על רקע פרשת "הסרסור בסוהרות", ראש הממשלה יאיר לפיד הגיע היום (שלישי) לכלא עופר לביקור ראשון של ראש ממשלה בכלא ביטחוני זה 30 שנה. לפיד נפגש בכלא עם נציבת שב"ס קטי פרי ושוחח עם הסגל הפיקודי בכלא. ללפיד הצטרפו השר לביטחון פנים עמר בר-לב, סגנו ח"כ יואב סגלוביץ' ויו"ר ועדת ביטחון הפנים של הכנסת, ח"כ מירב בן ארי.
2 צפייה בגלריה
(צילום: נדב אבס, EPA)
"הדרך לבחון ארגון ביטחוני, היא לשאול את עצמך מה היה קורה אם הוא לא היה. אם לא היה את שירות בתי הסוהר לא היה אפשר לחיות במדינת ישראל - כי היא הייתה מוצפת פשע, פיגועים ומחבלים. אף אחד לא היה בטוח בביתו ואף אחד לא היה בטוח מחוץ לביתו. אתם קו ההגנה האחרון בפני כאוס וזו חשיבותו של הארגון הזה, ובגלל זה רציתי לבוא הנה", אמר לפיד בזמן הביקור.
"ארגונים חזקים, ואתם ארגון חזק וטוב, יודעים לבחון את עצמם בגילוי לב, וללכת לכל המקומות הכי קשים. אנחנו נחקור, אנחנו נדע. מדינת ישראל לא תעמוד מנגד על החשש שסוהרת חובה במדינת ישראל נאנסה, או הוטרדה בידי מחבלים. אבל אנחנו נשמור על הארגון הזה כי הארגון הזה - חיי כל אזרח בישראל תלויים בעוצמתו, בכוחו ובתקינותו".
הביקור נפתח בשיחת היכרות אישית בין הנציבה לראש הממשלה וקבלת סקירה קצרה אודות הארגון בהשתתפות סגל הפיקוד הבכיר. לאחר מכן, נפגש לפיד עם 25 סוהרות וסוהרי חובה המשרתים בבתי הסוהר הביטחוניים ברחבי הארץ. בשיחה עימם שמע רה"מ לפיד על חוויותיהם בשירות ועל תחושותיהם בתקופה המאתגרת שעובר הארגון, מאז האירוע המיוחס לפני שבע שנים. לבקשת לפיד, פתיחת "הקו החם" לסיוע לסוהרות החובה יוקדם לעוד שבועיים.
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר כי "אחרי שממשלות קודמות הזניחו אותו, שירות בתי הסוהר עובר מהפכה מרשימה מאוד בהובלת הנציבה קטי פרי ובעבודה משותפת ומוצלחת עם המשרד לביטחון הפנים - והוא היום ארגון שעולה על פסים חדשניים, עם שימוש בטכנולוגיות ויכולות מתקדמות מאוד. אני בטוח שמהאירועים שמתפרסמים בימים האחרונים, שהתרחשו לפני שנים אחדות וכולנו כאן מתייחסים אליהם במלוא החומרה - שירות בתי הסוהר ייצא מחוזק".

נציבת שב"ס אמרה כי "כולנו רואים עין בעין את חובת המיגור של אירועים מסוג זה על ידי מענה נחוש באפס סבלנות ככל שיתבררו העובדות הנמצאות עדיין תחת צו איסור פרסום. יש לנו סגל מצויין. אנחנו ארגון חזק שנמצא בתנופת עשייה גם בבינוי וגם בטכנולוגיות ושינויים משמעותיים נוספים. דו"ח תא"ל (במיל') גיא חסון מצא שמשרתי החובה מקבלים מענה מיטבי בשב"ס".
בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לראשונה לפרשה בטקס שנערך הבוקר בבית הנשיא. "הנשיא נבון הקפיד לא אחת להעלות על נס את המוסר, המוסר היהודי והמוסר האנושי", אמר הרצוג. "לכן אני מבקש להגיד היום בפתח דבריי דברים נוקבים שיוצאים מהלב, שאני בטוח שגם הוא היה זועק אותם בכל אתר ואתר. דברים הנוגעים לדברים הקשים בכלא גלבוע עליהם שמענו ביתר שאת בימים האחרונים".
"כשאני שומע את עדויותיהן של הסוהרות בימים האחרונים אני מתמלא בזעזוע וכאב, וחש בחילה. נדמה לי שזו התחושה בקרב כלל הציבור בישראל", אמר נשיא המדינה. "כל אישה בישראל צריכה להיות מוגנת, כל מי שפועלת בשם המדינה חייבת להיות מוגנת. איך הגענו למצב המחריד שבו דווקא נשים המגינות עלינו - גופן הפקר? חשוב שנזכור שהפגיעות והצלקות שהחיילות סובלות מהן לא חולפות לעולם. הן נחרטות בגופן, בנפשן ובנשמתן של הקורבנות. עלינו לרדת לעומק חקירת המקרים כך שכל האחראים ייתנו את הדין במלוא החומרה. זו המחויבות שלנו".
2 צפייה בגלריה
כלא עופר
כלא עופר
כלא עופר
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מוקדם יותר היום, גונדר משנה (בדימוס) דקר אילת, שהיה מפקד כלא גלבוע כמה שנים לפני האירועים המדוברים, אמר בריאיון לאולפן ynet כי הוא "הוכה בתדהמה" כשנחשפה הפרשה. "התנהלות כזאת, נורמות כאלה והפעלת אירועים שמובילים להטרדה מינית אלו דברים שלא אמורים לקרות, לא יכולים לקרות ואסור שיקרו בשירות בתי הסוהר. אירועים כאלה הם מטלטלים, ולא הגיוני אפילו שיקרו.
"כשאני הייתי מפקד הכלא לא היה זכר להטרדות מיניות. גם בארגון עצמו - כל נושא ההטרדות המיניות הוא דבר שמטופל בצורה מאוד חמורה בכל מקום שאני נתקלתי בו, אפילו בהקצנת יתר. נהפוך הוא - רוב הקצונה הבכירה בשירות בתי הסוהר הן נשים. כלומר הנשים בארגון הן מאוד חזקות. כמובן שהיו הטרדות מיניות גם בזמני, אבל הן טופלו בצורה מאוד דרמטית, מאוד חדה ואפילו על גבול התוקפנית כלפי אותם המטרידים, בין אם זה אירועים של סגל או קל וחומר אירועים של אסירים ביטחוניים. כך שמבחינתי מדובר ביוצא מן הכלל ולא על נורמה ארגונית כלשהי".

"אני לא חושב שהיה 'סרסור', אני חושב שאולי הייתה איזו נטייה לרצות או לחשוב על שקט כזה או אחר מול אסירים - שזה גם דבר חמור", המשיך אילת. "אסור שיהיה שקט, אסור לקנות שקט ואסור להגיע למצב של שקט מול אסירים, להיפך - הם צריכים להיות כל הזמן במגננה ובמקום שאתה השולט והריבון. אלה דברים שאנחנו עשינו - זה לא דבר חדש. לנו הייתה התנהלות מאוד ריבונית בתוך כלא. כך שלהגיע למצב שבו אתה מסכים, מאפשר או שותק כשיש הטרדות מיניות של סוהרות - זה בלתי נסבל מבחינתי".
לדבריו, אמירתו של השר לביטחון הפנים עמר-בר לב כי "שב"ס הוא ארגון רקוב" - היא לא ראויה. "אני חושב שהארגון הוא ארגון טוב, ארגון רציני, ארגון שעובד מאוד מאוד קשה על מנת להתקדם ולהתפתח. זה ארגון שלא הושקעו בו שנים על גבי שנים משאבים, ומתי נזכרים להשקיע משאבים? כשיש בריחה כפי שהיה בגלבוע וכשיש אירועים כאלה של אובדנות או של פגיעה בסוהרים. עכשיו כולם פתאום נזכרים להיות צדיקים ולהגיד שצריך להשקיע.
"הארגון הזה לא מושקע, הוא הארגון הביטחוני הכי פחות מושקע במדינת ישראל. התקציב שלו הוא בסביבות ה-3 מיליארד שקל. התוספת התקציבית שהוקצתה השנה לצה"ל - יותר מ-21 מיליארד שקל. כך שההבדל הוא לא רק בתקציב, אלא גם בתוספת התקציבית שהוקצתה. זה ארגון שלא משקיעים בו, ואז מתפלאים שהוא קורס. לארגון הזה לא היה שנתיים מפקד, לא היה לו תקציב יותר משלוש שנים - ואז מתפלאים שיש אירועים כאלה".
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התייחס גם הוא היום לפרשת "הסרסור בסוהרות", והתייחס לבדיקה שהוא מבצע בימים אלה בנושא. "לפני כמה חודשים הודעתי שאפתח בביקורת על פרשת 'הסרסור בסוהרות' בכלא גלבוע. אני יכול לומר לכם שאנחנו כבר בעיצומה של הביקורת. אסור שנעבור לסדר היום על פגיעות מיניות חמורות בחיילות בשרות חובה המשרתות בגופים האמונים על אכיפת החוק".
"מעשים אלו הם בלתי נסבלים ובלתי נסלחים. אני רוצה לומר מכאן למותקפות: לבי איתכן, אני מבין את הטראומה הנוראית שחוויתן. נהפוך כל אבן למצוא את כל הליקויים. ביקורת המדינה אינה בודקת רק את אשר נעשה בכלא גלבוע ואנו מבצעים בימים אלו ביקורת מקיפה על הביטחון האישי של כלל החיילות והחיילים המשרתות בשירות בתי הסוהר ובמשטרה".
אלכסנדרה לוקש השתתפה בהכנת הכתבה