למרות הציפייה הגדולה, הודעת פיקוד העורף על חזרה למסגרות ולשגרה בצל המלחמה בגוש דן התקבלה בדאגה רבה. הורים תושבי גבעתיים טוענים כי לפחות מחצית מהגנים בעיר אינם מוגנים על ידי ממ"ד או מקלט, וכי ברובם אין למעשה מרחב מוגן שאליו יכולים להתפנות הילדים והצוותים החינוכיים. הבוקר (שני) התאספו הורים מודאגים ברחבת העירייה בדרישה מראש העיר, רן קוניק, למצוא פתרונות.
2 צפייה בגלריה
מחאת ההורים ברחבת עיריית גבעתיים
מחאת ההורים ברחבת עיריית גבעתיים
מחאת ההורים בעיריית גבעתיים
(צילום: דנה קופל)
2 צפייה בגלריה
מחאת ההורים ברחבת עיריית גבעתיים
מחאת ההורים ברחבת עיריית גבעתיים
(צילום: דנה קופל)
יעל אשר מאיר, אמא של נועם בת ה-3, אמרה: "הגן של נועם נמצא במבנה מאוד ישן שפעם היה חלק מבית ספר. זה חלל אחד מוקף חלונות, ללא קירות פנימיים. המשמעות היא שאין בו מרחב מוגן ולא חצי מוגן. מה שיש לעשות כרגע זה להשתטח על הרצפה, לשים ידיים על הראש ולהתפלל שהטיל לא יפגע בנו הפעם. זו סיטואציה בעייתית לשלוח בה ילדים לגן. גם לפני המלחמה הסבירו לנו שיש איזה מחסן שהם יורדים אליו במקרה של אזעקה, ושהנוהל הוא להתקשר להורים לבוא לאסוף את הילדים. עד 6 באוקטובר זה עוד איכשהו היה מקובל, אבל עכשיו התחושה היא שכמו שהפקירו את תושבי הדרום מפקירים גם אותנו. אומרים יהיה בסדר, ועושים ניהול סיכונים על הראש של הילדים שלנו".
בינתיים אין פתרונות ממשיים וגם אין לוחות זמנים. בחלק מהגנים מטפלים בליקויי המרחבים המוגנים, ובמקומות אחרים הודיעו שיבנו ממ"דים. "ראש העיר אומר שייקח שבועיים לקבל היתרים, עוד שבוע לבנייה ומי יודע כמה עוד", אמרה יעל.
אחד הפתרונות שההורים דורשים הוא להישאר בסבב הגנים הממוגנים, גן מתארח וגם מארח. להמשיך במתכונת של גן מוגן לשלושה ימים בשבוע, ואם רוצים ומתאפשר - לשלוח לגן הלא-ממוגן לשלושה ימים נוספים. מדובר בפתרון חלקי בלבד, אולם לטענת ההורים זה הרע במיעוטו. גם המתווה הזה עורר זעם בקרב הורי גבעתיים, על כך שבניגוד לערים סמוכות לא הצליחו במערכת החינוך בעיר לייצר מתווה של שבוע לימודים מלא.
הכותרת
למה ישראל לא מנתקת את האינטרנט בעזה?
21:11
מפיקוד העורף נמסר כי "החל מהיום, גבעתיים מוגדרת 'ירוקה' גם במערכת החינוך, ועל כן החל ממחר תחזור פעילות החינוך במלואה בכל מוסדות החינוך בעיר. כאשר גבעתיים הוגדרה עד כה 'צהובה' במערכת החינוך, מצאנו יחד עם ההורים פתרונות בהתאם לכל תנאי מיגון במבני הגנים בשונים. כך לדוגמא בגנים שלא עמדו בתנאי המיגון פעלנו בשיטת 'איחוד הגנים', או רוטציה של גן מתארח ומארח (3 ימים בהתאמה), וכמובן במציאת מקומות חלופיים ככל שהדבר התאפשר.
"בגבעתיים ישנם 37 גני ילדים עם ממ"ד, 40 גני ילדים ללא ממ"ד. על אף שפקע"ר הגדיר את גבעתיים כירוקה גם בחינוך, אנו ממשיכים בהליכי מיגון זריזים הכוללים בניית 14 מבני ממ"ד ארעיים שישמשו כ-20 גנים, הליך שיושלם עד סוף חודש נובמבר, ועוד כ-20 גנים ימוגנו עם מבני ייעודיים במהלך החודש הקרוב. מדובר בהליכים שהעירייה מובילה הדורשים היתרי בנייה שהואצו כפי שמעולם לא נעשה לפני כן.
במערכות ומלחמות קודמות תנאי המיגון הנדרשים איפשרו קיום לימודים בהתאם להנחיות. במלחמה הנוכחית השתנו תנאי המיגון, ועל כן מצב המיגון בגבעתיים לא איפשר חזרה מלאה של כלל גני הילדים. אנחנו עובדים סביב השעון כדי לתת מענה לאור ההנחיות המתעדכנות ומשתנות מדי יום. נמשיך לדרוש מהממשלה סיוע דחוף למתן מענה מדיני למיגון הולם לתושבי גבעתיים, ולהורי גבעתיים שחלקם נותרו ללא פעילות חינוכית מלאה מלאה לילדים. הממשלה חייבת לתמוך בעיריות על מנת לשמור על החוסן הלאומי ולאפשר את חזרתו התקינה של המשק. נמשיך לפעול ללא הרף ולקדם כל פתרון אפשרי".