מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הודיע אתמול (יום ב') לקונגרס כי ארה"ב אישרה להעביר לאיראן סכום של 6 מיליארד דולר – כסף שעד כה הוקפא בבנקים קוריאניים – כדי לקדם את עסקת חילופי האסירים בין הצדדים. במסגרת העסקה תאפשר איראן לחמישה אזרחים אמריקנים להשתחרר ממעצר בית ולעזוב את המדינה. בתמורה תשחרר ארה"ב חמישה אסירים איראנים.
הדיווחים הראשונים על העסקה פורסמו בחודש שעבר. לפי הדיווחים האמריקנים העצורים הם בעלי אזרחות כפולה, והואשמו בעבירות ריגול. כצעד ראשון במסגרת העסקה הם שוחררו באוגוסט מכלא "אווין" הידוע לשמצה בטהרן למעצר בית, אך טרם קיבלו אישור לעזוב את הרפובליקה האיסלאמית.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
ג'ו ביידן ונשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: AFP, AP)
הסכום שיועבר לאיראן הוא כסף ממכירות הנפט שלה. בלינקן הודיע לקונגרס כי הבנקים הקוריאניים שיעבירו את הכסף יוחרגו מהסנקציות האמריקניות. וושינגטון, נזכיר, חידשה את הסנקציות על טהרן אחרי שפרשה ב-2018 מהסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות שלוש שנים קודם לכן.
לפי סוכנות הידיעות רויטרס, במסמך של מחלקת המדינה שהועבר לוועדות בקונגרס ציין מזכיר המדינה בלינקן כי ההחלטה לאפשר את העברת הכסף - למרות הסנקציות האמריקניות שחלות על טהרן – היא חלק מהאינטרס הלאומי של ארה"ב. דובר במחלקת המדינה אמר כי העברת הכסף היא "צעד קריטי בהבטחת שחרורם של חמשת האזרחים האמריקנים".
2 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב ועידת מינכן לביטחון
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב ועידת מינכן לביטחון
בלינקן. הדגיש שהעברת הכסף היא חלק מהאינטרס הלאומי
(צילום: EPA)
במסמך נכתב כי כדי להוציא לפועל את שחרורם של חמשת האמריקנים, וושינגטון התחייבה לשחרר חמישה אזרחים איראנים ולאפשר את העברת הכסף מחשבונות איראניים שהוקפאו בדרום קוריאה לחשבונות בקטאר - בעלת ברית של טהרן. ההערכה היא שכשהכסף יגיע לקטאר, האמריקנים יקבלו אישור לעזוב את איראן. לפי גורמים איראנים העסקה עשויה לצאת לדרך כבר בשבוע הבא.
הרפובליקנים מחו נגד הממשל של ג'ו ביידן, ואמרו כי העסקה תחזק את הכלכלה האיראנית - בשעה שטהרן מהווה איום הולך וגובר על הכוחות האמריקניים ועל בעלי הברית של ארה"ב במזרח התיכון.
בממשל ביידן טענו כי טהרן תוכל להשתמש בכסף רק כדי לרכוש מזון, תרופות וסיוע הומניטרי אחר, וכי אף סנקציה שהוטלה על טהרן לא הוסרה. "איראן לא מקבלת הקלה בסנקציות", אמרו בוושינגטון.
דובר משרד החוץ בטהרן לא אישר כי ארצו תשתמש בכסף רק לרכישת מזון ותרופות, ואמר שמיליארדי הדולרים יאפשרו לאיראן "לרכוש את כל הסחורות שלא הוטלו עליהם סנקציות".