3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
"כל דבר שירחיק את פתרון שתי המדינות יזיק לביטחון ישראל בטווח הארוך"
(צילום: AP)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הזהיר הערב (ראשון) את הממשלה המיועדת, שבראשה צפוי לעמוד בנימין נתניהו, מפני סיפוח או הרחבת ההתנחלויות. "כל דבר שירחיק אותנו משתי המדינות מזיק לביטחונה ולזהותה של ישראל בטווח הארוך. אנחנו מחויבים לשמור אופק של תקווה", אמר בלינקן בפני שדולת השמאל הפרו ישראלית "ג'יי-סטריט".
זו הייתה ההתייחסות הרשמית הראשונה של גורם בכיר בממשל האמריקני לממשלה המיועדת. הוא הוסיף כי "המציאות היא שהיום, לפלסטינים ולישראלים אין רמות שוות של חופש, ביטחון או הזדמנויות. נתנגד לכל פעולה שתסכן את פתרון שתי המדינות, כולל הרחבת התנחלויות, התקרבות לסיפוח הגדה המערבית או שיבוש של הסטטוס קוו במקומות הקדושים".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר: "אי-אפשר להגיע ליהודי אתה לא עולה להר הבית. זו גזענות". בלינקן: "נתנגד לשינוי הסטטוס-קוו"
(צילום: שאול גולן)
דבריו על "שיבוש הסטטוס-קוו" מגיעות ברקע שיחתו של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר עם הנשיא יצחק הרצוג בחודש שעבר, אז טען בן גביר כי "הר הבית זה הלב שלנו, ההיסטוריה שלנו". הוא הבהיר: "אנחנו לא אומרים שהר הבית לא מקודש לאחרים, אבל אני מבקש מאדוני בשיחותיו עם כל הגורמים לזכור ולהזכיר שההר קדוש גם לעם ישראל. כולנו נגד גזענות - ואי-אפשר להגיד ליהודי אתה לא עולה להר הבית כי אתה יהודי. אני בעד שוויון זכויות".
בימים האחרונים מנסה נתניהו לשדר מסרים מרגיעים, ומתראיינים לכלי תקשורת שונים בארה"ב. בריאיון לעיתונאית האמריקנית בארי ווייס בשבוע שעבר הדגיש כי "מדיניות העל" של הממשלה השישית בראשותו תיקבע על ידי הליכוד. "אני ראש ממשלה 15 שנה, לא פעם שמעתי נבואות זעם, אבל אף אחת מהן לא התממשה", אמר. לדבריו, במהלך שנות שלטונו שמר על האופי הדמוקרטי של מדינת ישראל.
3 צפייה בגלריה
ביידן בטלפון
ביידן בטלפון
נתניהו ממשיך לשלוח מסרים מרגיעים לאמריקנים
(צילום: AFP )
"ישראל לא תתנהל על ידי דיני התלמוד. אנחנו לא הולכים לאסור על קיומם של ארגונים להט"ביים", הדגיש בניסיון להרגיע את הקהילה הבינלאומית, שהשמיעה לא אחת את חששותיה מהרכב הממשלה המתגבשת. נתניהו הבהיר: "ההשקפה שלי בנושאים אלה שונה בתכלית, בלשון המעטה. ישראל תישאר מדינת חוק. אני אשלוט לפי העקרונות שאני מאמין בהם".
בריאיון טען כי נאבק על תיק הביטחון, ואישר כי אכן שמע חששות מהמערב בסוגיה זו. "אמרו לי שאני הולך לוותר על משרד הביטחון לאחת מהמפלגות הקטנות, הם היו מאוד מודאגים מזה. אני הדגשתי שזה לא יקרה, אז אמרו לי ש'אתם לא תוכלו להקים ממשלה אם זה לא יקרה', ובכן, אנחנו מקימים ממשלה, וזה לא הולך לקרות". נתניהו הבהיר כי הישארות משרד הביטחון בליכוד היה "קו אדום", כלשונו. "הביטחון בידיים שלנו, וזה לא רק מה שאנשים חושבים. שליטה במשרד הביטחון אינה רק ליירט טילים. תיק הביטחון גם מתווה מדיניות, שיכולה להיות די מתסיסה, אני מנסה להימנע מזה".