בית משפט השלום בבאר שבע גזר שש שנות מאסר על שאפי אשויכיה (35), פלסטיני שהורשע בגניבה, הסגת גבול והתפרצות בעיר, במה שהמשטרה כינתה "מסע ביזה". השופט רון סולקין, שגזר דינו הוא אחד העונשים החמורים ביותר לעבירות מסוג זה, כתב כי "מאז מתן תורה, זה 3,000 שנה, טבע האדם לא השתנה".
אשויכיה גנב רכוש רב, שכולל בין היתר תכשיטים, טלפון, גיטרה ומחשב נייד ובו עבודת מחקר של סטודנטית לתואר שני. היו לו הרשעות קודמות, בין היתר בעבירות של פגיעה בסדרי השלטון וכן גידול וייצור סמים מסוכנים. בבית המשפט הוא אמר: "אני נשוי עם ילד בן שנתיים ואשתי לא עובדת. אני מצטער על מה שהיה". סנגורו טען כי ביצע את העבירות עקב מצבו הכלכלי הרעוע, וכי עונש מאסר בפועל יפגע במשפחתו יותר ממנו.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מהפריצה של הפלסטיני לבתים בבאר שבע
תיעוד מהפריצה של הפלסטיני לבתים בבאר שבע
תיעוד: אשויכיה פורץ לבית באפריל האחרון
3 צפייה בגלריה
תיעוד מהפריצה של הפלסטיני לבתים בבאר שבע
תיעוד מהפריצה של הפלסטיני לבתים בבאר שבע
מטפס על הגדר ופורץ לבית
בתצהירים שהגישה לשכת תביעות נגב, סיפר אחד הקורבנות כי "הילדים חוששים להישאר לבדם בבית מאז המקרה". קורבן אחר אמר כי "ההרגשה הייתה איומה ומפחידה, לדעת שאנשים זרים נכנסו לבית שלך והסתובבו חופשי. אם מישהו היה מתעורר ורואה את הפורץ זה יכול היה להסתיים אחרת".
התובעת, פקד עו"ד ליטל פרץ משלוחת תביעות נגב, אמרה כי משנת 2012 אשויכיה נכנס 11 פעמים למדינת ישראל "על מנת לבצע פעילות עבריינית פעם אחר פעם במדינתנו. רק בשנת 2022 נכנס במשך כחודשיים שש פעמים לישראל שלא כחוק ופגע בשישה מתלוננים שונים ובחלק מהמקרים בזז מהם שלל רב ואף נכנס לתוך ביתם, שטחם הפרטי, כשהוא פוגע פגיעה משמעותית בביטחונם האישי ומותיר את הקורבנות פגועים בנפשם".
היא ביקשה מבית המשפט "לתת דגש על שיקולי הרתעת היחיד והרתעת הרבים לאור נסיבות ביצוע העבירה. אל לבית המשפט לתת יד להישנות עבירות אלו – רק ענישה מחמירה ומרתיעה בדמות מאסר ממושך מאחורי סורג ובריח לצד עונשים נלווים תגדע ביצוע עבירות מעין אלה בהמשך
3 צפייה בגלריה
רון סולקין
רון סולקין
השופט רון סולקין
(צילום: דוברות הרשות השופטת)
השופט רון סולקין, שהטיל את גזר הדין, ציין כי אושויכיה התפרץ לבתים של אנשים כשהוא חודר לפרטיותם ונוטע בהם תחושת אימה ופחד "בביתם, מבצרם, שהוא המקום בו אמורים להרגיש בטוחים". בחלק לא מבוטל מהמקרים, ציין השופט, הוא עבר את העבירות כשהקורבנות ישנים בביתם, במצב של חוסר אונים וחוסר מודעות למתרחש.
השופט ציטט מפרשת משפטים וכן את רש"י והרשב"ם וציין: "מעל שלושת אלפים שנה חלפו מאז מתן תורה, קרוב לאלף שנה חלפו מאז כתבו רש"י ורשב"ם את פירושם לתורה. ברם, טבע האדם לא השתנה. גם היום, על פי הרוב, יעמוד אדם מול הפורץ במטרה להגן על רכושו, ובמקרה כזה - קיים פוטנציאל ממשי לפגיעה בנפש. פוטנציאל זה מחייב נקיטת ענישה קשה ומרתיעה".
"עבירות שעניינן שליחת יד ברכוש הפכו מכת מדינה של ממש ומחיר הנזקים מתגלגל לפתחו של הציבור, הן בפגיעה כלכלית ישירה והן בפגיעה בתחושת הביטחון והמוגנות של האזרח", אמר השופט סולקין. הוא אף ציין שעבירות אלה מכבידות על האזרח, שנאלץ למגן ולבטח את רכושו בימים בהם יוקר המחיה מאמיר. בגזר הדין ציין כי גם בית המשפט העליון הבהיר את החומרה שבעבירות רכוש, אך למרות זאת "נשמעות לא פעם, מפי חלק מאוכפי החוק, אמירות שגויות לפיהן עבירות נגד הרכוש הן קלות ערך - ואף הענישה בגינן, למרבה הצער, אינה מרתיעה".
השופט הבהיר כי על בית המשפט לתת מענה להיעדר תחושת הביטחון בציבור, לנקוט ביד קשה, ולגזור עונשים מרתיעים כך שהנאשם ואחרים יירתעו "להתעשר על חשבון זיעת אפם של אחרים". בגזר הדין הפעיל השופט עונש מאסר מותנה שהוטל על אושויכיה מתיק קודם וגזר עליו שש שנות מאסר בפועל על עבירות הגניבה, ההתפרצות וכניסה לישראל שלא כדין. כמו כן בית המשפט הורה כי יפצה את קורבנותיו בסכום כולל של 42,500 שקלים וישלם קנס של 10,000 שקלים.