אגף כוח אדם של צה"ל ניסה אתמול לצאת לקרב מאסף אבוד מראש נגד תהליכים גדולים בחברה הישראלית שבאים לידי ביטוי בשירות הצבאי, והפכו את צה"ל לצבא מעמדות.
במקום להודות שיש בעיה שצריך לטפל בה ולשם כך צריך לרתום גורמים רבים מהשלטון המרכזי, המקומי, משרד החינוך, עמותות וכמובן את הצבא עצמו, ניסו באכ"א – בדומה למה שנעשה בפרשת שיפוץ נתוני גיוס חרדים – לתאר מצב כאילו ביחידות הלוחמות אין בולטות יתר לבני הפריפריה החברתית והגיאוגרפית ולציונות הדתית. כך למשל באכ"א הכניסו לנתונים חיילים שמתגוררים באשכול סוציו-אקונומי גבוה, גם אם מצבם הכלכלי נמוך.

שום אמירה של בכיר בצה"ל לא תשכנע אף חייל, או אף הורה ללוחם באחד מגדודי החי"ר, שהמצב הוא אחרת. לא צריך גם נתונים סטטיסטיים, דוגמת אלה שאנחנו מפרסמים מעת לעת, כדי להבין מי מרכיב את שדרת הפיקוד של צה"ל. אפשר לראות אותם בסיום קורס קצינים, קורס מ"פים וקורס מג"דים. מספיק להסתכל על האירוע בגדוד צבר בחברון ולראות מהיכן הגיעו כל גיבוריו.
הלוחם המכה, אליאב אדרי, מקריית מלאכי בוגר מכינת עלי; הלוחם יאיר לוי שנשלח לכלא הוא מקריית ארבע בוגר ישיבת הסדר; המג"ד ששפט אותם סא"ל אבירן אלפסי מדימונה; מח"ט גבעתי ששפט אותם, אל"מ אלעד מועטי מההתנחלות אלקנה בוגר עלי; מפקד חטיבת חברון, אל"מ ישי רוזיליו מההתנחלות דולב בוגר ישיבת הר ברכה; ומפקד האוגדה, תא"ל אבי בלוט, בוגר מכינת עלי. אגב, שלושה מח"טים באוגדת איו"ש גרים בהתנחלויות. זה צבא היבשה וזה לא מקרי, ציונות דתית ופריפריה. לעיתים גם יחד.
למי שיש עדיין ספק כדאי שיקרא את מחקרו של פרופסור יגיל לוי, שבמשך יותר מ-20 שנה ליקט נתונים שהתכנסו למחקר עם קביעה צורבת: 78% מחללי צה"ל בלחימה השוטפת בגדה ובגבול הרצועה הם בני הפריפריה החברתית-מעמדית. מבט בנתונים מסביר היטב מה קורה: ביחידות הטכנולוגיות יש בולטות יתר לעשירונים הגבוהים 7–10. נמצאה גם התאמה ברורה בין המדד הסוציו-אקונומי לנתוני הדפ"ר שקובעים את שיבוצו של החייל.
2 צפייה בגלריה
יום עיון בנושא הערכת מצב כוח אדם בחובה
יום עיון בנושא הערכת מצב כוח אדם בחובה
"ביחידות הטכנולוגיות קיימת בולטות יתר לעשירונים הגבוהים"
(צילום: דובר צה"ל)
כאשר מסתכלים על מי משרת ביחידות הטכנולוגיות המבוקשות של צה"ל מגלים ש-19% מגיעים מאשכול 7, 15% מאשכול 8, ומאשכולות 9 ו-10 – 37% ו-10% בהתאמה, גבוה בהרבה משיעורם באוכלוסייה. אחת הדרכים להתמודד עם זה היא הגבלת מספר בעלי הפרופיל הקרבי שמשרתים ביחידות הטכנולוגיות.
השירות הצבאי, כפי שהצבענו כאן לא אחת, הוא מחולל הפערים החברתיים הגדול ביותר בישראל. צעיר שיתגייס ליחידה טכנולוגית ישתחרר בגיל 25 ויקנה דירה, בעוד לוחם שיתגייס לגולני, לצנחנים או לגבעתי ישתחרר וישכור ממנו אותה. סליחה על הפשטנות, אבל זו המציאות. וכדי לשנות את המצב צריך החלטה דרמטית של הממשלה למתווה שירות חדש ולתגמול אחר ומשמעותי ללוחמים שמתגייסים לקרבי, ולאחר מכן לשירות מילואים פעיל עד גיל 40 – וכפי שאנו עדים נאלצים כעת לשאת בנטל של תעסוקה מבצעית שנה אחר שנה למרות חוק המילואים, בגלל החלטה תמוהה לקצץ את גודלו של מערך המילואים.
לזכות הרמטכ"ל, אביב כוכבי, מפקד יחידת 8200 תא"ל י', וקצין חינוך ראשי תא"ל אופיר לויוס, ייאמר שהם הרימו תוכנית מרשימה לגיוס בני הפריפריה ליחידות הטכנולוגיות, תוכנית שמצליחה מאוד ותוביל למהפכה של ממש בתוך שנים ספורות. במסגרת תוכנית "גשרים", שנולדה אחרי חשיפת "ידיעות אחרונות" על היעדרות בני הפריפריה מיחידה 8200, הוכשרו מורות-חיילות שעברו הכשרה ב-8200 ולימדו בחמש רשויות מקומיות – שדרות, אופקים, טבריה, נוף הגליל, וקריית מלאכי – אחרי שעות הלימודים, בכיתות ז'–י', במטרה להביא את התלמידים לתוצאה טובה במבחני הדפ"ר.
2 צפייה בגלריה
כוכבי באירוע לכבוד אחים שכולים
כוכבי באירוע לכבוד אחים שכולים
הרמטכ"ל כוכבי. תוכנית מרשימה לגיוס בני הפריפריה ליחידות הטכנולוגיות
(צילום: דנה קופל )
לאור ההצלחה הורחבה התוכנית ליותר מ-30 רשויות מקומות ומרכז השלטון המקומי, בראשות חיים ביבס, נרתם לפרויקט. מדובר בסיפור הצלחה שיביא, לדעת כל המעורבים, לשינוי דרמטי.
ואחרי כל זה, אין די בעיסוק רק במתגייסים. כפי שפרסמנו אתמול ב-ynet, צה"ל נמצא במשבר חמור בדרגת סרן, ומאות קצינים עזבו בשנים האחרונות בגלל משכורות זעומות של כ-7,000 שקלים ברוטו בחודש, בשעה שבשוק האזרחי הם מתוגמלים הרבה יותר, עבור פחות שעות עבודה. רק שלשום התהדר הרמטכ"ל במודיעין המדויק לגבי "משאית מספר 8 בסוריה". עם תלוש שכר של 7,400 ברוטו, עוד מעט לא יהיה מי שיביא את המודיעין הזה.
המשבר הזה משאיר את הבינוניים בצבא ומקשה על השארת קצינים טכנולוגיים בקבע. מצופה היה מהרמטכ"ל כוכבי, כמו גם משר הביטחון בני גנץ, להילחם עבורם בדיוק כפי שנלחמו על תנאי הפנסיות של פורשי מערכת הביטחון. אבל זה לא קרה.
המשבר הזה הוא חמור הרבה יותר מכפי שמשתקף לציבור, כי הקצינים הללו לא מקימים קול צעקה, אלא פשוט עוזבים. הרמטכ"ל הנכנס, הרצי הלוי, יצטרך לגבש עם שר הביטחון הנכנס ובגיבוי ראש הממשלה נתניהו תוכנית מיידית לבלימת בריחתם, כמו גם למתווה שירות חדש בחובה ולתגמול הולם למשרתי המילואים.