5 צפייה בגלריה
כיפור בתל אביב
כיפור בתל אביב
רוכבי אופניים ביום כיפור בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
שישה בני אדם נהרגו ו-137 נפצעו בתאונות דרכים ביום כיפור בין 2016 ל-2020. בין הפצועים, 16 באורח קשה ו-115 באורח קל, כך על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד).
בשנים אלו, הדרך הכי קטלנית להתנייד ביום הכיפורים הייתה דווקא הליכה ברגל. ארבעה הולכי רגל נהרגו - אחד מהם היה בין הגילים 24-16 ושלושה נוספים מעל גיל 50. ב-2019 נהרגו גם שני ילדים בגילים 8 ו-13 שרכבו על אופניהם. מבין ה-16 שנפצעו באורח קשה היו 11 הולכי רגל, ארבעה רוכבי אופניים חשמליים ורוכב אופניים אחד.
5 צפייה בגלריה
כיפור בתל אביב
כיפור בתל אביב
צריך להתמקד בהסברה לילדים. רוכבים צעירים ביום כיפור
(צילום: מוטי קמחי)
גם מבין מי שנפצע באורח קל ביום הכיפורים, מרבית הנפגעים היו הולכי רגל - 66 בני אדם. יותר ממחציתם ילדים ומבוגרים מעל גיל 51. 29 מהם רוכבי אופניים, כש-20 מתוכם בגילאי 15-7. 17 נפצעו באורח קל כשרכבו על אופניים חשמליים ושלושה על קורקינט חשמלי.
ברלב"ד מסבירים שלמרות הנטייה לחשוב שהכבישים ריקים ובטוחים ביום הכיפורים, עדיין ישנן סכנות רבות למשתמשי הדרך הפגיעים ובעיקר הולכי הרגל ורוכבי האופניים. זאת משום שלמרות שהתנועה דלילה, עדיין נוסעים בכבישים רכבי חירום ומכוניות. גם הכבישים הריקים "מזמינים" את מי שכן נוהגים לנסוע במהירות גבוהה - מה שעלול לעלות בחיי אדם.
5 צפייה בגלריה
כיפור בתל אביב
כיפור בתל אביב
רכבי חירום עדיין נוסעים בכבישים. רוכבים ביום כיפור
(צילום: מוטי קמחי)
מנכ"ל הרלב"ד בפועל, שניר זיידל, אמר כי "לקראת יום הכיפורים חשוב לזכור שבכל שנה נפגעים ביום הזה ילדים, בני נוער וגם אנשים בוגרים כרוכבי אופניים וקורקינטים וכהולכי רגל". לדבריו, "נהגים ורכבי חרום חייבים לנקוט במשנה זהירות כלפי משתמשי דרך שהם לא רגילים לראות על הכביש. לילדים צריך להזכיר שלמרות שתנועת כלי הרכב דלילה ביום זה, עדיין נוסעים בכביש רכבים. בכל רכיבה על אופניים או קורקינט חובשים קסדה, וברכיבה בשעות החשיכה משתמשים בביגוד זוהר או במחזירי אור. לילדים הבוגרים נסביר כי עליהם לרכוב במהירות סבירה ולהיזהר מרכבים ומהולכי הרגל על הכביש".

אין הפרדה בין הולכי רגל ורוכבים

יום הכיפורים שבו ברבות מהערים התנועה המוטורית מושבתת - הוא חגיגה להולכי הרגל ולרוכבי האופניים. אז, המרחב הציבורי העצום שמוקדש בשגרה לכלי הרכב פנוי בעבורם. ואולם, ברבות מהערים אין הפרדה תשתיתית בין הולכי הרגל לרוכבי האופניים. היעדר ההפרדה מביא לקונפליקטים רבים בשגרה, ומסכן גם את הרוכבים וגם את הולכי הרגל - סכנה שעלולה להתחדד ביום הכיפורים.
5 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
זירת תאונת דרכים ביום כיפור 2019
ראש המכון לחקר הגורם האנושי באוניברסיטת בר אילן, פרופ' טובה רוזנבלום, הסבירה שבמהלך השנה הניסיון הוא להפריד ולשמור בקנאות על הפרדת המדרכות, מעברי החצייה, והכבישים אך ביום הכיפורים כל אלה מתערבבים. "ב-90% מהמקומות זה עובד יפה וכיף להסתובב ברחובות שמוקדשים להולכי רגל ורוכבים ובצורה חופשית, אבל מספיק שמישהו אחד לא מספיק זהיר והוא עלול לפגוע באחרים. אם זה רכב, אז הפגיעה קשה יותר. אבל גם אופניים עלולים לפגוע בהולכי הרגל". לדבריה, "יש הולכי רגל מאוד פגיעים ובעיקר מעל גיל 80, שנפילה שלהם יכולה להוביל לפגיעה מאוד רצינית".
פרופ' רוזנבלום הסבירה שאין מספיק עיסוק של הרשויות בבטיחות בדרכים ביום הכיפורים. "לא שמתי לב שמישהו לקח על זה פיקוד עד היום", אמרה. "ייתכן שצריך לייצר חוקים וגבולות גם בתוך חוסר הגבולות של יום הכיפורים, ואולי לקבוע שרכב לא יכול לנסוע במקומות מסוימים ולסגור דרכים מסוימות ובעיקר היכן שיש ילדים".
פורסם לראשונה: 21:28, 13.09.21