"גלו אחריות, הימנעו מהפצת שמועות, גם כדי לשמור על הביטחון וגם בשביל לשמור על כוחותינו שפועלים וכדי שלא לעורר לחץ בציבור", אמר תא"ל דניאל הגרי, דובר צה"ל. "אנחנו מחויבים להביא לכם מידע מהיר, רלוונטי ומאומת. היצמדו למידע האמין שמתפרסם על ידי מערך דובר צה"ל במגוון פלטפורמות".
5 צפייה בגלריה
אלמה אברהם, חנן יבלונקה, קרינה ארייב, רימון בוכשטב-קירשט
אלמה אברהם, חנן יבלונקה, קרינה ארייב, רימון בוכשטב-קירשט
אלמה אברהם, חנן יבלונקה, קרינה ארייב, רימון בוכשטב-קירשט
הנפגעים הראשונים מהפצת הידיעות השקריות הללו הן משפחות החטופים והנעדרים, שניזונות מהדיווחים בתקשורת בתקווה לקבל מידע על גורל יקיריהם. חלקם אף גילו על חטיפת קרוביהם דרך הרשתות, ועל כן עלולים לייחס אמינות גבוהה לאותם דיווחים שקריים.

אורי רביץ, בנה של אלמה אברהם (ככה"נ חטופה)

אימו של אורי רביץ, אלמה אברהם (84), חיה לבדה בנחל עוז. אחרי אירועי ה-7 באוקטובר הוא נחשף לתמונה של אימו רכובה על אופנוע בדרך לעזה, בין שני מחבלים חמושים. מאז אותה התמונה שראה, רביץ לא קיבל עידכון על מצבה של אימו, המוגדרת כעת "ככל הנראה חטופה".
5 צפייה בגלריה
אלמה אברהם
אלמה אברהם
אלמה אברהם
"כל ידיעה כזו שאני רואה - אני לוקח אותה בערבון מוגבל. משתדל להתייחס אליה בזהירות הנדרשת, מאחר שאני לא יודע מה המקור שלה. אני מאמין שאם יש בזה אמת - זה יגיע אליי בצינורות הרשמיים", משתף אורי. "כמעט על כל דבר עולות לי תהיות - זה נכון, זה לא נכון? אני כבר מאוד מעורער, גם אם זה מגיע דרך צינורות מקובלים.
"הפצת השמועות השקריות היא פעילות יזומה של האויב - שמנסה להפעיל אותנו רגשית. להעלות את מד הלחץ שלנו. מי שמפיץ את השמועה משתף פעולה עם זה שיצר אותה מלכתחילה. ברמה המוסרית והטקטית, חייבים לעצור את זה ברגע שזה מתחיל. כי ההפצה של זה היא בדיוק מה שהאויב מכוון אליו - זה בעצם לתמוך במטרה של האויבים שלנו.
"זה מאוד מטלטל. ההתמודדות האישית שלי היא כאילו לא שמעתי את זה, כדי לשמור על עצמי. זה עושה נזק למשפחות החטופים והנעדרים שמפתחים ציפיות ללא ביסוס. זו פגיעה מורלית קשה בחוסן הנפשי שלנו, שגם ככה במצב מאתגר", הוא סיכם.

סשה ארייב, אחותה של קרינה ארייב (ככה"נ חטופה)

הקשר עם אחותה של סשה ארייב, קרינה (19), ששירתה במוצב נחל עוז, נותק לחלוטין מאז אותו יום שבת. המשפחה נחשפה לסרטון המתעד את חטיפת קרינה על ידי מחבלים ברשת הטלגרם.
5 צפייה בגלריה
קרינה ארייב נעדרת
קרינה ארייב נעדרת
קרינה ארייב
אורי מגידיש, החיילת החטופה ששוחררה ביום שני, שירתה עם קרינה באותו הבסיס. "גם במקרה הזה נודע לנו דרך התקשורת ושמועות על חיילת ששוחררה, עוד לפני שעידכנו אותנו בצורה רשמית", מספרת סשה.
"הדיווחים בתקשורת חייבים להיות מבוססים ומאומתים. גם הציבור חייב לוודא שהמידע שהוא מסתמך עליו, בטח אם הוא מפיץ אותו הלאה- אמיתי ונכון. כולם צריכים לפעול בעדנו, באחריות, לחזק אותנו. הפצה של מידע שקרי ולא מאומת עושה לנו, משפחות הנעדרים והחטופים, נזק אמיתי", הוסיפה.

אסתר בוכשטב, אימא של בעלה של החטופה רימון בוכשטב-קירשט

יגב בוכשטב נחטף לרצועת עזה יחד עם אשתו, רימון בוכשטב-קירשט, מביתם בקיבוץ נירים. לפני יומיים שחרר חמאס סרטון שבו נראות שלוש מהחטופות - לנה טרופנוב, דניאל אלוני ורימון בוכשטב-קירשט. "אני לא מתייחסת לשום דבר עד שאני לא רואה אותו באמת - גם אם חלק מהדברים נכונים. כי זה מביא אותנו למקומות לא טובים, לציפיות לא בריאות. הפצה של שקרים מורידה אותנו, ציפייה שלא ניתן לתקן אותה", מספרת אסתר בוכשטב, אימו של יגב.
5 צפייה בגלריה
חטופות בשבי חמאס
חטופות בשבי חמאס
רימון בוכשטב-קירשט לצד החטופות דניאל אלוני ולנה טרופנוב
"אני מבקשת שישתדלו לא להפיץ דברים שהן לא עובדות אמיתיות, עם הוכחה. להמתין להודעות הרשמיות. במצב שאנחנו נמצאים בו עכשיו - יש חשיבות גבוהה לא להפיץ שמועות. זה תמיד נכון, בכל מצב, אבל במצב הזה, כשאנחנו בציפייה גבוהה והלב שלנו מחכה לתקווה הזו שתתממש, זה פשוט שובר", היא מסבירה.
"צפיתי בסרטון של רימון, אני לא מרחמת על עצמי בשום דבר. ברור לי שהם נמצאים במצב יותר קשה, רציתי לראות כדי לקבל אינפורמציה כלשהי. יש הוכחה שרימון בחיים, קיבלנו הוכחה שהם שם. רימון יצאה יחד עם יגב מהבית שלהם, ואנחנו מאוד מקווים ואפילו דורשים ששניהם יחזרו יחד בשלום ובבריאות תקינה, יחד כמובן עם כל יתר החטופים והנעדרים", סיכמה.

אביבית יבלונקה, אחותו של הנעדר חנן יבלונקה

חנן יבלונקה, אב לשניים שהגיע למסיבה ברעים עם חבריו, בהם כדורגלן העבר ליאור אסולין, שנרצח. מאותו יום שבת חנן מוגדר נעדר, רכבו אותר בסמוך לקיבוץ מפלסים ובתוכו נמצא הנייד שלו.
5 צפייה בגלריה
הגיע מגל גנות
הגיע מגל גנות
חנן יבלונקה
(באדיבות המשפחה)
"אנשים שלחו לי הודעות וואטסאפ - שמענו שאח שלך מת, משתתפים בצערך. או שחלקם קבעו שהוא חטוף, על אף שהסטטוס שלו מוגדר נעדר", מספרת אביבית. "גם אם זה נעשה מכוונה טובה - אל תשלחו הודעות לפני שאתם יודעים אם זה נכון או לא נכון. זה גורם לי לרגע לחשוש שאולי פורסם משהו שאני לא מכירה, שלא ראיתי, שלא עידכנו אותנו. זה הופך את הבטן".
"לפני כל משפט שקשור לחי, מת, חטוף - צריך לעשות עוד בדיקה ודאית. באופן כללי, ובמיוחד למשפחות החטופים והנעדרים שכל היום רק ממתינים לעדכון כלשהו על היקר שלהם – לא להעביר מידע שאין בו ביסוס", אמרה אביבית.