החלטתו האחרונה של היועמ"ש היוצא אביחי מנדלבליט, לאשר את מתווה הכשרת המאחז באביתר שבשומרון, מעורר מחלוקת חריפה בתוך ממשלת בנט-לפיד - בין גורמים מהצד השמאלי המתנגדים למהלך לבין חבריהם מהאגף הימני המברכים עליו. בעימות במשדר מאולפן ynet אמר היום (ה') סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (מרצ) כי מפלגתו תסרב לאפשר את הקמת המאחז, ומנגד מתעקש ח"כ יום-טוב כלפון (ימינה) כי הקמת יישוב באביתר היא התחייבות ממשלתית שיש לעמוד בה.
גולן: "אנחנו לא ניתן לאביתר לקום. נקודה. נכנסנו לממשלה הזו תוך כדי בליעת צפרדע כי הוחלט שתהיה שם ישיבה פעילה. לא ניתן ללכת למהלך נוסף של הקמת יישוב. סדר היום הפוליטי שלנו מורכב מההכרח להיפרד מהפלסטינים, למנוע סיפוח של מיליוני פלסטינים לתוך מדינת ישראל. זה בעיניי גם המעשה הציוני הראוי. לכן לא ניתן לאביתר לקום. הנושא הזה צריך להיות ברור לכל מי שרוצה בהמשך קיום הממשלה הזו".
- אתה אומר שזה קו אדום? "אני אומר דבר פשוט: אביתר לא תקום".
2 צפייה בגלריה
יום טוב כלפון *ארכיון ידיעות
יום טוב כלפון *ארכיון ידיעות
ח"כ כלפון וסגם השרה גולן. מתח בממשלה
(צילום: אריאל זנדברג קובי קואנקס)
- ח"כ כלפון, מה אתה עונה? "אני עונה שהסכמים יש לקיים. ממשלת ישראל חתמה בחודש יולי האחרון על הסכם עם אזרחים ישראלים תושבי אביתר, ולא ייתכן שהיא לא תקיים הסכם. אני משער שחברי לקואליציה, סגן השר גולן, הוא איש נורמטיבי שבעד לקיים הסכמים".
- היועמ"ש יכול להגיד "אוקיי, תעשו". אבל ה"עשה או אל תעשה" זו החלטה פוליטית. "האנשים האלה הסכימו להתפנות רק בתנאי אחד - שייחתם הסכם. ההסכם נחתם".
גולן: "מה זה הסכימו להתפנות? כל ההתיישבות הייתה שם בלתי חוקית, הקרקע פרטית. מה זה 'הסכימו להתפנות'?".
כלפון: "יש בהסכם התניות משפטיות. יש סקר קרקע כדי לוודא שהקרקע היא לא פרטית פלסטינית. מדינת ישראל לא יכולה לחתום על הסכם עם אזרחים ואז להפר אותו". גולן: "בוא נחזור למה שהיה שם: ההתיישבות במקור היא בלתי חוקית. יישובים במדינת ישראל קמים אך ורק על בסיס החלטת ממשלה. לא הייתה שום החלטת ממשלה להקים יישוב באביתר. ההסדרים שבודקים את מעמד הקרקע הם הליך מקובל, אני עצמי כמפקד איו"ש עשיתי אותו כמה פעמים עם המנהל האזרחי. אין בין זה לבין הקמת היישוב דבר וחצי דבר. הקמת היישוב הזה היא אצבע בעין של האגף השמאלי בממשלה".
2 צפייה בגלריה
מאחז אביתר בשומרון
מאחז אביתר בשומרון
מאחז אביתר בשומרון
(צילום: עמית שאבי)
- יש מי שטוען שיש פה ממד קונספירטיבי: כל צד פתאום נאחז בעמדה שלו, יוצרים מצג שווא של מריבה אידיאולוגית, ואז בסוף המתווה הזה יקודם כמו שהוא. אבל שום החלטה מדינית אחרת לטובת ההתיישבות לא תתקבל. ואז בימינה יגידו "מה אתם רוצים, הנה פה מרצ ויתרו, אנחנו צריכים לוותר עכשיו". גולן: "אני מציע לכולנו, כחברי קואליציה שרוצים המשך קיומה, בואו נפסיק את הדיון בנושא הזה ברגע זה ונחזור לדון על עתיד אביתר בתוך הקואליציה ולא בתקשורת".
כלפון: "בסוף לבנות יישוב בישראל זו זכות גדולה. זו ציונות. פעם היישובים האלה היו מוקמים על ידי השמאל הציוני, בתקופת משה דיין ויגאל אלון, וחבל שחלק מהשמאל הפסיק להיות ציוני ורוצה למנוע הקמת יישובים בישראל". גולן: "הבנייה של היישובים האלה תביא לסיפוח מיליוני פלסטינים לתוך מדינת ישראל. איך זה מסתדר עם ציונות?".