עשרות ראשי רשויות מקומיות הקימו היום (שני) אוהל מחאה מחוץ למשרדי ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים. ראשי הרשויות החליטו לשבות רעב עד אשר חקיקת המהפכה המשפטית תיעצר. "אנחנו לא יכולים לראות איך המדינה שלנו מתפוררת", אמרה ראש המועצה האזורית דרום השרון אושרת גני גונן.
מוקדם יותר היום הודיעה הנהלת מרכז השלטון המקומי והשלטון האזורי על הצטרפות לשביתה שעליה הכריזה ההסתדרות במחאה על המשך קידום החוקים להחלשת מערכת המשפט. יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס, בכיר בליכוד, אמר: "על ראש הממשלה לחשב מסלול מחדש ולהגיע להידברות מיידית בין הצדדים שתביא להסכמה רחבה".
1 צפייה בגלריה
ראשי הערים ששובתים רעב
ראשי הערים ששובתים רעב
ראשי הרשויות המקומיות ששובתים רעב מול משרד רה"מ
(צילום: גלעד כהן )
ראש מועצת דרום השרון גני גונן אמרה עוד: "כשראש ממשלת ישראל הודיע אתמול בערב שהוא מפטר את שר הביטחון, נשבר משהו קדוש ששמרנו עליו כל כך. פוליטיקה וביטחון לא באים ביחד. זה הביא את כולנו, ראשי הרשויות מהצפון עד הדרום, מכל קצות הקשת הפוליטית, לכאן.
"אנחנו לא יכולים לראות איך המדינה שלנו מתפוררת, הכלכלה שלנו, היחסים הבינלאומיים שלנו. כל מה שאספנו ועבדנו עליו קשה מאוד מתפורר אל מול העיניים שלנו. החלטנו לשבות רעב עד אשר ראש הממשלה יעצור את החקיקה הזאת, עד אשר יגיע להסכמות רחבות בעם. אי אפשר לא לספור אותנו יותר".
ישראל גל ראש עיריית קריית אונו, קרא לנתניהו לעצור את "הטרפת", כי "אנחנו ראשי הערים אוכלים את כל הקש מההתנהלות שלך, אנחנו ראשי הערים צריכים להרגיע את התושבים ולנהל עיר, שכבישיה הראשיים מושבתים. אתה במו ידיך גורם למלחמת אחים, עצור את חקיקה כאן ועכשיו ואם לא, יהיו כאן כל ראשי הערים ולא חצי מיליון מפגינים, אלא מיליונים. עצור הכל, שב ובוא נדבר".

רן קוניק ראש עיריית גבעתיים: "זה הזמן למלא את מרפסות הדירות בדגלי ישראל. זו התזכורת הטובה מכולן לכך שהעם שלנו מסתדר בינו לבין עצמו מצוין, כל עוד אין פוליטיקאים ששופכים שמן למדורה ומייצרים מריבות מיותרות".
ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי, שנמצא בין שובתי הרעב, אמר: "כל הודעה שלא תתחיל בהצטרפות של השלטון המקומי לשביתה הכללית, היא מיותרת וחסרת תוקף מוסרי. המאבק כעת הוא לא מאבק מפלגתי, אלא מאבק להצלת מדינת ישראל מברית המושחתים שמפרקת את כל מערכות המדינה וקורעת את העם". מיד לאחר דבריו של כוכבי התקבלה במרכז השלטון המקומי החלטה כאמור, על הצטרפות לשביתה הכללית עליה הכריזה ההסתדרות.
דורון שדילוב ראש המועצה האזורית ברנר, שגם הוא שובת רעב, אמר ש"פיטורי השר גלנט הם קו אדום. אנחנו חייבים לעשות מעשה ובחרנו לפתוח בשביתת רעב ללא הגבלת זמן מול משרד ראש הממשלה בירושלים עד שתיעצר החקיקה. בערב פסח הזה אני מאחל לנו שנצא מהמשבר החברתי העמוק שאנו נמצאים בו. יציאת מצרים 2023".
ראש העיר כפר סבא, רפי סער, אמר: "אין לנו ארץ אחרת. הגיעה העת לשים את המחלוקות בצד ולהבין שביטחון ישראל לפני הכל. תומכי ומתנגדי הרפורמה המשפטית מכלל הקשת הפוליטית צריכים להבין את גודל השעה ולהיכנס למו"מ. כפר סבא בראשותי עומדת מאחורי החלטת יו"ר מרכז השלטון המקומי ולצד השביתה ברשויות המקומיות. נקפיד לשמור על רצף הלמידה ועל שגרת היום יום של תלמידי החינוך המיוחד. ישנה חשיבות מכרעת בהגעה להסכמות רחבות כמה שיותר מהר, שתוביל לאחדות בין אזרחי ישראל".

"שבר ופירוק החברה הישראלית"

בני בן-מובחר, ראש המועצה האזורית מבבואות החרמון ויו"ר אשכול רשויות גליל מזרחי, אמר כי "ממשלת ישראל צריכה להבין שאי אפשר להפקיר את החיילים שלנו, את הצבא שלנו. הקרע הגיע למצב שהוא מפורר את מדינת ישראל. עד אתמול היה אפשר עוד לדבר. המנהיגים היו צריכים להיכנס לחדר אחד ולקבל החלטות ביחד עם נשיא המדינה. אבל ברגע שמפטרים את שר הביטחון של מדינת ישראל שמתריע, זה שבר ופירוק החברה הישראלית".
ניר ברטל, ראש מועצת אורנית, אמר כי "יש מי שאומר שזו מחאה פוליטית. זו לא מחאה פוליטית, זו מחאה של ימין, שמאל, דתיים, חילוניים, יהודים וערבים. כל מי שרוצה לראות במדינת ישראל מדינה דמוקרטית נמצא פה. זה חוצה גבולות, חוצה מגזרים. אסור שהעם ייקרע. יש להחזיר את הביטחון ולעצור את החקיקה".
במקביל, מועצת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים פרסמה גילוי דעת שבו היא מתנגדת נמרצות לאופן קבלת ההחלטות הציבוריות בשבועות האחרונים על-ידי גופי הממשלה והכנסת. במועצה טוענים כי ההחלטות יביאו לפגיעה קשה במדע הישראלי, כולל במעמדה של ישראל בקהילה המדעית בעולם.
מועצת האקדמיה קוראת לממשלה לעצור לאלתר את המהלכים לשינויי החקיקה ולקיים דיון עמוק ויסודי במטרה להגיע להסכמה רחבה על כל שינוי חוקתי, ובכך למנוע את הפגיעה החמורה, בחוסנה, ביטחונה ועתידה של מדינת ישראל.
בהכנת הכתבה השתתפה תמר טרבלסי חדד