בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך היום (שלישי) משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסגרת תיק 1000. הבוקר עלו להעיד שני אנשי עסקים ואיש צבא אחד הקשורים למיזם "טאטא" - אחד מהמיזמים שבו היה מעורב איש העסקים ארנון מילצ'ן. על פי כתב האישום נתניהו ביצע שורת פעולות לקידום המיזם לבקשת מילצ'ן שהיה לו אינטרס כלכלי בו, תוך שהוא מצוי בניגוד עניינים מולו. בסופו של דבר המיזם לא יצא לפועל.

מטרתו של המיזם, שקם בשנת 2010, הייתה הקמת אזור סחר חופשי בשיתוף פעולה בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית, שבו יוקם מפעל לייצור רכבים. על פי כתב האישום, הקמת המיזם חייבה תיקוני חקיקה נרחבים ולמילצ'ן, חברו של נתניהו, היה אינטרס כלכלי משמעותי בקידום המיזם.
במהלך הדיון ניסה עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, להוכיח דרך שלושת העדים כי "טאטא" היה בעיקרו מיזם מדיני שיטיב עם האזור כולו, ולא מיזם עסקי שיטיב עם מילצ'ן. עומר רסנר, שעבד בתפקיד בכיר בחברת BSI שנמצאת בבעלות מילצ'ן והייתה מקושרת ל"טאטא", עלה להעיד ראשון.
רסנר סיפר כי באותן שנים עבד עם זאביק פלדמן, שהגה רעיון להביא את קבוצת "טאטא" לישראל כדי ליצור שיתוף פעולה בין ירדן, ישראל והרשות הפלסטינית. "התבקשנו להציג את הרעיון לראש הממשלה. היה תיאום דרך הדס קליין וארנון מילצ'ן. ישבנו בערך חצי שעה נתניהו, זאביק פלדמן ואני. קיבלנו את ברכת הדרך", העיד. רסנר הוסיף כי ראש הממשלה הפנה אותו ואת זאביק פלדמן לאורי יוגב, שיועד לייצג את המדינה, בניסיון להרים את הפרויקט הזה.
3 צפייה בגלריה
עומר רסנר במשפט נתניהו
עומר רסנר במשפט נתניהו
"הרעיון - להקים פרויקט למען המדינה". רסנר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"הרעיון היה להרים פרויקט טוב למען המדינה. אפילו חשבנו שראטאן טאטא (הבעלים של החברה, ג"כ) בעצמו יהיה מועמד לפרס נובל לשלום", הסביר. רסנר אמר עוד כי לאורך השנים שבהן עבד צמוד למילצ'ן, הוא שם לב שאיש העסקים ונתניהו היו קרובים מאוד.
בחקירה הנגדית שאל עו"ד חדד את רסנר לגבי המיזם, והוא השיב כי המיזם היה כחלק מנכונותו של פלדמן לעשות טוב לישראל. אולם, רסנר העיד גם כי "חלק מהרעיון היה - ואיך שאני ראיתי באופן אישי - זה שיש פה גם עניין עסקי. BSI בהחלט לא היתה אמורה להיות מעורבת בזה. אבל כשמדברים על כל אנשים כאלה, ודאי שזה גם קשור לעסקים".
אחרי רסנר עלה להעיד ג'קי יעקב אשל, לשעבר מנכ"ל BSI. הוא סיפר כי השתתף בפגישה אחת במשרד ראש הממשלה, בשיחה כללית מאוד. לדבריו, בדיון "הסבירו את הרעיון של המיזם, וביום אחר נסענו למעלה גלבוע על מנת לראות את המקום. בסוף לא היה פרויקט. ל-BSI לא היה אמור להיות שום חלק מהפרויקט. מבחנתי היה רק אינטרס אחד, וזה היחסים עם התאגיד 'טאטא מוטורס'. היחסים היו מבחינתי מאוד חשובים ומשמעותיים. זהו".
בחקירה הנגדית העיד הסביר אשל לעו"ד חדד כי "אנחנו אנשי עסקים, אז מן הסתם שהייתה מטרה מסוימת, אבל לא הייתה שום עסקה בפועל". עם זאת, הוא העיד גם כי מטרת המיזם הייתה "לעשות משהו לטובת השלום הכלכלי באזור", ושעסקה שכזאת, אם הייתה יוצאת לדרך, לא הייתה מניבה דבר לחברת BSI, שנמצאת כאמור בבעלותו של מילצ'ן.
3 צפייה בגלריה
אייל גבאי, יו"ר קופת חולים מאוחדת
אייל גבאי, יו"ר קופת חולים מאוחדת
"מהאמירה שלו הבנתי שיש פה בעיה". מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר איל גבאי
(צילום: עמית שעל)
3 צפייה בגלריה
איתן דנגוט, בעת ששימש כמתאם פעולות הממשלה בשטחים
איתן דנגוט, בעת ששימש כמתאם פעולות הממשלה בשטחים
איתן דנגוט, בעת ששימש כמתאם פעולות הממשלה בשטחים
(צילום: בן קלמר)
אחרון להעיד היה אלוף במיל' איתן דנגוט, שהיה באותן שנים מתאם פעולות הממשלה בשטחים. לדבריו, "ב-2010 קיבלתי טלפון מנתניהו. הוא שאל אם אני פנוי, ובאתי אליו. עברתי דרך שר הביטחון דאז אהוד ברק לעדכן אותו, הוא לא היה. הגעתי לפגישה שבה היו ראש הממשלה, ראטאן טאטא (יו"ר "טאטא") ועוזרו זאביק פלדמן. כשהגעתי נתניהו הציג לי את טאטא ואת המיזם".
דנגוט העיד כי במשך כל שנותיו בתפקיד מתאם הפעולות בשטחים, הוא זוכר שתי שיחות אישיות מנתניהו. האחת הייתה קשורה לבנייה בגוש עציון, והשיחה הזאת שקשורה למיזם "טאטא". דנגוט סיפר כי נתניהו הפנה אותו למנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז איל גבאי, שירכז את עבודת המטה בנושא. אלא שלפי דנגוט, דווקא גבאי אמר לו בשיחת מסדרון כי הוא לא מתכוון לקדם את הפרויקט. לדבריו, "איל גבאי אמר לי שהוא לא מתכוון 'להיכנס לבית סוהר על הפרויקט הזה'. הבנתי שיש מורכבות, אמרתי 'אוקיי, אם רוצים, תעדכנו אותי'. הבנתי שיש פה עניינים שנוגעים לראש הממשלה ולמנכ"ל מטעמו".
בחקירה הנגדית הטיח עו"ד חדד בדנגוט כי לא כך אמר גבאי את הדברים: "ממה שאני רואה דיברו איתך על כל נושא שבעולם, אבל רק בסוף הקלידו ושאלו שאלות. אתה לא שיקרת למשטרה נכון?". דנגוט השיב: "אני לא משקר לאף אחד". עו"ד חדד אמר כי "גבאי לא אמר משפט כזה שהוא 'לא ישב בכלא' על זה. אני מציע לך לחזור בך".
בהמשך ענה דנגוט לעו"ד חדד: "אתה מערבב בין דברים. אני מציע לך לחזור בך מזה. אני זוכר משפט אחד מאוד משמעותי - 'אני לא אכנס לבית סוהר'". עו"ד חדד שאל: "זה מה שגבאי אמר לך?". דנגוט הגיב: "משהו כזה". לאחר מכן אמר עו"ד חדד לדנגוט כי "אמרת כאן שבמשטרה לא אמרת את הביטוי של גבאי 'להיכנס לבית סוהר על הפרויקט הזה'. אז הוא לא השתמש בו, אבל עכשיו כן? מה קרה?". דנגוט השיב כי "אני מאמין שאמרתי את זה באותה חריפות. כשבא אליי גבאי ואמר לי משהו כזה אני מבין את העסק. אני מהאמירה שלו הבנתי שיש פה בעיה ושאני יוצא מזה".