יותר מ-1,000 מוחים שהפגינו נגד הפלישה באוקראינה נעצרו הערב (חמישי) בעשרות ערים ברוסיה. ארגון ותיק שמתעד את פעילות המשטרה ברוסיה נגד מפגינים המתנגדים לפוטין דיווח כי המשטרה פשטה על הפגנה בכיכר פושקין במוסקבה - ועצרה רבים מהם.
מלחמה באירופה - עדכונים שוטפים:
פורום שבע המדינות המתועשות הגדולות בעולם, ה-G7, גינה בחריפות את הפלישה הרוסית לאוקראינה ואיים בחבילת סנקציות כלכליות כבדות על מוסקבה. "המשבר הזה הוא איום כבד על הסדר העולמי, עם השלכות שיורגשו גם מחוץ לאירופה", מסרו מנהיגי המדינות בהצהרה משותפת. "הנשיא פוטין החזיר את המלחמה ליבשת האירופית - ומציב את עצמו בצד הלא-נכון של ההיסטוריה". נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הוסיף כי חבילת הסנקציות תהיה "הרסנית". באתר "בלומברג" דווח כי לפי הסנאטור האמריקני שרוד בראון, ארה"ב מתכוונת להטיל סנקציות אישיות נגד פוטין.
7 צפייה בגלריה
הפגנות בסנט פטרסבורג נגד הפלישה לאוקראינה
הפגנות בסנט פטרסבורג נגד הפלישה לאוקראינה
הפגנה בסנט פטרסבורג נגד הפלישה לאוקראינה
(צילום:AFP)
7 צפייה בגלריה
הפגנות בסנט פטרסבורג נגד הפלישה לאוקראינה
הפגנות בסנט פטרסבורג נגד הפלישה לאוקראינה
(צילום: רויטרס )
7 צפייה בגלריה
הפגנות ברוסיה נגד הפלישה לאוקראינה
הפגנות ברוסיה נגד הפלישה לאוקראינה
כוחות הביטחון הרוסיים עוצרים מפגינים נגד המלחמה במוסקבה
(צילום: AFP )
7 צפייה בגלריה
הפגנות ברוסיה נגד הפלישה לאוקראינה
הפגנות ברוסיה נגד הפלישה לאוקראינה
(צילום: AFP )
בעקבות איומי המערב, פוטין התבטא לראשונה מאז הפלישה ואמר כי לא נותרה לו ברירה אחרת. "כל הניסיונות הקודמים שלנו לשנות את המצב הביטחוני באזור לא הניבו פירות - והיינו חייבים לצאת לפעולה", אמר הנשיא. פוטין אמר כי ארצו תישאר חלק מהכלכלה העולמית - וכי הוא לא מעוניין לפגוע במערכת שהוא עצמו חלק ממנה. "שותפינו צריכים להבין אותנו ולא לדחוק אותנו החוצה".

בארה"ב מאשימים: רוסיה רוצה להחליף את ממשלת אוקראינה

בינתיים, בוושינגטון מעריכים כי מטרת הפלישה לאוקראינה היא החלפה של הממשל האוקראיני. גורם אמריקני בכיר אמר כי כל ההערכות העדכניות מצביעות על כך שהקרמלין מעוניין בהקמת שלטון חדש באוקראינה שיהיה כפוף לו.
קנצלר גרמניה, אולף שולץ, אמר בנאום לאומה כי המערב יפנה את כל המשאבים האפשריים כדי שהמשבר באוקראינה לא יזלוג למדינות נוספות. "שפוטין לא יזלזל בנחישות של נאט"ו להגן על חברותיה", אמר הקנצלר. "פוטין נמצא לבד. האזרחים הרוסים לא נושאים באחריות למעשיו - והוא לא ינצח. פוטין מנסה להחזיר את העולם למאה ה-19, כשמעצמות שלטו על מדינות קטנות יותר".
גם נשיא צרפת עמנואל מקרון איים בפגיעה כלכלית קשה במשק ובצבא הרוסי. "זוהי נקודת מפנה בהיסטוריה של אירופה", אמר מקרון בנאום ששודר בטלוויזיה כשברקע דגלי צרפת ואוקראינה. "אנחנו נגיב למלחמה הזאת ללא פחד, בקור רוח, בנחישות ובאחדות". ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הכריז על חבילת סנקציות נגד מוסקבה. "הרודן הרוסי יכניע את הרגש הלאומי של האוקראינים", אמר.
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וולדימיר פוטין
ג'ו ביידן וולדימיר פוטין
בדרך לסנקציות אישיות? ביידן ופוטין
(צילום: AP)
הלילה הכריז פוטין על "מבצע צבאי מיוחד" במזרח אוקראינה, אחרי שבועות ארוכים של רוחות מלחמה. מיד לאחר מכן החלו כוחות רוסיה במתקפה משולבת על ערים ברחבי אוקראינה כולל אזור הבירה קייב, חרקוב שבמזרח ולבוב במערב. כבר בשעותיה הראשונות של המלחמה גבתה הפלישה הרוסית מחירים כבדים בנפש. בצהריים, לפני העדכון על ההפצצה באזור הבסיס הסמוך לקייב, הודיעה אוקראינה כי יותר מ-40 מחייליה נהרגו עד כה, ובהמשך דיווחה על 18 הרוגים במתקפת טילים באודסה, 6 הרוגים בעיר ברוברי שליד קייב ו-5 הרוגים במטוס צבאי שהופל על-ידי הכוחות הרוסיים.
הצבא האוקראיני דיווח גם על התרסקות מטוס צבאי אוקראיני בקייב, ומסר שבמטוס היו 14 בני אדם. לדבריו, מאז שעות הבוקר ביצעה רוסיה 203 תקיפות בשטח אוקראינה. סוכנות הידיעות הרוסית "טאס", מנגד, דיווחה כי שתי אוניות רוסיות נפגעו מטילים אוקראיניים בים אזוב, וכי יש שם נפגעים. לטענתה מדובר באוניות סוחר אזרחיות.