משפט נתניהו - תיק 4000: היום (ד') הסתיימה בבית המשפט המחוזי בירושלים חקירתו הנגדית של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אבי ברגר, במשפט שבו נאשם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ובעלי השליטה לשעבר בחברת בזק, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', מואשמים בשוחד.
הדיון הבוקר נסוב שוב על עסקת בזק-יס, שלפי כתב האישום אישורה העניק סכום עתק לאלוביץ'. הפרקליטות טוענת כי בהתאם להנחיית ראש הממשלה דאז, במסגרת יחסי התן וקח בינו לבין בני הזוג, העביר ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת, עו"ד איתן צפריר, מסר לברגר ולבכיר נוסף שלפיו עליהם לפעול לקידום העסקה. אלא שברגר, נטען, נותר בעמדתו המקצועית שלפיה יש להתנות את אישור העסקה בקידום רפורמת השוק הסיטונאי שתגביר את התחרות מול בזק ומן הסתם תקטין את רווחיה. ברגר טען שהייתה זו גם עמדת שר התקשורת לשעבר, גלעד ארדן.
בכתב האישום נטען כי ב-2015, מיד עם כינון הממשלה החדשה, מינה עצמו נתניהו לשר התקשורת ופיטר את ברגר, תוך שהוא מודע לתלונותיו של אלוביץ', שדרש שברגר לא ימשיך בתפקידו. במקומו מונה לתפקיד מקורבו של נתניהו וכיום עד מדינה נגדו, שלמה (מומו) פילבר, ועסקת בזק-יס אושרה.
2 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ' בבית המשפט
שאול אלוביץ' בבית המשפט
שאול אלוביץ'. "להשביע את רצונו"
(צילום: יואב דודקביץ')
בדיון היום טען הסנגור עו"ד בועז בן צור שנתניהו לא פיטר את ברגר בהתאם לתלונות של אלוביץ' מתפקודו. הוא הוסיף שפיטורי מנכ"ל משרד על ידי שר הם מהלך לגיטימי משום שמדובר במשרת אמון. התובעת בתיק, עו"ד יהודית תירוש מפרקליטות מיסוי וכלכלה, השיבה: "אין טענה שזה היה המניע לפיטורים. יש תיאור מדויק בכתב האישום. לא כתוב בשום מקום שנתניהו פיטר את ברגר בגלל התלונות (של אלוביץ', ג"מ). כן כתוב שבתקופה שראש הממשלה פיטר אותו הוא ידע שיש תלונות".
השופטת רבקה פרידמן פלדמן: "אפשר לסכם שאין טענה שמר נתניהו פיטר את העד בגלל העמדה של מר אלוביץ'?". עו"ד תירוש: "ביחסי תן וקח, לעובדה שנאשם 1 (נתניהו, ג"מ) יודע שלנאשם 2 (אלוביץ') יש תלונות ביחס לברגר, היא בעלת משמעות. הוא יודע שיש בכך להשביע את רצונו של נאשם 2".
בהמשך עימת עו"ד בן צור את ברגר עם העובדה שבניגוד למקרה בזק, שהמתינה כשנה לאישור משרד התקשורת למיזוג עם יס, מתחרה שלה, "הוט", חברת תקשורת שגם היא קשורה לרפורמת השוק הסיטונאי, קיבלה תשובה חיובית לבקשת המיזוג שלה תוך זמן קצר.
עו"ד בן צור הציג מסמך של הרן לבאות, שהיה אז סמנכ"ל במשרד התקשורת, תחת הכותרת: "אגף כלכלה: תנאים לאישור מיזוג בזק-יס, נייר עמדה" מ-17 ביוני 2015 (אחרי פיטורי ברגר). במסמך הוצגו תנאים לאישור העסקה, תחילה של רשות אחרת (הרשות להגבלים עסקיים), ואז התנאים של הרן לבאות לאישור העסקה. עו"ד בן צור טען שלבאות טען בחקירה שהתנאים האלו אינם מהותיים בהתנהלות מול בזק, אלא טקטיים.
בתגובה ענה ברגר: "כששאלתי את לבאות איך זה מתקדם (עניין בזק-יס, ג"מ) הוא היה עסוק בנושאים אחרים. הוא אמר לי שהוא צריך לחשוב. אני החזקתי בדעה לא לאשר את העסקה או לאשר בתנאים, ואז שהרן יעשה יותר עבודה עמוקה כלכלית. כמו שאמרתי, הנושא לא הסתיים בתקופתי. ספציפית על התנאים לא דיברנו אלא למה זה לא התקדם".
לבאות אמר בחקירתו על חוות דעת שלו: "אני רואה את הנייר. יש פה תנאים טקטיים שוליים. לא חושב שהם מהותיים. לא חשבתי גם אז שהם מהותיים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו. "המנכ"ל לחץ לאשר את העסקה - ומהר"
(צילום: אורן בן חקון)
ברגר סיפר בחקירתו הראשית שהופעל עליו לחץ לאשר את עסקת בזק-יס גם ממשרד ראש הממשלה: "הייתה גם פנייה ממנכ"ל משרד ראש הממשלה, אראל לוקר. בעקבותיה הייתה שיחת ועידה - לוקר, אני ועוד שניים מהצד שלנו. לחצו לאשר את העסקה ומהר. זה עלה לטונים גבוהים. נתתי לעובדיי את כל הגיבוי. אמרתי שזה בטיפול שלנו ולא במשרד ראש הממשלה".
היום על דוכן העדים אמר לו עו"ד בן צור: תאשר שלוקר לא אמר לך שהשיחה היא לפי הנחייה של נתניהו. ברגר: "לא יכול להגיד את זה. לוקר אמר 'אני צריך לעשות את זה לפני שאני עוזב'. הוא לא דיבר איתי על הפרטים מאחורי הקלעים. לא יכול לשלול ולא לאשר. אני באמת לא יודע". עו"ד בן צור: לוקר העיד ש"הוא לא זוכר הנחיות מראש הממשלה על המיזוג". ברגר: "אין לי ידיעה מה גרם ללוקר לבקש בשיחה. בשיחה עם משרד ראש הממשלה הצגתי עמדה שאנחנו מסתכלים על השוק בצורה רחבה ובזק לא משתפת פעולה בשוק הסיטונאי. הסברנו שהמשרד עמוס ויש סדרי עדיפויות וגם שבזק לא מקדמת את הרפורמה".
ההגנה הציגה את עדותו של אמיר ברקן ממשרד ראש הממשלה, שהתייחס לאותה פגישה: "להבנתי, ולא זוכר אם שמעתי את זה מצד שלישי או מתלונות יס או משניהם, הטענה של ברגר הייתה שבזק לא מקיימת את הוראותיו בשוק הסיטונאי, ולכן כל עוד משתפים איתו פעולה הוא לא יתעסק בעניין הטלוויזיה. הוא ראה בזה איזה שוט על בזק".
ברגר ענה: "לא ראיתי את זה כשוט על בזק".
ביום שני הקרוב יעלו לדוכן שני עדי תביעה נוספים ולאחר מכן ייצא המשפט להפסקה של שבוע, שלאחריה תחול עדותו של עד המדינה ניר חפץ, שצפויה להימשך כמה שבועות.