תקרית קשה וחריגה בגבול: לוחם ולוחמת צה"ל נהרגו הבוקר (שבת) בעמדה ליד גדר הגבול עם מצרים, מירי של שוטר מצרי שחדר לשטח ישראל. לוחם נוסף נהרג מאוחר יותר, במהלך חיסול המחבל. צה"ל מסר כי "מתקיים תחקיר בשיתוף פעולה הדוק ומלא עם הצבא המצרי". בצהריים הותר לפרסום שההרוגה היא סמל ליה בן נון, בת 19 מראשון לציון, לוחמת חי"ר גבולות בגדוד ברדלס. שמות הלוחמים האחרים טרם הותרו בפרסום.

5 צפייה בגלריה
סמל ליה בן נון והמסוק
סמל ליה בן נון והמסוק
הלוחמת ליה בן נון ומסוק שהגיע לבית החולים סורוקה עם פצוע מהתקרית
(צילום: דוברות סורוקה)
5 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
אזור התקרית
5 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד דרום, אלוף אליעזר טולדנו, בזירת התקרית בדרום
מפקד פיקוד דרום, אלוף אליעזר טולדנו, בזירת התקרית בדרום
מפקד פיקוד דרום, אלוף אליעזר טולדנו, בזירת התקרית
5 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
המוצב בהר חריף, הבוקר
(צילום: הרצל יוסף)
הגזרה הדרומית והגבול הארוך מאופיינים בהברחות רבות, שהן עיקר פעילות החיילים בדרך כלל. גם הלילה היה אירוע כזה - ועדיין לא ברור אם השוטר המצרי ניצל אותו כדי לחדור מבלי שזוהה: ב-02:30 בלילה סיכל כוח צה"ל הברחת סמים בשווי שמוערך ב-1.5 מיליון שקלים, שלושה ק"מ צפונית מזירת התקרית הבוקר. הסמים הוחרמו על ידי הלוחמים והועברו למשטרה.
הלוחם והלוחמת הוצבו בעמדת השמירה ליד הר חריף אמש ב-21:00 למשמרת של 12 שעות, ובצה"ל מעריכים כי השניים נורו בנפרד מחוץ לעמדה.
בבוקר השניים לא ענו בקשר, וכוח בפיקוד קצין שיצא לכיוונם מצא אותם בסביבות 8:00, מתים עם פצעי ירי. המחבל זוהה בסריקות שנערכו לאחר מכן, וכוחות צה"ל הצליחו לחסל אותו בתום חילופי אש בתנאי שטח קשים, בהובלת חפ"ק מח"ט הגזרה.
באותם חילופי אש נהרג כאמור לוחם נוסף, ונגד צה"ל נפצע באורח קל ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה.
מצה"ל נמסר עוד כי לא מוכרת התרעה לאירוע כזה, וכן שהסריקות נמשכות: "אנו בכוננות מלאה למיצוי הסריקות שאין עוד מחבלים. נתחקר כיצד המחבל חדר לשטחנו".
צבא מצרים, מצידו, נמנע מלתאר את השוטר כמחבל, וגם לא האשים אותו בהרג הלוחמים. בהתייחסות ראשונה תמוהה טען הצבא המצרי כי "אחד מאנשי הביטחון, מהכוח האמון לשמירת הגבול, רדף אחר מבריחי סמים - ובמהלך המרדף חצה את הגבול והיה מעורב בחילופי אש שגרמו למותם של 3 חיילים ישראלים". הצבא המצרי ציין שאיש הביטחון נהרג גם הוא באותם חילופי אש, ולאחר מכן "בוצעו סריקות, חיפוש וצעדים נוספים כדי להבטיח את הביטחון באזור, כמו גם צעדים לחקירת האירוע. אנו שולחים את תנחומינו למשפחות ההרוגים ומאחלים החלמה מלאה לפצועים".
מטה ההסברה הלאומי, מנגד, הבהיר לשרי הממשלה בעקבות התקרית כי "נסיבות האירוע עודן נבדקות בתחקיר שמתנהל בשיתוף פעולה הדוק ומלא עם הצבא המצרי. מדובר במקרה חריג שלא מייצג את שיתוף הפעולה הביטחוני והעשייה המשותפת לישראל ולמצרים בשמירה על הביטחון בגבול".
5 צפייה בגלריה
מוצב מצרי ליד ניצנה גבול מצרים
מוצב מצרי ליד ניצנה גבול מצרים
מוצב מצרי בגבול עם ישראל
(צילום ארכיון: AFP)
לנוכח התקרית, קיים שר הביטחון יואב גלנט הערכת מצב עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ובכירי מערכת הביטחון. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נמסר, מתעדכן באופן שוטף על פרטי האירוע בדרום.
זו הודעת דובר צה"ל שפורסמה אחר הצהריים: "בשעות הבוקר המוקדמות, נהרגו לוחמת ולוחם צה"ל מירי מחבל, בעת שאבטחו בעמדה צבאית במרחב חטיבת פארן בגבול מצרים. לאחר מכן, הגיעו כוחות נוספים לגזרה וביצעו סריקות במרחב. בשעות הצהריים במהלך הסריקות, הכוח זיהה את אותו המחבל בשטח ישראל והתפתחו חילופי אש בינו לבין הכוח. הלוחמים והמפקדים חתרו למגע, ירו והרגו את המחבל. במהלך חילופי הירי נהרג לוחם צה"ל ונפצע נגד צה"ל באורח קל.
"המחבל הינו שוטר מצרי. מתקיים תחקיר בשיתוף פעולה הדוק ומלא עם הצבא המצרי. האירוע מתוחקר בשטח על ידי מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, מפקד אוגדה 80, תת-אלוף איציק כהן ומפקדים נוספים. כוחות צה"ל ממשיכים לסרוק במרחב על מנת לשלול המצאותם של מחבלים נוספים".

גבול ההברחות

האירועים התרחשו במרכז גזרת האוגדה המרחבית 80, החולשת על כ-200 ק"מ של הגבול עם סיני. מדובר באזור הררי וגבוה, עם נתיבי הברחה של ואדיות עמוקים, גיאיות מחורצים ושטחים "מתים" לתצפיות במרחב. לכן, רוב ניסיונות הברחת הסמים מתרחשים באזור זה.
צה"ל עיבה את הגזרה בשנה האחרונה בכוחות משטרה מיוחדים ואמצעים אוויריים לצד מארבי עומק, שהובילו לסיכול מוצלח של יותר ממחצית ניסיונות ההברחה, שעדיין נמשכים בכל שבוע, וכוללים חילופי אש בעיקר בצד המצרי. חוליות ההברחה המיומנות מקפידות לירות בעיקר בצד המצרי, בעוד הקולטים הישראלים אינם חמושים - אך לא אחת ניסו לדרוס את כוחות צה"ל במהלך מנוסתם.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה