4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"מציע לא לטפס על עצים". נפתלי בנט
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
בתום דיון שנערך היום (ראשון) בישיבת הממשלה אישרו השרים להאריך את מפת אזורי העדיפות הלאומית שאושרה עוד בתקופת נתניהו ומעניקה הטבות לתושבי האזור. השרים ממפלגות השמאל התנגדו להארכת המפה בחצי שנה כפי שרצו בימין, כיוון שבמקור תוכנן להאריך בשלושה חודשים בלבד, וטענו כי המפה מפלה לרעה יישובים ערביים וחרדיים על פני התנחלויות. לבסוף הושגה פשרה שבמסגרתה המפה תוארך בחמישה חודשים, ובינתיים יוקם צוות שרים בהשתתפות נציגים מכל המפלגות שיגבשו מפה חדשה.
"יש עמדות פוליטיות שונות", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט ואמר כי הוא "מציע לכולם לא לטפס עכשיו על עצים". שר הביטחון בני גנץ, שהצהיר כי יצביע בעד ההארכה, ציין כי "מפת סדר העדיפות הלאומי של ישראל הוא דבר מהותי והרבה יותר רחב מסדר העדיפויות של משרד השיכון". גנץ הציע להביא את הדיון לשולחן הממשלה, ואמר כי "זה המצפן לפיו כלל משרדי הממשלה צריכים לפעול. צריכים ישיבת ממשלה ייחודית".
שר המשפטים גדעון סער התנגד להארכה של שלושה חודשים, וביקש לאשר יותר זמן. "יש כאן הרבה אינטרסים, סוגיות משפטיות וכלכליות. להאריך את זה בשלושה חודשים זה לא נכון. תנו אפשרות לעבוד יותר בסוגיה הזאת, הרי מה שיקרה זה שנגיע למועד ונבקש לדחות אותו שוב". גנץ הסכים איתו ואמר כי יש טעם בדבריו.
"האם ניתן לקבל יותר זמן?", שאל רה"מ בנט וסער השיב כי ניתן להאריך בחצי שנה במקום להגיע להחלטות ב-2 בינואר. בנט הציע לקצוב זמן כדי לקיים דיון והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, אמר כי לוחות הזמנים נקבעו על-ידי גורמי המקצוע מאחר שצריך להגיש תשובות לבג"ץ. "אין מניעה משפטית, אבל אני מבקש שתהיה עבודה מקצועית תוך שלושה חודשים עד שזה יוצג. אחר כך יהיה פרק זמן נוסף כדי להגיע להסכמות פוליטיות", הסביר המשנה ליועץ.
4 צפייה בגלריה
גדעון סער ואיילת שקד
גדעון סער ואיילת שקד
ביקשו יותר זמן. "מניסיון, לא נצליח להביע הצעה תוך 3 חודשים". סער ושקד
(צילום: עמית שאבי, יריב כץ)
בנט הציע ליישר קו עם סער, להאריך את המפה בשישה חודשים ובינואר כבר לקיים דיון ראשון בנושא. גם שרת הפנים איילת שקד הסכימה ואמרה כי שלושה חודשים זה לא זמן ריאלי להצגת תוכנית חדשה. שקד: "מניסיון, לא נצליח להביא הצעה תוך 3 חודשים. זה דבר מורכב וצריך לעשות גם דיון מקצועי וגם דיון פוליטי", אמרה. שר הבריאות ניצן הורוביץ ביקש לקבוע מנגנון להשתתפותם של נציגים מכל הסיעות, ושר הרווחה מאיר כהן שאל מדוע זו צריכה להיות החלטה פוליטית, וטען כי זה לא מכבד את הממשלה.
"השר כהן, איך אתה חושב שנקבעה הרשימה הזו?", שאלה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג. "זו תורה מהר סיני? זו תוצאה של עבודה פוליטית", אמרה. גנץ התערב ואמר כי "זה לגיטימי שלכל מפלגה תהיה תפיסת עולם משלה על איך שהמפה צריכה להיראות".
בנט הצהיר כי הממשלה תבנה מנגנון מסודר ואמר: "יש משמעות לדמוקרטיה טובה ונגיע למרכז כובד. זו דמוקרטיה וזה היופי. לאורך כל הזמן יהיה דיאלוג מהדרג המקצועי לפוליטי".
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הציג את עמדת מפלגת העבודה ואמר כי "יש חלקים מסוימים שאנחנו לא מקבלים בראש סדר העדיפות הלאומי. אני מתנגד להארכת המפה בשישה חודשים, בסוף כל ההחלטות מתכנסות ב-72 שעות ואני לא בעד לדחות את זה. אנחנו נסכים להארכה של שלושה חודשים, ובוועדה צריכים להיות נציגים שלנו", אמר.
עם זאת, בהודעה מטעם מפלגתו נכתב לאחר הדיון כי "דרשנו וקיבלנו התחייבות לקיום עבודה משותפת בחמשת החודשים הקרובים, במסגרתה אנחנו נשים דגש על יישובי הפריפריה, הנגב והגליל, תוך שינוי סדרי העדיפויות שהיו עד כה במפת אזורי העדיפות בשנים האחרונות". עוד ציינו במפלגת העבודה כי "נכנסנו לממשלה הזאת כדי להחליף שלטון מושחת והרסני וכדי לשנות את סדרי העדיפויות במדינה. לכן בישיבת הממשלה שהתקיימה היום הבהרנו באופן חד משמעי - מפת אזורי העדיפות הלאומית תשונה".
השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', הוסיף: "כשהקמנו את הקואליציה סיכמנו שסוגיות שאין עליהן הסכמה שמים אותן בצד. באוקטובר תהיה החלטת בג"ץ בנושא הזה לאחר שיישובים ערביים עתרו על כך שיש יישובים סמוכים אליהם שנמצאים במפה והם לא. מפת העדיפות הייתה על בסיס לאום, ועבור ממשלת השינוי זה זמן המבחן. אני פונה לרה"מ בנט ולכל החברים: זה זמן השינוי. האזרח הערבי מצפה לשינוי בגישה".
שר התקשורת יועז הנדל השיב לבר-לב ואמר כי "על הרוב אנחנו מסכימים כבר עכשיו אפילו בלי שקיימנו קמצוץ של דיון. טוב למדינה שנקיים דיונים". שר השיכון זאב אלקין אמר לבר-לב כי במשרדו אין סוגיות רבות במסגרת חוק ההסדרים, ועל כן הוא פנוי לעבוד על זה. "לחשוב שתוך שלושה חודשים אפשר לעשות עבודה מקצועית לצד חוק ההסדרים זה לא ריאלי. אם אנחנו רוצים תוצאה רצינית, ההצעה הנכונה היא חצי שנה".
4 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
"למה חריש בפנים ואום אל פחם לא?". זנדברג
(צילום: קובי קואנקס)
"אני מבין שכולנו הולכים על קצות האצבעות בממשלה הזו ואף אחד לא רוצה לשבור את הכלים", אמר שר התפוצות נחמן שי. "אבל תקופה של שישה חודשים נראית לנו ארוכה מדי. גם צריך להבטיח שבתקופה הזו יש הקפאה". זנדברג הוסיפה כי "זו מפה פוליטית, וכל יום שהמפה הזו בתוקף זו מדיניות מסוימת. הטייס האוטומטי הזה הוא לא טייס אוטומטי וכלכלי. זה לא סטטוס קוו. בנוסף, המפה הזו מותקפת עכשיו בבג"צ. אף אחד לא יכול להסביר למה חריש בפנים ואום אל פחם לא. אני מציעה לקצר את הזמן ולא להאריך אותו".
שר האוצר ליברמן אמר כי "היום הממשלה הזאת קיימת שלושה חודשים בדיוק. שלא נצפה שתוך שלושה חודשים נשנה את כל הנושאים מבראשית. אם מדברים על המגזר הערבי, אני חושב שמאז קום המדינה לא היו כאלה תקציבים לתשתיות ברשויות הערביות. אני מציע שנתמקד במה שמוסכם". ליברמן פנה לזנדברג ואמר כי הוא לא מאמין ששניהם יסכימו על סדר העדיפויות בקריית ארבע, אבל כן על אריאל, מעלה אדומים ובקעת הירדן. "יש לנו הרבה מה לתקן בדברים שאנחנו מסכימים עליהם. אם נתמקד במה שאנחנו חלוקים, נביא את הממשלה הזו לקיפאון. הסיכוי שלנו לשרוד הוא להתמקד בהסכמות". השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, הוסיפה כי: "במפה הקיימת יש הרבה עיוותים, הן כלפי רשויות ערביות והן כלפי רשויות חרדיות. חשוב שבציר המקצועי המשרד לשוויון חברתי ישותף בתהליך".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן מדברים על תקציב המדינה לפני ישיבת הממשלה
אביגדור ליברמן מדברים על תקציב המדינה לפני ישיבת הממשלה
"אם נתמקד במחלוקות נגיע לקיפאון". ליברמן
(צילום: גיל יוחנן)
ראש הממשלה בנט סיכם כי שני הצדדים צודקים, וכי מדובר בנושא מורכב. "אני לא חושב שפוליטיקה זו מילת גנאי", אמר בנט. "הפוליטיקה היא טובה וחשובה. כולנו עושים כאן עבודת קודש. אני לא רוצה להביא הצבעה עם התנגדות. בואו נביא 5 חודשים, ותוך חודשיים וחצי יהיה דיון ראשון. אני ממליץ מאוד לא לטפס על עצים בעניין הזה. יהיו שני צירים: ציר מקצועי בהובלת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, וציר פוליטי בהובלת מזכיר הממשלה". לגבי מנגנון צוות השרים אמר בנט כי הנציגים לא חייבים להיות יושבי ראש הסיעות. לאחר שהממשלה אישרה פה אחד את הארכת המפה הנוכחית בחמישה בנט סיכם בנט את הדיון ואמר: "יפה, פשרה ראשונה בנושא".