4 צפייה בגלריה
הרצוג וגנץ בביקור בבסיס חוות השומר
הרצוג וגנץ בביקור בבסיס חוות השומר
הנשיא חנן עד כה 19 חיילים. הרצוג וגנץ בביקור בבסיס חוות השומר
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג מקדם מתווה חנינות למחיקת רישום פלילי של חיילים ומשרתי שירות לאומי שעברו עבירות בנעוריהם והשלימו תהליכי שיקום בשירותם. הנשיא הכריז על המהלך בביקור שערך היום (שני) עם רעייתו מיכל ושר הביטחון בני גנץ בבסיס חוות השומר, והוא נעשה בתיאום עם גנץ ושר המשפטים גדעון סער.
הנשיא קרא לחיילים להגיש לבית הנשיא בקשות למחיקת הרישום הפלילי שלהם במסגרת המתווה, וזאת ברוח עשרת ימי תשובה, לדברי הרצוג. כחלק מביקורו, פגש הנשיא חיילים בעלי רישום פלילי וכאלו שרישומם נמחק על ידי הנשיא לשעבר ראובן ריבלין.
4 צפייה בגלריה
הרצוג וגנץ בביקור בבסיס חוות השומר
הרצוג וגנץ בביקור בבסיס חוות השומר
המהלך יאפשר לצעירים לפרוץ חסמים תעסוקתיים. הרצוג וגנץ בבסיס חוות השומר
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
מתווה החנינות המיוחד נועד להסיר מהצעירים את התיוג העברייני, ולאפשר להם לפתוח דף חדש. בכך, יוסרו בפניהם חסמים תעסוקתיים, והם יוכלו להשתלב במעגלי החיים באזרחות. בנוסף, מעודד מתווה החנינות המיוחד את השירות הצבאי, ההתנדבות והתרומה לחברה גם עבור מי שהסתבך כנער וביקש לעשות תיקון.
במסגרת המתווה נערכת פנייה יזומה מטעמה של ועדה צה"לית מיוחדת בראשות קצין חינוך ראשי בצה"ל לכל החיילים המתאימים ומוצע להם סיוע בתהליך הגשת הבקשה. מדובר בצעירים אשר עברו תהליך שיקום, הביעו חרטה מלאה על מעשיהם ושינו את דרכם בצורה משמעותית, עליה מעידים מפקדיהם ואנשי מקצוע המלווים אותם. ועדה מיוחדת בראשות קצין חינוך ראשי בצה"ל וגורמים מקצועיים נוספים, תראיין את החייל ומעבירה המלצותיה לנשיא המדינה.
בהתייחס למתווה אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג כי "ימי הסליחות, הרחמים והתשובה, מדגישים בפנינו את הצורך של חברה ומדינה במתן אפשרות להזדמנות שנייה, לתיקון ולמחילה. במציאות של ישראלים רבים שאינם מצליחים להיחלץ ממעגל חייהם הקשה, מוסד החנינה כמוסד של חסד הוא מהתשתיות החברתיות החשובות ביותר שלנו. אני קורא לחיילי צה"ל ומשרתי השירות הלאומי הזקוקים לכך לפנות לבית הנשיא ולהגיש בקשות למחיקת רישום פלילי. מובן שכל בקשה תישקל ותיבחן לעומקה, תוך בחינת תהליך התיקון והשינוי שעשה המבקש במהלך שירותו".

דגש על תהליכי שיקום

הרצוג, שכיהן בעברו כשר הרווחה והשירותים החברתיים בשתי ממשלות, שם לו כמדיניות לפעול לקידום ועידוד תהליכי שיקום, בדגש מיוחד על שיקומם של צעירים ובני נוער שהסתבכו בפלילים. בסמוך לתחילת כהונתו ביקש הנשיא להמשיך כמדיניות את מתווה החנינות המיוחד לחיילים ולהגדיל בכל האמצעים את היקפו, כך שכל חייל המתאים למתווה החנינות יקבל סיוע בהגשת בקשת החנינה וייענה בהקדם האפשרי.
4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
המהלך נעשה בשיתוף שר המשפטים. סער
(צילום: מוטי קמחי)
שר הביטחון בני גנץ בירך את הנשיא על היוזמה ואמר: "המקום שאנחנו נמצאים בו, מייצג את רוח צבא העם. לאורך כל שנותיו, צה"ל מילא משימות לאומיות - מההירתמות למאבק בקורונה, ועד המשימה החשובה של שיקום חיילים בעלי רקע פלילי מהאזרחות. אני קורא לכלל החיילים ומשרתי השירות הלאומי בעלי הרישום הפלילי, להיענות לפנייתו של הנשיא ולהגיש פנייה".
סמ"ר משה אלמליח, בן 22, שהורשע בעבירות רכוש שונות כנער, אחד מהחיילים שנכח במפגש, שמח מהחלטתו של הנשיא. לאחר שהוגש נגדו כתב אישום, החליט בית המשפט לנוער לאור נסיבותיו לתת לו הזדמנות והפנה אותו לכפר הגמילה מלכישוע. שם עבר במשך כשנתיים וחצי הליך שיקומי יוצא דופן, במהלכו אף השלים תעודת בגרות מלאה. הוא ניהל מאבק ממושך על מנת להתגייס לצה"ל. בסופו של דבר גויס לחוות השומר, והיום הוא משלים שירות צבאי כלוחם בחטיבת גולני. מפקדיו העידו על היותו חייל למופת, המגלה יוזמה, מסירות ואחריות, דואג ללוחמי הפלוגה ומשמש להם "אח גדול". הנשיא נענה לבקשתו ומחק את הרישום הפלילי שלו כדי לאפשר לו לפתוח דף חדש בחיים.
4 צפייה בגלריה
טקס מסירת נס הנשיא בין ראובן ריבלין ליצחק הרצוג בבית הנשיא
טקס מסירת נס הנשיא בין ראובן ריבלין ליצחק הרצוג בבית הנשיא
מתווה מחיקת הרישום הפלילי הושק בידי ריבלין, וממשיך בידי הרצוג
(צילום: רויטרס)
לאחרונה דן הרצוג גם בבקשה של לוחם מחיל ההנדסה אשר בצעירותו הסתבך בפלילים והורשע בעבירת אלימות. מפקדיו העידו כי מדובר בחייל ערכי ומוערך שעבר תהליך שיקום משמעותי ואף קודם לתפקידים פיקודיים בחיל קרבי. במהלך שירותו הצבאי זכה בתעודות הצטיינות שונות ולקראת סיום שירותו הצבאי, ביום העצמאות 2021, אף זכה לאות הצטיינות מנשיא המדינה על שירותו בצה"ל. הנשיא נענה לבקשת החנינה שהוגשה על ידו ומחק את הרישום הפלילי שלו.
מאז כניסתו לתפקידו מחק הרצוג את הרישום הפלילי ל-19 חיילים. מתווה מחיקת הרישום הפלילי לחיילים הושק במתכונתו הנוכחית על ידי הנשיא העשירי ריבלין בשנת 2017. במסגרתו הוגשו עד היום 363 בקשות חנינה, מתוכן כ-300 נענו בחיוב וחלקן עודן מצויות בתהליכי טיפול שונים.