4 צפייה בגלריה
זוכי פרס ישראל יהושע זק מריומה קליין  איזי שרצקי אביהו מדינה  רות ברמן עודד קוטלר ימימה בן מנחם שמעון שמיר  מוסא יודעים  יורם פלטי
זוכי פרס ישראל יהושע זק מריומה קליין  איזי שרצקי אביהו מדינה  רות ברמן עודד קוטלר ימימה בן מנחם שמעון שמיר  מוסא יודעים  יורם פלטי
חתני וכלות פרס ישראל לשנת תשפ"ב
(צילום: מתוך פייסבוק, מתוך ויקיפדיה, Peter , אוראל כהן, באדיבות המשפחה, יובל חן, עוז מועלם,אביגיל עוזי)
איש העסקים שהביא אליפות לקריית שמונה, המחזאי ושחקן התיאטרון שנשא את "נאום הבהמות", הפזמונאי שכתב שיר הלל לירושלים ומייסדת בית השנטי: טקס הענקת פרסי ישראל נערך הערב (חמישי) בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, יו"ר הכנסת מיקי לוי, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות וראש העיר ירושלים משה ליאון. ynet העביר את הטקס בשידור חי.
הטקס, כמדי שנה, חתם את אירועי יום העצמאות. הוא נערך השנה בשידור חי לראשונה זה שנתיים שבהם הוקלט מראש בשל מגבלות הקורונה. פרס ישראל הוא אחד הפרסים היוקרתיים ביותר הניתנים במדינת ישראל. מדי שנה מגישות ועדות השופטים לשר החינוך את המלצתן להענקת הפרס בתחומים שונים ומגוונים בהוויית העשייה והיצירה.

הזוכים הם אזרחי ואזרחיות ישראל שגילו הצטיינות מיוחדת, מצוינות ופריצת דרך בתחומם או שתרמו תרומה מיוחדת לחברה בארץ. שרת החינוך אמרה בנאומה בטקס כי "היושבים כאן על הבמה, הישגיהם המפוארים הן עדות לחריצותם ולעמלם, ביטוי לנטיעת ליבם ולסקרונתם". לדבריה, "כל אחת ואחד מכם הוא מופת למצוינות יוצאת דופן ויחד את משקפים את פניה היפים והמגוונים של החברה הישראלית. הנבחרת שאתם מהווים יחד כוללת בתוך ענקי רוח מדע וטכנולוגיה, המוכיחים שאפשר לחלום ולהגשים ולהגיע למצוינות בכל התחומים".
השנה זכו בפרס ישראל למפעל חיים איש העסקים איזי שרצקי, בעל קבוצת הכדורגל עירוני קריית שמונה שעימה זכה באליפות המדינה בשנת 2012. שרצקי הוא גם מייסד חברת "איתוראן" המתמחה בשירותי איתור ומיגון לרכב ולנהג. הוא יקבל את הפרס על "תרומתו המיוחדת לחברה ולמדינה". בקטגוריית מפעל חיים יש השנה גם כלת פרס ישראל - מריומה קליין. היא פעילה ויזמת חברתית, ומייסדת בית השנטי - בית מחסה לבני נוער בסיכון. בשנת 2000 השיאה קליין משואה בטקס השנתי בהר הרצל.
4 צפייה בגלריה
טקס הענקת פרס ישראל תשפ''ב
טקס הענקת פרס ישראל תשפ''ב
פתח את היום עם מצטייני הנשיא, חותם אותו בטקס פרסי ישראל. הרצוג
(צילום: סנטרל הפקות)
4 צפייה בגלריה
טקס הענקת פרס ישראל תשפ''ב
טקס הענקת פרס ישראל תשפ''ב
בנט בטקס הענקת פרסי ישראל
(צילום: סנטרל הפקות)
פרס ישראל בתחום יזמות וחדשנות טכנולוגית יוענק לפרופ' יורם פלטי, שפיתח שיטה פורצת דרך לטיפול חשמלי במספר סוגי סרטן. הוועדה ציינה כי "פריצת דרך זו חייבה חשיבה מחוץ לקופסה ואמונה בדרך". עוד נכתב כי פרופ' פלטי "התמודד ושינה אמונות ותפיסות קיימות בתחום. סיפורו האישי מעורר השראה". פרופ' פלטי פועל להרחיב את השימוש בשיטה לטיפול בסוגים נוספים של מחלת הסרטן.
בפרס ישראל בחקר מדעי החיים זכה הפרופ' מוסא יודעים, חוקר בתחום הנוירו-פרמקולוגיה, שמחקרו הוביל לפיתוח תרופה לטיפול במחלת הפרקינסון. ועדת הפרס ציינה בנימוקיה כי הוא מוענק לו "על הישגיו המדעיים החלוציים, פורצי הדרך, בתחום הנוירו-פרמקולוגיה". הפרופ' ימימה בן-מנחם נבחרה לכלת פרס ישראל בתחום חקר הפילוסופיה וחקר מדעי הדתות. בן-מנחם היא חוקרת באוניברסיטה העברית בתחום הפילוסופיה של המדע.
פרס ישראל בחקר הפיזיקה והכימיה יוענק לפרופ' יהושע זק מהטכניון. הוא פיתח כלים מתמטיים המשמשים לפיענוח תופעות הולכה חשמלית בשדה מגנטי. לפרופ' קריירה עשירה של גילויים פורצי דרך, שעליהם הוענקה לו ב-2014 מדליית יוג'ין ויגנר הנחשבת. ביום השואה האחרון נבחר זק, שורד שואה שנולד ב-1929 בווילנה וב-1957 עלה ארצה, להשיא משואה בעצרת הנעילה.
4 צפייה בגלריה
טקס הענקת פרס ישראל תשפ''ב
טקס הענקת פרס ישראל תשפ''ב
זקן מקבלי הפרס. שורד השואה הפרופ' יהושע זק
(צילום: סנטרל הפקות)
הפרופ' שמעון שמיר נבחר השנה לחתן פרס ישראל בתחום חקר מדעי המזרח הקרוב. ועדת הפרס ציינה כי "פרופ' שמיר הניח את היסודות האקדמיים לחקר ולימוד ההיסטוריה של המזרח התיכון בן זמננו בישראל. לפרופ' שמיר תרומה ייחודית בקידום יחסי ישראל-ערב". שמיר הקים את המרכז האקדמי הישראלי בקהיר, וכיהן בעבר כשגריר ישראל במצרים ובירדן. הפרופ' רות ברמן זכתה בפרס ישראל בתחום חקר הבלשנות. ברמן נחשבת למומחית בחקר התחביר של העברית החדשה. ברמן, לפי נימוקי הוועדה, "העמידה דור של חוקרים. מחקריה ושיטות העבודה שפיתחה משמשים כיום תשתית למחקרי התפתחות שפה בכל העולם".
הפזמונאי והזמר אביהו מדינה זכה בפרס ישראל בתחום הזמר העברי. בנימוקיה ציינה הוועדה כי מדינה "הביא לפריצת דרך משמעותית במוזיקה הישראלית, על יצירתו המשובחת והאיכותית ומאבקו ורב השנים". בין שיריו הגדולים של מדינה, שפעל רבות לקידום המוזיקה המזרחית והים-תיכונית בארץ - "הפרח בגני" שביצע זוהר ארגוב, "שבחי ירושלים", "סוד המזלות" ו"תן לזמן ללכת". הוא כיהן כיו"ר אקו"ם והדליק משואה ביום העצמאות ב-2015. שנה לאחר מכן היה חתן פרס שר החינוך (אז נפתלי בנט) לתרבות יהודית בתחום המוזיקה היהודית.
פרס ישראל יינתן גם לשחקן והמחזאי עודד קוטלר בתחום התיאטרון והמחול. לקוטלר בן ה-84 קריירה ענפה כשחקן ובמאי. בשנות ה-60 הקים את תיאטרון הפרינג', ובהמשך שימש כמנהל האמנותי של תיאטרון חיפה. ב-1978 עזב את התחום לטובת עשייה טלוויזיונית. הוא יזם והקים את פסטיבל עכו לתיאטרון, ייסד את תיאטרון נווה צדק ומאוחר יותר היה ממקימי תיאטרון "המעבדה" בירושלים. היה ממנהליו של פסטיבל ישראל (1990-1985) ובשנות ה-90 חזר לקדנציה נוספת בתיאטרון חיפה כמנהל אמנותי.
ב-2015 קוטלר עורר סערה כשתקף את שרת התרבות והספורט דאז מירי רגב בעקבות דבריה בפורום סגור עם אמנים, התנהלותה מול השחקן נורמן עיסא ואיומיה לשלול ממנו את תקציב התיאטרון. רגב הדגישה אז את זכיית הליכוד ב-30 מנדטים. על כך אמר קוטלר: "אין מפריע ללאום לחגוג 30 מנדטים שאחריהם צועד עדר של בהמות".