הרחוב הירדני תוסס על רקע מלחמת חרבות ברזל, וכבר שבעה ימים ברציפות, כולל אמש (שבת), מתקיימות בממלכה הפגנות המוניות - נגד ישראל ובתמיכה בפלסטינים ובחמאס ברצועת עזה. מדי יום צועדים אלפים ברחובות הבירה עמאן לעבר מבנה השגרירות הישראלית הריק במטרה לצור עליו, כשהם קוראים בין השאר "העם רוצה את גדודי אל-קסאם" (הזרוע הצבאית של חמאס).
מדובר בהפגנות מתוכננות ופרסומים ברשתות מזמינים את ההמונים להשתתף. כוחות שיטור ירדניים מתעמתים איתם ומשתמשים באמצעים לפיזור הפגנות. כבר ביום שני הצליחו המפגינים לחצות את המחסומים שהוצבו בדרך לשגרירות, והתקדמו לכיוונה בצעקות "עזה רעבה והממשלות הערביות פחדניות".

3 צפייה בגלריה
הפגנות תמיכה בעזה בירדן
הפגנות תמיכה בעזה בירדן
מודעה הקוראת להשתתפות בהפגנה נגד ישראל
בהודעה לקראת ההפגנה, תחת ההאשטאג "ירדן תומכת בהתנגדות (חמאס)", נכתב באותו בוקר: "מתוך כעס על פשעי האויב הציוני במצור על בית החולים שיפא, ומתוך כעס על הפלישות למסגד אל-אקצא, אנו קוראים לנוער הירדני לתמוך בהתנגדות בשעה 22:00 אחרי התפילה ולהתגייס למצור על שגרירות האויב הציוני".
לאורך השבוע קראו מפגינים לממשלת ירדן לסגור את השגרירות הישראלית, לנתק את הקשרים הדיפלומטיים עימה, להפסיק כל ביטוי לנורמליזציה, לחסום מעבר סחורות ממדינות המפרץ לישראל ולעצור את ייצוא הירקות אליה.
בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי דווח על הביקורת שהביעו המפגינים גם על המשטרים הערביים ועל כישלונם במתן סיוע אמיתי לעזה. חלקם קראו: "מה העם המצרי עושה? למה מעבר רפיח סגור? בואו איתנו לפלסטין". באותו דיווח נטען שבהפגנות שהתקיימו במצרים ענו המשתתפים לטענה כך: "תגידו לחברינו בעמאן, מצרים עדיין כאן".
גם בכירי חמאס לוקחים חלק בהתססת הרחוב הירדני באמצעות ביקורת על הסכמי השלום עם ישראל. בכנס נשים שהתקיים בממלכה ביום רביעי השתתף בשיחת וידאו ראש הלשכה המדינית של התנועה, חאלד משעל, שאמר: "המוני האומה חייבים להשתתף בקרב 'מבול אל-אקצא'". הוא הוסיף שהדם של האומה הערבית צריך להתערבב עם דמם של הפלסטינים.
מסר דומה הועבר ביום רביעי כשחמאס שידר שוב את הכרזתו של ראש הזרוע הצבאית מוחמד דף מבוקר 7 באוקטובר, שבה קרא לערבים ומוסלמים ברחבי העולם לנוע לעבר ישראל, מבלי לתת לגבולות לעצור את "כבוד הג'יהאד". קריאות מהסוג הזה עוררו ביקורת מצד השלטונות בירדן. בהצהרה ששודרה ב"סקיי ניוז" בערבית ביקש דובר הממשלה מהנד מבידין להזכיר לדוברים שירדן היא מדינה ריבונית.
הפגנות ליד שגרירות ישראל בעמאן, השבוע:
3 צפייה בגלריה
ליד שגרירות ישראל בעמאן, ירדן
ליד שגרירות ישראל בעמאן, ירדן
(צילום: Khalil MAZRAAWI / AFP)
3 צפייה בגלריה
ליד שגרירות ישראל בעמאן, ירדן
ליד שגרירות ישראל בעמאן, ירדן
(צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)
זו לא הפעם הראשונה במהלך המלחמה שבה התבטאויות מסוג זה מצד אנשי חמאס מעוררות תרעומת במדינות ערביות. בנובמבר הצליח משעל להכעיס גם את השלטון במרוקו: הוא השתתף בכנס שנערך במדינה וניצל את הבמה כדי לטעון שיחסי החוץ שלה עם ישראל הם "טעות שיש לתקן", וקרא לאזרחים לדרוש מההנהגה לנתק את הקשרים. במרוקו ראו זאת כהסתה לאי-ציות אזרחי. כעת אמירות דומות מכעיסות את הירדנים.
הפגנות בסביבת השגרירות הישראלית בעמאן התקיימו לסירוגין מאז תחילת המלחמה, אך כאמור בשבוע האחרון הן הפכו לאירוע שגרתי. הסיבות לכך הן שילוב בין חודש הרמדאן, יום האדמה שצוין בסוף השבוע והתפתחויות כגון המבצע בבית החולים בשיפא שמוסיפים דלק למדורה. השלטונות מתירים למפגינים להוציא קיטור, אך הודיעו שלא יסבלו ניסיון הסתערות על מבנה השגרירות, ובוודאי שלא ניסיונות להגיע לגבול עם ישראל, כפי שנעשה בתחילת המלחמה.
יש לציין כי ירדן היא דווקא המדינה הערבית שנרתמה באופן הכי משמעותי לטובת רצועת עזה מאז אוקטובר - אם מבחינת העברת סיוע בדרכים שונות, כולל הצנחות, ואם בהיבט הדיפלומטי. בכירים בממלכה, בהם המלך עבדאללה ושר החוץ איימן א-ספדי, קיימו פגישות ברחבי העולם בניסיון להשיג תמיכה לעצירת המלחמה.
פורסם לראשונה: 23:08, 30.03.24