סמל ראשון (במיל') ש', שהשתחרר לפני שמונה חודשים משירות כלוחם בגדוד החרדי נצח יהודה של חטיבת כפיר, הופתע בימים האחרונים לקבל טלפון מחוקר במשטרה הצבאית, שביקש ממנו להגיע לתחנה הקרובה ולהיחקר באזהרה. גם במ', שבחודשים האחרונים החל את פרק חייו באזרחות אחרי שירות תובעני בגזרת רמאללה, הוטח בתחנת המשטרה הצבאית כי הוא חשוד בהתעללות פיזית בפלסטיני שעצר עם לוחמים נוספים בספטמבר 2021, במעיין עטרת שבחבל בנימין.
1 צפייה בגלריה
"תחקיר האירוע קבע שהופעל כוח סביר ובהתאם לנהלים". ארכיון
"תחקיר האירוע קבע שהופעל כוח סביר ובהתאם לנהלים". ארכיון
"תחקיר האירוע קבע שהופעל כוח סביר ובהתאם לנהלים". ארכיון
לפי תלונה שהגיש נגדו פלסטיני, נגדו מתנהלים הליכים בפרשייה אחרת בימים אלה בבית המשפט הצבאי עופר, מ' היכה אותו בשני אגרופים בצלעותיו, זמן קצר לאחר שעוכב על ידי כוח צבאי ליד רמאללה, עם ארבעה פלסטינים חשודים נוספים. לנקודה הגיעו לוחמים מנצח יהודה, הגדוד שהיה אחראי אז על הגזרה, ומצאו ליד המעיין כמה פלסטינים ושקית מוסתרת לצידם שהכילה סכין. גם חברו של מ', ששירת אז בגדוד והוקפץ לנקודה, נחקר בחשד דומה. השניים מכחישים נחרצות את המיוחס להם אבל החשד שמרחף מעליו ראשם עלול לפגוע בהם תעסוקתית ובשמם הטוב.
מ' הסביר לחוקרים שהוקפץ למקום כנהג של חפ"ק הסמ"פ, ולקח חלק בעיכוב החשודים וככל הנראה גם בסיכול פיגוע דקירה, בתקופה נפיצה בגזרה שבמהלכה התרחשו כמה תקריות פח"עיות, לצד התרעות מודיעיניות לפיגועים – אך בשום שלב הוא לא היכה את הפלסטיני שהתלונן כעת נגדו. מ' שוחרר בתום החקירה כשעננה מעל ראשו, ולפי הממצאים הראשוניים שאספו החוקרים אין תימוכים או עדויות נוספות לטענה. מ' גם הסכים לתת לבדיקה מיידית את הטלפון הנייד שלו וגם בו לא נמצאו חיזוקים לחשדות.
בסביבתו של מ' טוענים כי מדובר ב"לוחם מוערך ששירת ללא דופי וגם תחקיר האירוע קבע שהופעל על ידי החיילים והקצינים בזירה כוח סביר ובהתאם לנהלים, לעיכוב החשודים. אותו פלסטיני כנראה מנסה להפחית בעונשו מההליך שמתנהל נגדו כעת, ולכן המציא פתאום תלונה מהעבר. התיק הפתוח הזה עלול לפגוע בסיכויו לעבוד במגזר הציבורי או באבטחה ולא ברור גם למה חיכו במצ"ח, הרי בעוד פחות מארבעה חודשים, עם תום שנה משחרורו, מ' יוצא מתכולת חוק השיפוט הצבאי ואז לא ניתן היה לחקור אותו על עבירה שכזו. בנוסף, לא הוטחו בו סרטונים או מסמכים רפואיים שמעידים על החשד המופרך הזה".
עו"ד אלון ארזעו"ד אלון ארז
עורך דינו של מ', אלון ארז, הוסיף: "המקרה ממחיש עד כמה נחוץ התיקון החקיקתי לפיו תינתן חסינות לחיילים על מעשיהם במהלך פעילות מבצעית. תלונות שווא של מחבלים ותומכיהם נגד לוחמי צה"ל הפכו זה מכבר לכלי אסטרטגי המעודד מעשי חבלה וטרור". שלשום דווח ב-ynet כי בפרקליטות הצבאית יתנגדו לדרישת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להעניק חסינות לחקירות פליליות ללוחמים שנחשדו בעבירות בעת פעילות מבצעית.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במסגרת דיוני מעצר בבית המשפט הצבאי באיו"ש עלו טענות על אלימות חיילי צה"ל נגד עצור פלסטיני. בעקבות הטענות ולאחר בדיקה מקדימה, הורתה הפרקליטות הצבאית על פתיחת חקירת מצ"ח".