רגע לפני שהקרב על תקציב המדינה יגיע השבוע לנקודת רתיחה, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה (כחול לבן) הביעה היום (שני) באולפן ynet ביטחון מוחלט שהתקציב יעבור ולא יהיו עריקים מהקואליציה.
"אין לי ספק בכלל שאנחנו בסוף נגיע ליום שישי כאשר תקציב המדינה יעבור", אמרה תמנו שטה. "לאורך כל הדרך של ממשלת השינוי אמרנו שהדבר הראשון שנעשה זה לשחרר את הפלונטר הפוליטי התקציבי, וזה מה שאנחנו עושים. חמישה חודשים הממשלה קיימת, זה הדבר הראשון שעבדנו למענו, הזרמת חמצן לכל ענף וענף במשק הישראלי".
2 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
תמנו שטה באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בטקס "נזכור בשירים" לזכר יצחק רבין בגן שמואל
בני גנץ בטקס "נזכור בשירים" לזכר יצחק רבין בגן שמואל
"יהיה רה"מ? אני לא חוזת עתידות". בני גנץ
(צילום: יאיר שגיא)
-אתם לא מפסיקים להביע ביטחון בזה שתעבירו את התקציב. אתם לא חוששים מאיזו הפתעה בדרך? "יהיו ניסיונות וישנם ניסיונות ואני בטוחה שהאופוזיציה עושה כל שביכולתה לחפש עריקים. אבל זה חוסר אחריות משווע, הרי זה פשע לא להעביר תקציב מדינה, ומי שמשלם זה אזרחי ישראל. אני לא רואה את הח"כ שיהיה מסוגל להצביע נגד כשהוא יודע שזה לא משחק פוליטי, זה חיים של אנשים - זה הפקקים, תוכניות שתקועות, רווחה, חינוך".
-אולי הם באמת מתנגדים לחלקים מהתקציב, גם הכסף לרע"מ שעכשיו מוטל ספק באילו אפיקים הוא יחולק וגם דברים נוספים. "אין תקציב מושלם אבל התקציב הזה מאוזן, ראוי ונכון. אחרי תקופה מאוד קשה של הקורונה יש פה תקציב עם בשורה ועם תוספות רציניות גם למערכת הבריאות, לחינוך, 700 מיליון שקל לרווחה, אבטחת הכנסה לקשישים, לניצולי שואה, לעלייה וקליטה".


תמנו שטה הביעה ביטחון כי ח"כ יום טוב כלפון (ימינה) יצביע בעד התקציב. "אני מכירה אותו באופן אישי, בחור שפועל רבות למען העלייה והקליטה ואני יכולה לומר לך באחריות - כשהוא אומר שהוא מצביע בעד התקציב, אז אפשר לסמוך עליו ולא לחפש מתחת לאדמה".
שרת הקליטה התייחסה גם לעליית המחירים הקיצונית במשק ולמסים שרק עולים בחסות הממשלה. "בתוך התקציב יש גם רפורמות עומק ארוכות טווח, כמו רפורמת הייבוא ורפורמת הרגולציה. אנחנו יודעים שיש עליית מחירים גם בדיור ובדברים אחרים שהזכרת. בסופו של דבר העולם כרגע מתמודד עם השלכות הקורונה והמצב הכלכלי הגלובלי משפיע גם על מדינת ישראל, לא הכל תלוי כמובן בתהליכים כלכליים פנימיים".
-ונוח לך לשבת בממשלה שמעלה מסים למרות הבטחות אחרות? "בסוף צריך לקחת אחריות כדי לנסות לייצב את המשק, אנחנו רואים שהשקל באינפלציה ושהדולר נחלש ויש הרבה מאוד דברים שנצטרך לאזן. גם שר האוצר, גם נגיד בנק ישראל וגם הממשלה יושבים על המדוכה כדי לשמור על כלכלת ישראל, כדי שהאזרחים לא יהיו מי שישלמו את המחיר. לכן אני חושבת שצריך גם לדעת לפעמים לעצור, לנשום, לצד הרפורמות שאנחנו נעביר בתקציב".
השרה מכחול לבן אמרה כי יו"ר מפלגתה בני גנץ "מסמל אחריות, עבודה מאוד מאומצת על ביטחון ישראל ועל דברים אחרים. אני תמיד אמרתי שבלי גנץ לא הייתה נסללת הדרך לממשלת השינוי. אני רואה את גנץ רה"מ בעתיד ועדיין, אנחנו מחויבים לממשלת השינוי".
-גנץ יהיה רה"מ אחרי יאיר לפיד או לפניו? "אני לא חוזת עתידות. אנחנו מחויבים להעברת התקציב ואמרנו שאנחנו מחויבים לממשלת השינוי. יש הסכם, תהיה רוטציה, אנחנו לרגע לא חתרנו. אני מאמינה שאם הממשלה תתפקד כראוי אז זה יקרה".