התיעוד המיוחד שחושף את הקרבה הדרמטית בין פצצות מטוסי הקרב ללוחמי החי"ר והשריון: אחד מסודות ההצלחה המרכזיים של צה"ל בתמרון הקרקעי ברצועת עזה נוגע להידוק שיתוף הפעולה, בחלק מהמקרים לממדים חסרי תקדים בהיסטוריית הקרב העולמית, בין כוחות היבשה לצוותים האוויריים והימיים שתומכים בהם.

כלי טיס שמופעל מרחוק על-ידי חיל האוויר תיעד רגע יוצא דופן בצפון הרצועה, שבמהלכו נפתחה אש תופת ממטולי נ"ט על-ידי מחבלים שהסתתרו בקומות גבוהות של מגדלי מגורים לעבר לוחמים שפעלו מתחתיהם. מפקד החטיבה שפיקד על הכוחות שבינתיים ניסו להשיב אש למקורות הירי, הורה להם להיכנס מיד חזרה לנגמ"שי הנמ"ר ולאלו שהיו בטנקים להיערך בעמדות סמוכות, וביקש פצצות ממטוסי הקרב להשמדת מקורות הירי.
בתוך פחות מ-10 דקות מרגע הבקשה של מח"ט 401, אלוף-משנה בני אהרון, שיגרו מטוסי קרב פצצות ששקלו כמה טונות שהחריבו את ארבעת המגדלים על יושביהם, בזמן שהחיילים נמצאים כ-250 מטרים מהם. עד לפני שנים אחדות הוראות הבטיחות המבצעית הגבילו מאוד טווחים אלו, אך בחיל האוויר שיפרו את היכולות של הטייסים באופן שאפשר תקיפות מעין אלו בצורה בטוחה יותר.
הכותרת
המסרים השקטים של מוחמד בן סלמאן
21:52
1 צפייה בגלריה
שת"פ חריג בין שריון לחיל האוויר עם תיעוד קרוב מאוד של הפצצות ליד לוחמי יבשה
שת"פ חריג בין שריון לחיל האוויר עם תיעוד קרוב מאוד של הפצצות ליד לוחמי יבשה
תמונת השת"פ: פצצות טונה ממטוסי קרב - 250 מטרים מלוחמים
(צילום: דובר צה"ל)
ביום הפלישה הרצחנית לישראל, טווחי הבטיחות אף היו בדיונים: באחד המקרים, לבקשת כוח חי"ר מאוגדת עזה שבסך הכול היה בתוך ג'יפ ממוגן ירי מנשק קל, מפעיל כלי טיס לא מאויש שיגר טיל לעבר מחבלים שהיו שישה מטרים מדלת הג'יפ. הטיל חיסל את המחבלים, החיילים בג'יפ לא נפגעו.
"המטרה שלנו היא למנוע מכוחות הקרקע לפגוש אויב, שקודם יפגשו את חיל האוויר", סיפר סרן ע' מיחידת שיתוף הפעולה בחיל האוויר. ע' נמנה בעבר עם טייסת 100 (עם מטוסי הצופיות), שהטיסה מח"טים ומפקדי אודות בשמי הרצועה כחלק מהכנות שלהם לתמרון הקרקעי. רב-סרן יוגב, חברו של ע' מחטיבת השריון 401, אמר: "כשאני מתכנן מודל למשימה הבאה אני יושב עם מפעיל כטב"ם, מכיר את יכולותיו בתא התקיפה והוא מכיר אותנו מקרוב, כנ"ל עם טייסי מסוקי הקרב".
השיא בשיתוף הפעולה בין השניים מרגע בקשת הפעלת אש אווירי באירוע היתקלות מתפרץ לרגע המגע של החימוש האווירי עם המטרה היה שבע דקות. "השמדנו כך יחד חוליית נ"ט. הציד הוא משותף ונדיר מאוד שמחבלים מסתובבים בלי שאנו מזהים ומיד מחסלים אותם", סיפר סרן ע'.
לסרן ע' היה מקרה נוסף שאפשר הכוונה של טייס אפאצ'י להסיר את האיום. לדבריו, "הכוחות הבחינו במחבלים שיורים עליהם מרב-קומות, וטייס מסוק קרב שהכוונתי שלח טיל מדויק לחלון שבו היה המחבל. אנחנו מפעילים מטוסים באוויר עד טיפת הדלק האחרונה, לפעמים עושים באותה גיחה אווירית משימות כפולות ומנצלים כל דקה באוויר לתת עוד סיוע, תצפית ואש לחיילים על הקרקע, תוך כיסויי שטח רחבים יותר בטכנולוגיות האיסוף והחוזי המתקדמות ביותר שעל המטוסים. שיתוף הפעולה הזה מוביל לחיסול עשרות מחבלים מדי יום, וגם אם תהיה הפסקת אש, נשמיד כל מחבל במידה שיזוהה איום".