מנהיגי האיחוד האירופי סיכמו הלילה (בין רביעי לחמישי) על הטלת סנקציות חדשות נגד איראן, בעקבות המתקפה חסרת התקדים על ישראל – מהלך שבעולם מקווים שיעודד את ההנהגה הישראלית להימנע ממתקפת תגובה חמורה שעלולה להוביל להסלמה גדולה עוד יותר.
2 צפייה בגלריה
אולף שולץ עלי חמינאי עמנואל מקרון
אולף שולץ עלי חמינאי עמנואל מקרון
שולץ, חמינאי ומקרון
(צילום: AFP, AFP / HO / KHAMENEI.IR, Sean Gallup/ gettyimages)
מנהיגי האיחוד, שערכו פגישת פסגה בבריסל, פרסמו בתום הדיון הודעה שבה גינו את המתקפה האיראנית, הביעו מחויבות לביטחון ישראל – וגם קראו לכל הצדדים להימנע מהגדלת המתיחות באזור, בכלל זאת לבנון. קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר הלילה כי חשוב מאוד שישראל "לא תגיב במתקפה מסיבית משלה".
"אנחנו סבורים שמאוד חשוב לעשות הכול כדי לבודד את איראן", אמר נשיא המועצה האירופית שארל מישל, וציין כי הסנקציות נגד הרפובליקה האיסלאמית יכוונו נגד חברות שמעורבות בייצור כטב"מים וטילים. באיטליה קראו לפני הדיון להטיל סנקציות על ספקי נשק שמשמש למתקפות נגד ישראל, וגם על החות'ים שאחראים לתקיפות נגד ספינות בים האדום.
על יישום ההחלטה יעבדו כעת שרי החוץ של האיחוד האירופי, שייפגשו לדיון בנושא ביום שני הקרוב. האיחוד האירופי, יצוין, כבר הטיל בעבר שורה של סנקציות נגד איראן, בשל פגיעה בזכויות אדם מצד משטר האייתוללות, בשל פעילות הגרעין שלה וכן בשל תמיכתה במלחמה של רוסיה נגד אוקראינה.
כעת, גרמניה, צרפת וכמה מדינות נוספות באיחוד מקדמות את הרחבת משטר הסנקציות, באופן שבו יכלול עיצומים גם על טילים שאיראן מספקת לרוסיה, ולא רק כטב"מים כפי שהיה עד כה – והרחבת שתי הקטגוריות הללו גם על משלוחי הנשק האיראניים לשלוחיה של איראן במזרח מהתיכון.
אבל לא ברור אם אירופה אכן תקדם סנקציות חריפות עוד יותר שישראל דורשת, ובראשן הגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור. בלגיה אמנם תומכת בכך, אבל הקנצלר הגרמני שולץ אמר שהדבר דורש "בדיקות משפטיות" נוספות.
שר החוץ של האיחוד, ג'וזפ בורל, הסביר שמהלך כזה יתאפשר מבחינה משפטית רק אם גוף רשמי של האיחוד יקבע כי משמרות המהפכה אכן היו מעורבים בפעילות טרור (רק לאחרונה, נזכיר, קבע בית המשפט בארגנטינה כי איראן תכננה וחיזבאללה ביצע את פיגועי הטרור הרצחניים בשגרירות ישראל בבואנוס איירס ב-1992 ובבניין הקהילה היהודית בעיר ב-1994).
2 צפייה בגלריה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה. "צריך עוד בדיקות משפטיות לפני הכרזה עליהם כארגון טרור"
(צילום: AP)
פרשנים סבורים כי איראן לא צפויה להתמודד עם השלכות כלכליות חמורות בעקבות הסנקציות החדשות, כשברקע החשש במערב מאפשרות של הגדלת מחירי הנפט – מה שיכעיס את הקונה המרכזית שלה, סין.
שר החוץ ישראל כ"ץ מסר הבוקר: "אני מברך את מדינות האיחוד האירופי על ההחלטה להטיל סנקציות על איראן. זהו צעד חשוב בדרך לעקירת שיני הנחש – ותודה לכל ידידינו על התמיכה והסיוע. חייבים לעצור את איראן עכשיו לפני שיהיה מאוחר".
במקביל, גם שרי האוצר של מדינות ארגון ה-G7 גינו הלילה את המתקפה האיראנית, והבטיחו בהודעה משותפת לפעול באופן מתואם כדי "לצמצם את יכולתה של איראן לרכוש, לייצר או להעביר כלי נשק שמטרתם לסייע בפעילויות שמערערות את היציבות האזורית".