3 צפייה בגלריה
מה קרה לקולות הימאים?
מה קרה לקולות הימאים?
מה קרה לקולות הימאים?
(צילום: EPA, shutterstock)
הבחירות לכנסת ה-25 שייערכו מחר (שלישי) הן חגיגה לדמוקרטיה, אבל יהיו כאלה שלא יזכו להשתתף בחגיגה הזו - בגלל המקצוע שלהם. לפי הערכות, בין 150 ל-200 אנשי צוות אוויר, בהם טייסים, דיילים, מכונאים ומאבטחי תעופה, יחמיצו את הבחירות מכיוון שישהו בחו"ל ולא יספיקו לחזור בזמן. וזה לא נגמר רק במטוסים: מתברר שגם לקולות שיגיעו היישר מלב ים באוניות ישראליות אנחנו כבר לא צריכים לחכות.
3 צפייה בגלריה
בזמן שאנחנו נצביע - הם יהיו באוויר. אילוסטרציה
בזמן שאנחנו נצביע - הם יהיו באוויר. אילוסטרציה
בזמן שאנחנו נצביע - הם יהיו באוויר. אילוסטרציה
(צילום: רויטרס)
למרות שהמונח "ממתינים לקולות הימאים" השתרש היטב במערכות הבחירות בישראל, למעשה הפסקנו להמתין לקולותיהם כבר אחרי מערכת הבחירות לכנסת ה-14 ב-1996. לפי חוקי הבחירות, ניתן להציב קלפי על אוניה רק אם מספר בעלי זכות ההצבעה שנמצא עליה עומד על לפחות 14.
אולם, בעולם הספנות הישראלית כמעט ולא נשארו ימאים ישראלים, ומי שמושיט את האוניות לרוב הם אזרחים זרים. לכן, ימאים ישראלים שנמצאים ביום הבחירות בלב ים אינם מצביעים, ובפעם האחרונה שהם עשו זאת, זה נגמר בניצחון מפתיע של בנימין נתניהו על שמעון פרס.
מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית עו"ד אורלי עדס התייחסה גם היא למיתוס של קולות הימאים בריאיון ל-ynet radio, וקבעה בנחרצות: "אין אותם כבר".
שני שליש מכדור הארץ זה ים, ולא נמצאה אוניה אחת עם 14 ישראלים מעל גיל 18? "משנת 1996 - לא".
3 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
יו"ר איגוד הטייסים טוען כי הטייס לשעבר טרפד את ההצעה. ח"כ יואב קיש
(צילום: יואב דודקביץ)
הימאים הישראלים שעוד נותרו בתפקידם הם בודדים, ולא ידוע אם ישהו ביום הבחירות בלב ים, אבל בעיית אנשי צוות האוויר היא מוחשית ומוכרת. איגוד הטייסים, שמייצג את טייסי אל על, ארקיע, ישראייר, כים ניר, ק.א.ל והתעשייה האווירית, מנסה כבר שנים לקדם חקיקה שתאפשר לאנשי צוות אוויר שלא נמצאים בארץ ביום הבחירות להצביע במוצאי שבת שלפניהן בשדה התעופה או במשרדי חברת התעופה שלהם.
"הצעת החוק הייתה מוכנה וגובשה בתיאום עם ועדת הבחירות המרכזית", סיפר יו"ר האיגוד קברניט אל על מידן בר. לדבריו, האיגוד שאף להעביר את ההצעה לקראת הבחירות, אבל ח"כ יואב קיש מהליכוד, בעבר טייס אל על בעצמו, טירפד אותה בוועדת ההסכמות שבה יושבים נציגים של הקואליציה והאופוזיציה שקובעים אילו הצעות חוק יעלו להצבעה בכנסת בתקופת הבחירות. "הצעת החוק יושבת על שולחן ועדת הסכמות מזה זמן רב, אבל משיקולים פוליטיים היא לא מקודמת על אף שהיא פשוטה", ציין בר.
"לצערי מדינת ישראל עדיין לא השכילה לאפשר לצוותי האוויר אשר נמנע מהם להיות בארץ ביום הבחירות את הזכות הבסיסית לבחור. בגלל שמדובר במעט אנשים זה לא מעניין אף אחד", אמר בר בתסכול. "האבסורד הוא שאנחנו מוחרגים מיום השבתון ואנחנו יכולים לעבוד, אבל לא מאפשרים לנו להצביע".
כאמור, יום הבחירות הוא לא יום שבתון עבור חברות התעופה הישראליות שעובדות כרגיל. עובדים רבים מבקשים מראש לא להיות מוצבים על טיסות ביום הבחירות, אך כדי שיהיה ניתן להפעיל אותן, לא ניתן לקבל את כל הבקשות. "מונעים מאיתנו את זכותנו הדמוקרטית, חייבים למצוא לזה פתרון", שיתף בשיחה עם ynet אחד הטייסים בחברת תעופה ישראלית. "מתי יעשו משהו? כשפתאום יגלו ש-10 טיסות ישראליות יוצאות באיחור רב או מבוטלות ביום הבחירות כי הצוותים והלכו להצביע?".