המדינה תגיש מחר (שלישי) לבג"ץ את תגובתה על העתירה הדורשת לאפשר לנשים להתמיין לתפקידי הלוחמה ביחידות המובחרות בצה"ל. העותרות דורשות שצה"ל יאפשר שוויון הזדמנויות מלא לנשים ולגברים בכל תפקידי הלוחמה, וטוענות כי המצב כיום פוגע בזכות לשוויון ובחוק היסוד כבוד האדם וחירותו.
את העתירה המרכזית מבין אלו שבהן דן בג"ץ הגישה לפני כשנתיים קבוצה של ארבע צעירות: מיקה קליגר, מור לידיאני, גלי נשרי ועמר סריה. הן עתרו נגד שר הביטחון, הרמטכ"ל וצה"ל בדרישה לאפשר לנשים להתמודד ליחידות מובחרות בצה"ל במסגרת הליכי מיון, ימי סיירות וגיבושים ולהתמודד עבור תפקידי לוחמה בכלל.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון
בית המשפט העליון
בג"ץ יידרש להכריע. בניין בית המשפט העליון בירושלים
(צילום: shutterstock)
בין היתר הן ביקשו לגשת למיונים לסיירת מטכ"ל, שייטת 13, סיירות גולני וצנחנים, דובדבן ועוד. הן טוענות כי היעדרה של מדיניות מגדרית רשמית בנושא היא "לא סבירה באופן קיצוני" ודורשות שתקבע בצה"ל מדיניות מגדרית רשמית בעניין מיון וגיוס נשים לתפקידי לוחמה. הן דורשות מצה"ל לנמק מדוע אינו עובר למודל של שוויון הזדמנויות מלא הכולל, בין היתר, איתור וגיוס נשים לתפקידי לוחמה ביחידות המובחרות, לאור המעבר בפועל למודל זה של שוויון הזדמנויות מלא בצבאות המתקדמים בעולם.
העותרות ציינו בעתירתן כי צבא ארצות הברית הודיע כבר ב-2015 על פתיחת כלל התפקידים בצבא לנשים, וכי ב-2018 הודיע צבא בריטניה על פתיחתם בפני נשים של התפקידים היחידים בחילות הרגלים שעדיין היו סגורים אז בפני נשים. על רקע העתירה הודיע דובר צה"ל לפני כשבוע כי חיל האוויר יפתח לראשונה בפני נשים את האפשרות להתמיין לתפקידי לוחמה ביחידה 669.
בג"ץ כבר קיים דיון אחד בנושא ב-2020, אך הוא הסתיים ללא החלטה. המדינה אז טענה כי יש לדחות את העתירה על הסף מכיוון שהיא "עתירה מוקדמת". זאת לאחר שהרמטכ"ל אביב כוכבי הורה באותה שנה להקים צוות מקצועי שייעודו "לערוך תהליך בחינה רציני ויסודי, מתוך גישה רחבה, כוללת ומעמיקה, ביחס לאפשרות שילובן של נשים בתפקידי לחימה נוספים בצה"ל בהתאם למהותם ואופיים של התפקידים, בטרם קבלת החלטות בנושא".
3 צפייה בגלריה
תמונתה של תא"ל שרון ניר
תמונתה של תא"ל שרון ניר
"ככל שמשלבים יותר נשים רואים שזה יותר טוב". תא"ל (במיל') שרון ניר, לשעבר יועצת הרמטכ"ל למגדר
(צילום: יובל חן)
לפי העותרות, שאותן מייצג עורך הדין עמיחי ווינברגר, "צה"ל, שהינו אחד מהצבאות היחידים בעולם המחיל גיוס חובה לנשים, עומד על החובות, אך מנגד שולל את הזכויות, ומסרב בנחרצות לאפשר מיון וגיוס נשים לתפקידי לוחמה ביחידות מובחרות, תוך שהוא פותח בפניהן רק מספר מצומצם ביותר של תפקידים, ובפועל מסליל את דרכן של נשים המעוניינות לשרת כלוחמות כך שתשרתנה בצבא שבתוך הצבא". נטען כי "במסגרת דוח ועדת שגב, שהקים צה"ל על מנת לבחון את שילוב הנשים, נקבע שמתן הזדמנות שווה לנשים ולגברים להשתבץ לכלל התפקידים והמערכים, הינו יעד שצה"ל צריך להגשים".
תת-אלוף (במיל') שרון ניר, ששימשה כיועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, אמרה היום לאולפן ynet כי שילוב נשים בכל תפקידי הלוחמה יועיל לצה"ל. "ככל שצבא משלב יותר נשים, גם בתפקידים לחימה, הצבא הופך להיות חזק יותר", הסבירה. "ככל שמשלבים יותר נשים רואים שזה יותר טוב, ויש גידול בהיקף הנשים המשולבות בתפקידי לחימה לאורך השנים. אז ככל שהצבא מפגיש בין יכולות, כישורים ומוטיבציה של נשים נהדרות שרוצות להגיע לתפקידי מפתח אל מול צרכי צבא, זהו מפגש טוב ואני חושבת שצריך להמשיך".