2 צפייה בגלריה
נדא אמין
נדא אמין
נדא אמין
(צילום: AP)
שרת הפנים איילת שקד הורתה לגרש עיתונאית איראנית בשם נדא אמין תוך שנה בעקבות המלצת שב"כ. לפי לשכת השרה, מדובר בהחלטה שנעשתה מטעמים ביטחוניים - אך סנגורה של העיתונאית מתעקש כי הטענות שהיא נמצאת בקשר עם סוכן איראני מנותקות.
אמין (38), עיתונאית, סופרת ופעילה פוליטית איראנית שאביה יהודי, נרדפה על-ידי השלטונות בטהרן וקיבלה אישור להישאר בישראל מטעמים הומניטריים עוד בתקופתו של אריה דרעי במשרד הפנים. דבריה נגד המשטר פורסמו באופן מחתרתי, והיא נעצרה פעמים רבות, הוכתה ואף נאנסה כאמצעי ענישתי. בשנת 2014, לאחר שהועמדה לדין בשל פרסום ספרה השלישי באופן לא-חוקי, ונידונה לעונש מאסר של שבע שנים – הצליחה להימלט מאיראן לטורקיה, שם הגישה בקשה למקלט והוכרה כפליטה על-ידי נציבות האו"ם לפליטים.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
קיבלה את המלצת שב"כ והורתה לגרש את העיתונאית. שרת הפנים שקד
(צילום: אוהד צויגנברג)
בזמן שהותה בטורקיה, החלה נדא לפרסם את כתיבתה באתר החדשות הישראלי Time of Israel, ובשל כך החלו הרשויות בטורקיה להתנכל לה ולזמן אותה לחקירות משטרה חוזרות ונשנות, שבהן הבהירו לה כי אינן רואות בעין יפה את קשריה עם ישראל. בחודש יולי 2017, חודשים ספורים לפני שתוקף הדרכון שהיה ברשותה עמד לפוג, הודיעו לה הרשויות בטורקיה כי היא נדרשת לעזוב את המדינה.
אחרי שעורך האתר הישראלי שבו עבדה פנה אל שר הפנים לשעבר, דרעי אישר את כניסתה של אמין לישראל מטעמים הומניטריים, בטענה שבאיראן צפוי לה עונש מוות כי כתבה לאתר ישראלי. היא הייתה מיועדת לקבל מעמד פליט בישראל בהתאם להכרה של האו"ם, אך נדרשה להגיש בקשה חדשה לרשויות. מאז הספיקה להיות בזוגיות עם גבר ישראלי ולהם בת משותפת, ואף החלה לאחרונה בהליכי גיור.
בחדשות קשת פורסם כי על אף שביקשה לחדש את הישארותה בארץ, ההחלטה בעניינה נגררה - ולבסוף החליטה השרה שקד לדחות את הבקשה. בדיון שהתקיים בעניין הציגו גורמי הביטחון מידע חסוי שלדברי שקד יש בו כדי לבסס מניעה ביטחונית למתן מעמד בישראל, ואף "לשמוט את הקרקע תחת טענות המבקשת למקלט מדיני". משכך, דחתה השרה שקד את בקשת המקלט.
לצד זאת, הודיעה שקד כי למרות הסכנה שלכאורה נשקפת מהעיתונאית הגולה, ושבגינה יש הצדקה למנוע ממנה את מעמד הפליטה שהיא זכאית לו, האשרה שבה מחזיקה נדא תוארך בשנה נוספת, שבה תמשיך להסתובב חופשיה לחלוטין, כפי שהיה מאז נכנסה לישראל.
לדברי עורך הדין תומר ורשה, המייצג את אמין, "ממעט המידע הגלוי שנמסר משב"כ במסגרת ההליכים המשפטיים שניהלה נדא, עולה כי המידע ששימש לדחיית בקשתה נוגע לקשר שקיימה עם גורם שהציג עצמו כאיש מוסד ישראלי בשם 'אשר', אך למעשה עבד עבור רשויות איראן. סמוך לכניסתה לישראל נחקרה נדא בשב"כ, ושם הודיעו לה חוקריה כי מדובר בגורם איראני והורו לה לנתק כל קשר איתו".
עו״ד תומר ורשהעו״ד תומר ורשהצילום: אוהד דיין
ורשה הוסיף כי "עם זאת, שב"כ סירב להציג לה תימוכין לטענתו, והיא כעיתונאית פעלה כדי לברר פרטים נוספים עליו ולברר את זהותו, ומסרה כל מידע שלה לשב"כ. אכן מדובר בגורם איראני, אך היא ניתקה עמו כל קשר מיוזמתה, ולמעשה, כבר שנה לא בקשר איתו מיוזמתה".
כעת הוגש הערר לבית המשפט והצדדים ממתינים להחלטה. עו"ד ורשה הוסיף כי "ברור שהחלטת שרת הפנים אינה סבירה בעליל, שכן נדא מעולם לא נחשדה בעבירות מסוג זה, לא נעצרה, לא הואשמה בדבר ואפילו השרה אישרה לה להמשיך ולשהות בישראל שנה נוספת, והרי ברור שלו היתה מהווה סכנה לציבור, היא היתה מורחקת מיד. אנו מאמינים שבית המשפט יכיר בטעות שבוצעה ויעניק מעמד פליט לנדא אמין".