אנחנו רואים אותן על כתפיהם של חיילים וחיילות בתפקידים שונים כמו צלם צבאי, כתב צבאי ופרמדיק - הכותפות הצבאיות, הידועות גם בשם הנפוץ יותר "צ'ונגיות". אלא שהכותפות האלו מגיעות עם כיתוב שמיועד למגדר אחד בלבד - זכר, אף שבצה"ל משרתות גם נשים במקצועות אלו.
1 צפייה בגלריה
שלמור ביטון
שלמור ביטון
טוראי שלמור ביטון (צילום: דובר צה"ל)
טוראי שלמור ביטון מהרצליה משרתת כצלמת צבאית ביחידת ההסרטה בחיל האוויר. לאורך השירות שלה היא עונדת, בדומה לחבריה, כותפות עליהן כתוב "צלם צבאי". למרות שכך תמיד היה מקובל, לשלמור זה לא נראה נכון. "אנחנו חמישה צלמים, ואני הצלמת היחידה", היא מספרת, "הגענו לצלם אירוע בחיל האוויר, והעליתי בפני המפקדת שלי את השאלה למה אין כותפות של צלמת צבאית. היא ענתה לי שהיא תבדוק את זה".
המפקדת החליטה לעשות מעשה והתייעצה עם נשות קבע נוספות כדי להבין האם גם לדעתן נכון לשנות את הכיתובים. התגובות היו חיוביות, ובתמיכתן היא פנתה ליחידת יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר.
"חשבתי על זה שאם גבר היה צריך להסתובב עם תג של צלמת צבאית, זה היה מפריע לו, ולנו זה ברור שאנחנו יכולות להסתובב עם כותפות בלשון זכר", מוסיפה שלמור, "זה הזמן לשינוי". והזמן אכן הגיע. לאחר הפנייה החליטו באגף כוח אדם כי נכון להוציא כותפות חדשות עבור החיילות. "אני מאמינה שאני בורג קטן בתהליך הזה", היא מצטנעת, "זה קרה בזכות המפקדת שלי שהקשיבה למשהו שהפריע לי ופעלה בנושא. זה לא מובן מאליו".
רמ"ד שירות נשים באכ"א, רס"ן צליל מישורי, שאמונה על השינוי העתידי, אומרת כי "השיח בנושא המגדר משתנה, ואנחנו מתאימים את עצמנו למצב הנוכחי. בימים אלו נתחיל בעבודת מטה שתבדוק את המקצועות שדורשים תגיות ונפעל יחד עם גורמי הלוגיסטיקה על מנת לתפור תגיות חדשות".