נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מצא עצמו הלילה (יום ה') נאלץ להתגונן מול פרשה מביכה הפוקדת את צבא ברזיל, שאיתו יש לו קשרים הדוקים, ובמסגרתה התברר כי הצבא רכש עשרות אלפי כדורי ויאגרה, הידועים כתרופה לטיפול באין-אונות, וכן עשרות שתלי-פין, המשמשים אף הם למטרה זו. הגילוי על רכישת הענק, שעלתה למשלם המסים יותר מ-700 אלף דולר, עורר ביקורת באופוזיציה – וגרר בדיחות לעגניות ברשתות החברתיות.
4 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו ויאגרה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו ויאגרה
בולסונרו וכדורי ויאגרה. "זה כמובן לגמלאים ולחיילים לא פעילים"
(צילום: AP, AFP)
4 צפייה בגלריה
ברזיל פרשת כדורי ויאגרה ב צבא ז'איר בולסונרו
ברזיל פרשת כדורי ויאגרה ב צבא ז'איר בולסונרו
איור הטנק ה"רפוי" ששיתפו גולשים ברשתות החברתיות
חבר פרלמנט מהאופוזיציה, אליאס ואז שמו, הוא שחשף השבוע כי הצבא רכש כ-35 אלף כדורי ויאגרה וכ-60 שתלי-פין. את הנתונים על הרכישות קיבל בעזרת חוקי חופש המידע, המאפשרים לדלות פרטים על הוצאות כספיות של גופי ציבור. לדברי ואז, כל אחד מ-60 שתלי-הפין המתנפחים נקנה בעלות של 10,600 דולר עד 12,800 דולר, כך שסך ההוצאות עליהם הגיע ליותר מ-700 אלף דולר. השתלים נמסרו לשלושה בתי חולים צבאיים שונים.
"מדוע ממשלתו של הנשיא בולסונרו משלמת מכספי ציבור על השתלים האלה?", שאל ואז. "העם הברזילאי מתקשה לקנות תרופות – וקבוצה של אנשים מקבלת טיפול באמצעות שתלים יקרים". חבר הפרלמנט הבהיר כי בכוונתו להעביר את העניין לטיפול התביעה כדי שתפתח בחקירה.
4 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עם חיילים
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עם חיילים
בולסונרו בפגישה עם חיילים. "הוא מבזה אותם"
(צילום: AFP )
הלילה, בתגובה לביקורת על רכישת הכדורים, תקף הנשיא בולסונרו את התקשורת וטען כי היא הוציאה את הפרשה מפרופורציות: "היו אולי 50 אלף כדורים בסך הכול. עם כל הכבוד, זה שום דבר. זה כמובן מיועד בעיקר לגמלאים ולחיילים בשירות לא פעיל". הוא חזר גם על ההסבר שסיפק משרד ההגנה הברזילאי, שלפיו הכדורים נועדו למעשה לטיפול בלחץ דם גבוה ובשיגרון. על רכישת השתלים לא הגיב.
ברשתות החברתיות עוררה פרשת הכדורים והשתלים ביקורת ובדיחות לעגניות. "זה מסביר מדוע התמיכה של הצבא בבולסונרו רק עולה ועולה", כתב גולש אחד, כשכוונתו לקשריו ההדוקים של הנשיא, הנחשב לאיש ימין קיצוני, עם הצבא. באתר חדשות סאטירי נכתב: "יש מי שאומרים שמטרת הכדורים היא לעזור לצבא ל**** את הדמוקרטיה אפילו חזק יותר". הזמרת זליה דונקן שאלה את מאות אלפי עוקביה בטוויטר: "איך אתם מרגישים עם הידיעה שאנחנו משלמים אפילו על ויאגרה לכוחות המזוינים? אני מרגישה אימפוטנטית". גולשים שיתפו בין השאר תמונה של טנק שהקנה שלו נראה רפוי ומוטל על הרצפה.
4 צפייה בגלריה
בואקטובר יש לו בחירות. נשיא ברזיל
בואקטובר יש לו בחירות. נשיא ברזיל
בואקטובר יש לו בחירות. נשיא ברזיל
(צילום: רויטרס)
פרשנים פוליטיים מציגים את הפרשה כמבוכה לנשיא. חבר פרלמנט אחד, מרסלו פריישו, טען למשל כי בעוד בולסונרו התמהמה ברכישת חיסונים לקורונה – כסף לרכישת כדורי ויאגרה במחירים מופרזים דווקא נמצא כנראה בקלות. סירו גומס, פוליטיקאי מהשמאל-מרכז שמתכוון להתמודד מול בולסונרו על הנשיאות בבחירות באוקטובר, אמר: "אלא אם הצבא מסוגל להוכיח שהוא מפתח סוג כלשהו של נשק חשאי – כזה שמסוגל לחולל מהפכה בתעשיית הנשק העולמית – יהיה קשה להצדיק רכישת 35 אלף יחידות של תרופה לאין-אונות. זה לא צירוף מקרים שדברים אבסורדיים מהסוג הזה מתרחשים תחת ממשלתו של נשיא שפועל באופן שיטתי לבזות את החיילים".