הוא היה הראשון להתייצב מול המצלמות ב-7 באוקטובר, עוד לפני שהיקפי מתקפת הפתע של חמאס החלו להתברר, ומאז הוא מלווה אותנו כמעט באופן יום-יומי עם הצהרות והודעות לתקשורת שמנסות לתת בהירות בנוגע לכל זירות המלחמה. הבוקר (יום ד'), דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הבהיר בריאיון בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו-"ידיעות אחרונות" ש"גם אחרי רפיח יהיה טרור", והתייחס לביקורת על המינויים במטכ"ל: "הרמטכ"ל מסתכל קדימה ורואה את האתגרים. אחרי הכישלון - אנחנו לקחנו אחריות".

3 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
הגרי, הבוקר. "מה שקרה ב-7 באוקטובר מחייב אותנו לצניעות וגם לדעת לקבל ביקורת"
(צילום: יריב כץ)
"הסיבה שאני נכנס הרבה לעזה ופוגש יחידות מבצעיות זה לא רק מהצורך להיות קדימה ולתווך את המציאות, זה גם מההרגשה של להיות קדימה עם הלוחמים", אמר הגרי בפתח דבריו. "אני רואה את האתגר הגדול בתפקיד שאני נמצא בו עכשיו. הוא שונה מאוד, אבל הוא חזית בפני עצמה. היה פה פאנל קודם שדיבר על ההסברה. אני המפקד של מערך גדול, זה לא מופע של בן אדם אחד, זה מאות קצינים וקצינות, חיילים וחיילות, שעומדים בחזית ההסברה", הדגיש.
הגרי הוסיף: "אישרנו אצל הדרג המדיני תוכנית מבצעית למלחמה. בתוך התוכנית הזו שרטטנו את המלחמה, שתיערך כשנה של לחימה. בתוך השנה הזו ראינו שאנחנו נטפל קודם כל במרכזי הכובד הגדולים של חמאס, שהם צפון הרצועה וחאן יונס. עזה היא אולי אחת הזירות הקשות ביותר בעולם בלחימה, בצפיפות שלה, ובמנהרות שחמאס חפר מתחת לאדמה". כשנשאל לגבי המבצע ברפיח, שהתעכב עד השבוע, השיב הגרי: "לא היו תנאים מבצעיים לממש את זה".
לדבריו, "נטפל ברפיח בצורה שתהיה נכונה עבורנו. אני רוצה להגיד לציבור, שלא נשלה אותו - גם אחרי שנטפל ברפיח יהיה טרור. חמאס יזוז צפונה וינסה להרכיב את עצמו, גם בימים הקרובים. בכל מקום שחמאס חוזר אליו, גם בצפון וגם במרכז הרצועה, אנחנו נחזור לפעול".
הגרי נשאל לגבי הביקורת על המינויים בצמרת צה"ל בזמן המלחמה, בהם זה של ראש אמ"ן הנכנס תא"ל שלומי בינדר, ואם לא היה נכון להמתין לתחקיר לציבור. הוא השיב: "האתגר הכי חשוב לצה"ל זה אמון הציבור. בגלל זה אני יושב פה עכשיו, ואני חושב שמה שקרה ב-7 באוקטובר מחייב אותנו לצניעות עוד יותר גדולה, וגם לדעת לקבל ביקורת". הוא הוסיף: "שלומי בינדר הוא קצין ערכי ומבצעי, עם רזומה ביטחוני משמעותי מאוד, והוא המועמד שנבחר בתהליך סדור, ענייני ושקוף. ביצענו בדיקה ראשונית על מנת לוודא שכל ההתרחשויות שהיו ב-7 באוקטובר בחטיבת המבצעים מאפשרות להתקדם עם המינוי הזה".
3 צפייה בגלריה
תא"ל דניאל הגרי בוועידת "האנשים של המדינה"
תא"ל דניאל הגרי בוועידת "האנשים של המדינה"
"עזה היא אולי אחת הזירות הקשות ביותר בעולם"
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
"המשימה של צה"ל היא לייצר מצב ביטחוני אחר בצפון"
(צילום: יאיר שגיא)
בעקיצה לאלה שעדיין לא לקחו אחריות, הוא אמר: "גם אחרי הכישלון אנחנו לקחנו אחריות. הרמטכ"ל לקח אחריות. אנחנו גם מבינים את המשמעויות של האחריות הזאת. לצד האחריות יש לנו גם סמכות. מי שמוביל את המלחמה זה הרמטכ"ל, ולצד האחריות שהוא לקח יש לו גם את הסמכות למנות בצה"ל כל עוד זה קורה באופן שקוף, ענייני, סדור".
עוד אמר הגרי: "הרמטכ"ל מסתכל קדימה. הוא רואה את האתגרים. אחד מהאתגרים זה גם לייצר תהליכים בתוך המטה הכללי, בתוך צה"ל, לייצר תהליכי מינויים. צריך לעשות אותם באופן סדור, שקוף וענייני וביחד עם הדרג המדיני, והדברים נעשו בתיאום מלא עם שר הביטחון והוצגו בשקיפות לציבור וככה אנחנו נמשיך לפעול".
הגרי התייחס גם לזירה הצפונית, ולמאות האלפים שעדיין לא יכולים לשוב לביתם. "התושבים בצפון נמצאים במציאות בלתי אפשרית לאורך שבעה חודשים. המשימה של צה"ל היא לייצר מצב ביטחוני אחר בצפון, שבו חיזבאללה לא נמצא ליד הגדר, ואת המצב הזה אנחנו צריכים לייצר, בשאיפה, עד תחילת שנת הלימודים, כדי שלתושבים יהיה כיוון ותאריך", אמר. "יש לנו כיוון, אנחנו צריכים לייצר את זה, והמציאות צריכה להיות כזאת, אחרת, שמרגישים בה בטוחים לחזור חזרה הביתה".