2 צפייה בגלריה
מבקריו טוענים כי הוא נמנע מלדבר על המלחמה באוקראינה. סנואודן
מבקריו טוענים כי הוא נמנע מלדבר על המלחמה באוקראינה. סנואודן
מבקריו טוענים כי הוא נמנע מלדבר על המלחמה באוקראינה. סנואודן
(צילום: AFP PHOTO / CHANNEL 4)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם אמש (שני) על צו המעניק אזרחות רוסית לאדוארד סנואודן, איש הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) לשעבר, שזעזע את קהילת המודיעין בארצות הברית ב-2013 כשהדליף מסמכים שחשפו את תוכניות הריגול של ה-NSA בארה"ב ובעולם.
סנואודן בן ה-39 נמלט מארה"ב והסתתר ברוסיה, שם הוא חי כיום, לאחר שחשף ב-2013 את תוכנית המעקבים של וושינגטון אחרי אזרחים. הרשויות בארה"ב רצו במשך שנים שסנואודן יחזור למדינה כדי להעמידו לדין באשמת ריגול. הוא קיבל תושבות קבע רוסית ב-2020, ואז אמר כי הוא מתכנן להגיש בקשה לאזרחות רוסית מבלי לוותר על אזרחותו האמריקנית.
"אחרי שנתיים של המתנה וכמעט עשר שנות גלות, קצת יציבות תעשה את ההבדל עבור המשפחה שלי", צייץ אתמול סנואודן. "אני מתפלל לפרטיות עבורם - ועבור כולנו". גם אשתו של סנואודן, לינדזי מילס, אמריקנית שחיה איתו ברוסיה, תגיש בקשה לאזרחות רוסית. לזוג שני ילדים. סנואודן, ששומר על פרופיל נמוך ברוסיה ומדי פעם מותח ביקורת על מדיניות הקרמלין ברשתות החברתיות, אמר ב-2019 כי הוא מוכן לחזור לארה"ב אם יובטח לו משפט הוגן. קבלת האזרחות הרוסית שלו עשויה להגביר את הביקורת שקיימת נגדו מצד הטוענים כי הוא שותק בנושא המלחמה באוקראינה.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ב או"ם
ג'ו ביידן ב או"ם
הנשיא הרוסי חתם על הצו, בארה"ב לא ראו זאת בעין יפה: "צריך לעמוד לדין". ביידן ופוטין
(צילום: רויטרס, AFP )
היחסים בין וושינגטון למוסקבה נמצאים כעת בשפל שכמותו לא ידעו עשרות שנים בעקבות החלטתו של פוטין לפלוש לאוקראינה. בעוד סנואודן נחשב בעיני תומכיו כלוחם צדק שרצה להגן על חירויות האזרח האמריקניות, בקהילת המודיעין האמריקנית האשימו אותו כי סיכן את אזרחי המדינה ופגע בביטחון הלאומי. האישומים שעומדים בפני סנואודן בארה"ב יכולים לשלוח אותו לעשרות שנות מאסר. "עמדתנו לא השתנתה", אמר דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס בתגובה לצעד של רוסיה. "מר סנואודן צריך לחזור לארצות הברית, שם הוא צריך לעמוד לדין, כמו שכל אזרח אמריקני אחר היה נדרש".
הענקת האזרחות לסנואודן מגיעה בשעה שמוסקבה מגייסת מאות אלפי חיילי מילואים עבור הלחימה באוקראינה. ברוסיה כמעט כל גבר נחשב כשיר למילואים עד גיל 65, וגורמים רשמיים במדינה הדגישו אתמול כי גם גברים בעלי אזרחות כפולה יכולים להתגייס לצבא. מרגריטה סימוניאן, העורכת הראשית של ערוץ RT הרוסי, תהתה בהלצה אם האמריקני יגויס כעת לשירות. עורך דינו של סנואודן הבהיר כי לא ניתן לגייס את מרשו למילואים משום שהוא מעולם לא שירת בכוחות הביטחון של רוסיה.
סנואודן חשף ביוני 2013 בפני העולם את תוכניות המעקבים של ארה"ב ובריטניה, שזעזעו סוכנויות מודיעין ברחבי העולם ושינו את הדרך שבה ממשלות וארגוני ביון מתנהלים. מעשיו השנויים במחלוקת עוררו ויכוח נרחב בעולם כולו, אך בעיקר בחברה האמריקנית, בכל הנוגע לזכות של הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב (NSA) לחדור לפרטיותם של עשרות מיליונים מאזרחיה, בניגוד לסעיף הרביעי של החוקה האמריקנית, בנימוק שהדבר נחוץ למאבק בטרור.
לפני שהפך לאחד הנמלטים המבוקשים בעולם שימש סנואודן כאיש מחשבים בכיר בסוכנות הביון המרכזית (ה-CIA) ולאחר מכן כעובד בחברות חיצוניות, שסיפקו שירותי מחשוב ל-CIA ול-NSA. בתפקידו האחרון, בטרם חשף את הסודות הכמוסים של ארה"ב, החזיק סנואודן בהרשאות מנהל מלאות המעניקות גישה כמעט בלתי מוגבלת לכל נתוני ה-NSA. כחלק מכך הוא היה אחראי לתפעול מערכות המחשוב שביצעו מעקבים על מאות מיליוני בני אדם, שרובם ככולם, כך התברר מאוחר יותר, היו אזרחים תמימים.