אמנון שינדלר, מנהל החטיבה הארצית של איגוד הבניין ויושב ראש הוועד הארצי למנהלי עבודה בבנייה ותשתיות, רועי ויינשטיין, יושב ראש ועד המנופאים הארצי מטעם ההסתדרות הכללית החדשה ועדי קריאף, מנהלת פרויקטים, עוזרת בטיחות ומפקחת בנייה התארחו היום (שני) בפאנל בנושא ליקויי בנייה ובטיחות בוועידה הלאומית לנדל"ן ולבטיחות בבנייה של ynet ו"ידיעות אחרונות".
שינדלר טען כי יש עוד המון מה לשפר בכל הנוגע לליקויי בטיחות באתרי בנייה. "זה מה שכולנו מנסים לעשות. אנחנו מטפלים כרגע במשהו שבשלבי סיום וזו חלוקת אחריות צודקת בבטיחות לכל בעלי התפקידים", הסביר. "כיום כל אחד יכול להיות מנהל פרויקט וזה לא מוגדר בחוק. צריך להגדיר מי יכול להיות מנהל, וכך יגדירו את האחריות הפלילית על כולם, גם על הקבלן המבצע, שמשרשר את העבודה לעוד המון קבלני משנה שעליהם אין אחריות - רק מנהל עבודה נותן את הדין. זה ישנה את נושא הבטיחות וישפר אותו משמעותית".

ויינשטיין, מוועד המנופאים, אמר כי המצב בשטח רחוק מהמציאות שתוארה בוועידה. "אנשים עסוקים בתקנות, בחוקים ובמאבקים עם יועצים משפטיים, בשעה שאנחנו בשטח נפגעים מדי יום. למנכ"ל משרד האוצר יש יחידה עם 170 חוקרים שאמורה לבדוק תאונות בענף הבנייה, שקוראים לה 'הרשות המקומית', אבל זו יכולת שהוא לא מפעיל".
לדבריו, מנופאים "לא יכולים להתריע על בטיחות כי אוטומטית מחליפים אותנו. אנחנו הבנו שאנחנו לבד במערכה הזאת של הבטיחות, כל השאר זה ניירת ואנחנו נצטרך לשקף את השטח. אנחנו נפגעים על בסיס שבועי מרוחות ומתקינות מאוד נמוכה של מנופים בארץ. בסופו של יום המנופאי עומד לבד מול מנהל עבודה, מנהל פרויקט, מול חובות בבנקים, מול אתר שלם שקורס ומול לחצים כלכליים. מצד אחד יש לו את המשפחה והביטחון התעסוקתי ומצד שני את הבטיחות".
2 צפייה בגלריה
ועידת הנדל"ן
ועידת הנדל"ן
שינדלר ו-וויינשטיין. "מנהלים צריכים לשמור על העובדים שלהם"
( צילום: עוז מועלם)
ווינשטיין סיפר שאת הכשרתו עבר באירופה. "כשהייתה תאונה או כמעט תאונה במהלך ההכשרה, השאלה הראשונה ששאלו את הפועל הייתה: 'כמה ישנת אתמול?'. בישראל אין את המנטליות הזאת. הגישה מאוד ברורה - באנו לעבודה, לא באנו לנהל בטיחות".
קריאף, שהייתה עוזרת בטיחות באתרי בנייה, אמרה כי "ההתנהלות בכל הנוגע לבטיחות באה מתוך האתרים עצמם. הכל מתחיל מאנשים ונגמר באנשים, ככה זה צריך להיות. ממש להשקיע את כל המאמצים שדברים כאלה לא יקרו, בכל המחוזות לא רק בענף הבנייה".
2 צפייה בגלריה
ועידת הנדל"ן
ועידת הנדל"ן
קריאף. "בטיחות מתחילה ונגמרת באנשים"
( צילום: עוז מועלם)
שינדלר הסביר כי על מנהלי עבודה בשטח יש המון אחריות. "אנחנו נלחמים יום-יום עם מנהלי פרויקטים שרוצים לקבל את הבונוס שהבטיחו להם אם יסיימו בזמן את הפרויקט. זו בעיה כי מנהלי עבודה צריכים לשמור על העובדים. אני מכיר הרבה מנהלי עבודה שעזבו את עבודתם באתרים בגלל בטיחות".
לדבריו, "מה שקורה בפועל זו משימה בלתי אפשרית. מנהל עבודה אחד יכול להיות אחראי על מאות עובדים לבדו והקבלנים שרוצים לחסוך מפטרים את העוזר הבטיחות. אם מנהל הפרויקט ידע שגם הוא נמצא בתחום האחריות הפלילית אם יקרה משהו זה ישפר את הבטיחות. המצב היום הוא קטסטרופה".