורבים לחתן ספק בליבו שמא אהובתו לא תוכל בשל כך להרות לו ולהביא ילדים. ראש הישיבה שלו נשלח אל הרב קנייבסקי כדי לשאול אותו האם יש לבטל את החתונה - ונענה בשלילה, בתוספת עידוד "ברכה והצלחה". זה לא הפריע לפעילים הקיצוניים להפיץ בשמו: "הרב אמר שאסור להתחסן".
העיתונאי החרדי ישראל כהן (רדיו "קול ברמה"), שכמקורב לבית הרב חיים קנייבסקי נחשף להתקפות נגד סביבתו, אמר: "הקריאה של 'שר התורה' להתחסן זכתה לקונצנזוס ציבורי ולשבחים מראש הממשלה והשרים, אבל מתברר שבשוליים תמיד יש מי שמתנגד". כהן סיפר כי לראשונה הוא מזהה חשש בקרב בני משפחת קנייבסקי מפני פגיעה פיזית ברב או בהם. "הם רגילים לביקורת וללחצים, אבל כאן מדובר באנשים לא נורמליים ולא צפויים”, אמר.
לדבריו, בימים האחרונים ניכרת דריכות בבית המפורסם ברחוב רשב”ם בבני ברק, ולאחר שכמה מתנגדי חיסונים ניסו להסתנן למקום ולחולל פרובוקציות - יש כעת הקפדה יתרה על כך שבשעות קבלת הקהל יוכנסו אל הרב רק אנשים שהוזמנו, או כאלה שתיאמו את ביקורם מראש.