חייל מצבא קמרון ושני אזרחים שנקלעו לחילופי אש נהרגו אתמול (ד') בפיגוע שביצעו מורדים בעיר בואאה שבמערב קמרון, העיר שבה מתארחות כעת ארבע מהנבחרות המשתתפות באליפות אפריקה בכדורגל שנערכת במדינה. הטורניר כולו מתקיים בצל הבטחת המורדים לבצע פיגועים שישבשו את האירוע היבשתי היוקרתי ויסבו את תשומת הלב העולמית למאבקם.
7 צפייה בגלריה
אליפות אפריקה ב כדורגל תוניסיה נגד מאלי ב לימבה קמרון
אליפות אפריקה ב כדורגל תוניסיה נגד מאלי ב לימבה קמרון
המשחק בין תוניסיה למאלי בלימבה. מכתבי איום לקבוצות
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
אליפות אפריקה ב כדורגל אוהדי מאלי ב לימבה קמרון
אליפות אפריקה ב כדורגל אוהדי מאלי ב לימבה קמרון
שעה מהעיר שבה בוצע הפיגוע. אוהדי נבחרת מאלי בלימבה
(צילום: AFP)
המרידה במערב קמרון מתנהלת מאז 2017: המורדים הם בני המיעוט דובר האנגלית בקמרון, מדינה שרוב תושביה הם דוברי צרפתית. המורדים טוענים כי הממשלה, שמנוהלת על-ידי הרוב דובר הצרפתית, מקפחת את אנשיהם בתחומי החינוך, התשתיות והתעסוקה, והם נאבקים להקים במערב קמרון, שם מרוכזים רוב דוברי האנגלית, מדינה עצמאית בשם "אמבזוניה".
המרידה החלה בעקבות מחאה של מורים ועורכי דין מהמחנה דובר האנגלית, שדוכאה בשנת 2016 על-ידי כוחות הביטחון הקמרוניים. המבצע של השלטונות גרם להקצנה בקרב תנועת המחאה, והמוחים הקימו ארגונים חמושים ופתחו במאבק מזוין. מאז הם תוקפים מטרות צבאיות ואזרחיות, ועד כה נהרגו בלחימה לפחות 3,000 בני אדם. קרוב למיליון איש נעקרו מבתיהם, ושני הצדדים הלוחמים מאשימים זה את זה בפשעי מלחמה. הארגונים הבדלניים מתעקשים שהם רק מגינים על אזרחים מהמיעוט דובר האנגלית.
7 צפייה בגלריה
אליפות אפריקה ב כדורגל אוהדי חוף השנהב ב קמרון
אליפות אפריקה ב כדורגל אוהדי חוף השנהב ב קמרון
אוהדי חוף השנהב בטורניר בקמרון. תושבי המחוזות המערביים בחרו להישאר ולא להצטרף לניגריה
(צילום: רויטרס)
המורדים הבטיחו לשבש את אליפות אפריקה בכדורגל, וערב פתיחתה נראו כלי רכב משוריינים רבים של צבא קמרון מסיירים ברחובות לימבה, העיר שנמצאת בסיכון הגבוה ביותר למתקפות של המורדים מבין שש הערים שמארחות את הטורניר. בעיר זו משחקות נבחרות בית 6 בטורניר – מאלי, גמביה, תוניסיה ומאוריטניה – אבל בשאר הזמן הן משתכנות בעיר בואאה, שבה בוצע הפיגוע אתמול. ערב הטורניר שלחו ארגוני מורדים מכתבי איום לנבחרות בית 6, והזהירו אותן לבל יגיעו למשחקים.
מפקד המורדים מ"כוחות ההגנה של אמבזוניה", צ'ו איאבה, הודה בפה מלא כי הפיגוע אתמול נועד לשבש את ההכנות לשני המשחקים שנקבעו לאמש בלימבה, השוכנת כשעה נסיעה מדרום לבואאה. למרות זאת, שני המשחקים, בין מאלי לתוניסיה ובין גמביה למאוריטניה, יצאו לדרך כמתוכנן.
7 צפייה בגלריה
אליפות אפריקה ב כדורגל נבחרת אתיופיה ב קמרון
אליפות אפריקה ב כדורגל נבחרת אתיופיה ב קמרון
נבחרת אתיופיה מתאמנת בקמרון. המורדים הבטיחו לשבש את הטורניר היוקרתי
(צילום: AFP)
המפקד איאבה מסר כי בהתקפה שביצעו אנשיו נהרג חייל בצבא קמרון מפיצוץ מטען חבלה מאולתר, וכי כוח שותף שלהם בשם "אריות ההרים" ניהל קרב יריות בן שעה עם הצבא. גורמים בבואאה אישרו את הדברים, ומסרו כי בחילופי האש נהרגו נהג מונית ונוסע שנקלעו לאש הצולבת ליד השוק המרכזי בעיר.

100 שנה אחורה: הסכסוך שמתחיל בחבר הלאומים

שורשי הסכסוך הקמרוני נעוצים בעידן הקולוניאלי: אחרי מלחמת העולם הראשונה, בעקבות תבוסתה של גרמניה, חילק חבר הלאומים את השליטה באפריקה בין המדינות המנצחות, בראש ובראשונה בין בריטניה לצרפת. רוב הקולוניה הגרמנית של קמרון – חבל ארץ במרכז אפריקה שבו שכנו עמים דוברי 250 שפות שונות – נמסר לצרפת, וחלק קטן נמסר לבריטניה.
כשקמרון יצאה לעצמאות ב-1960 ניתנה לדוברי האנגלית אפשרות לבחור אם להישאר חלק מקמרון העצמאית או להצטרף לשכנתה הגדולה יותר ניגריה, שהיא קולוניה בריטית לשעבר. הם הצביעו בעד הישארות בקמרון, אבל בשנים שעברו מאז חשו מופלים יותר ויותר על-ידי הממשלה של הרוב דובר הצרפתית. לטענתם המשרות הממשלתיות הטובות ביותר ניתנות לדוברי הצרפתית, והחינוך, הכבישים ומערכת הבריאות באזור המערבי שבו הם מרוכזים מוזנחים, אף שקמרון מייצרת עשרות אלפי חביות נפט מדי יום מאז שנות ה-70 – בעיקר מהאזור הדרום-מערבי דובר האנגלית.
7 צפייה בגלריה
אליפות אפריקה ב כדורגל אוהדי חוף השנהב ב קמרון
אליפות אפריקה ב כדורגל אוהדי חוף השנהב ב קמרון
מעודדים את חוף השנהב באליפות היבשת. הכול מתחיל במלחמת העולם
(צילום: רויטרס)
בראשית המאבק דרישתם של רוב דוברי האנגלית הייתה שהממשלה תשים סוף לאפליה, ורק מיעוטם רצה להיפרד מקמרון ולהקים מדינה עצמאית; אבל אחרי שבסוף 2016 נקטו כוחות הביטחון הקמרוניים יד קשה נגד המפגינים דוברי האנגלית, ויצאו למבצע דיכוי שכלל שליחה לכלא של פעילים, רבים במחנה הזה השתכנעו שרק פרישה מקמרון תאפשר להם להגשים את שאיפתם לחיים טובים יותר. תושבי "אמבזוניה", כפי שהם מכנים את ארצם, הנפיקו לעצמם דרכונים, מטבע ודגל משלהם, חיברו המנון לאומי והקימו ערוץ טלוויזיה בלוויין.
רבים ממובילי המחאה למען "אמבזוניה" כעת הם גולים החיים באירופה ובארה"ב. יש להם נוכחות ערה ברשתות החברתיות, ועובדה זו משקפת את המוניטין של האזור דובר האנגלית בקמרון כמרכז טכנולוגיה מפתיע. יש המכנים אותו "הר הסיליקון", על משקל הכינוי "עמק הסיליקון".
7 צפייה בגלריה
אליפות אפריקה ב כדורגל אוהדי גמביה ב קמרון
אליפות אפריקה ב כדורגל אוהדי גמביה ב קמרון
משוריינים נעו ברחובות. אוהדי גמביה בטורניר
(צילום: AFP)
המניע המיידי למחאה של המורדים ועורכי הדין באזור דובר האנגלית ב-2016 היה הדרישה של השלטונות מהם שישתמשו בצרפתית בבתי הספר ובבתי המשפט. בעימותים עם כוחות הביטחון במחאה ההיא נהרגו שישה מפגינים ומאות נעצרו, וחלק מהעצורים הועמדו לדין בגין אישומים שאפשר לגזור בגינם עונשי מאסר ארוכים ואף עונש מוות. בשיא המחאה ניתקו השלטונות את החיבור לאינטרנט באזור לשלושה חודשים, וכשברקע כל ההתרחשויות הללו – התמיכה בהיפרדות מקמרון גדלה.
ב-1 באוקטובר 2017, יום השנה לקבלת העצמאות של האזור דובר האנגלית מבריטניה, יצאו אלפים לרחובות בדרישה לפרוש מקמרון ולהקים מדינה חדשה. צבא קמרון התערב, ועדי ראייה דיווחו כי אש נפתחה על המוחים ממסוקים – דיווח שהצבא הקמרוני הכחיש. בצל החשש מהמבצע שאליו יצאו כוחות הביטחון ברחו המוני דוברי אנגלית מבתיהם, וחודש לאחר מכן יצאו מורדים למתקפות גרילה ראשונות נגד כוחות הביטחון. בתוך ימים אחדים הם הרגו ארבעה אנשי ביטחון, משם רק הלכה הלחימה והסלימה.
פורסם לראשונה: 23:03, 12.01.22