אחרי יותר מחודשיים שבהם עבר חקירה נגדית על ידי סנגורי הנאשמים בתיקי האלפים - בהם מואשם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בשוחד ובמרמה והפרת אמונים - בבית המשפט המחוזי בירושלים שב הבוקר (רביעי) עד המדינה שלמה פילבר לדוכן העדים, ועבר חקירה חוזרת על-ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה. לפני הדיון אמר פילבר לעיתונאים: "זה לא נגמר עד שזה נגמר".
לפי כתב האישום בתיק 4000, בין בעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ' לנתניהו התקיימו יחסי שוחד. בלב האישום עומדת מה שמכונה "פגישת ההנחיה", שבה לטענת הפרקליטות נתניהו הנחה את פילבר, סמוך למינוי שלו למנכ"ל משרדת התקשורת ב-2015, להיטיב עם בזק ועם אלוביץ'.
4 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
שלמה פילבר
(צילום: רפי קוץ)
את החקירה הראשית הבוקר הובילה התובעת בתיק 4000 יהודית תירוש, ששבה להתמקד באותה "פגישת הנחיה", אחרי שבחקירה הנגדית שהוביל סנגורו של נתניהו, בעז בן צור, הוא הצליח להביך את הפרקליטות כשהראה כי ככל הנראה הפגישה לא התקיימה בשבוע שלאחר מינוי פילבר, כפי שטוען האחרון.
בתשאול שלה הבוקר ניסתה תירוש לשלול את האפשרות שהפגישה הראשונית בין נתניהו לפילבר הייתה רק ב-17 ביוני 2015 , עשרה ימים אחרי המינוי הרשמי שלו למנכ"ל ב-7 ביוני - אופציה שאותה פילבר לא שלל במהלך חקירתו הנגדית. הסנגורים התנגדו במהלך התשאול הבוקר לקו שבו נקטה תירוש, וטענו כי הנושא מוצה כי הם הצליחו להוכיח כבר שהפגישה לא הייתה בשבוע הראשון למינוי.
4 צפייה בגלריה
יהודית תירוש
יהודית תירוש
התובעת יהודית תירוש
(צילום: מוטי קמחי)
פילבר התעקש בתשובתו לאחת משאלותיה של תירוש: "אמרתי לאורך כל הדרך שהזיכרון שלי שהפגישה הייתה בשבוע הראשון". בין היתר טענה תירוש כי אף שבן צור טען כי בפגישה בין פילבר לנתניהו לא נכח אופיר אקוניס - ופילבר לא שלל זאת - אקוניס כן היה לדבריה באותה פגישה. בשלב זה הסנגור בן צור הביע את התנגדותו להתמקדות של תירוש בפגישת ההנחיה, וטען כי "הנושא מוצה".
לדברי בן צור, "התמודדנו על תזה שהופיעה באישום שנסמכה על תזה שהעד מסר שיש פגישה בשבוע הראשון (פגישת ההנחיה), שללנו אותה. לראיה, התביעה ביקשה לתקן את האישום. הראנו למעלה מן הצורך שכל הפגישות לפני המינוי נשללות. הכול בהיר מלא וסדור. הצגנו את הפגישות ב-15-17.6. אמרתי אתמול שחלק מהסימנים שפילבר נתן ביחס לפגישה לא מתקיימים. אנחנו מתמודדים עם סיפור 'נפגשתי עם מר נתניהו והוא הנחה אותי', אמרנו לפילבר שחלק מהסימנים שהוא נותן לא מתקיימים".
4 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
(צילום: רפי קוץ)
התביעה הציגה בדיון היום אפשרות שלפיה פגישת ההנחיה הייתה ב-27 במאי, בין שתי פגישות אחרות שהיו לפילבר ונתניהו באותו היום בלשכה. הפרקליטות הציגה מחקרי תקשורת שמעידים כי היו עוד "חלונות זמן" באותו היום, שבהם הטלפון של פילבר היה כבוי. התביעה טוענת כי מדובר באינדיקציות לכניסה ללשכת ראש הממשלה - שם צריך להיות ללא ניידים.
הסנגורים התנגדו, אבל השופטים אפשרו לתביעה לשאול על כך. תירוש: "לגבי חור הזמן בנייד שלך, 19:52 עד 20:24, האם אתה יכול לשלול שבפרק הזה היית אצל מר נתניהו? נוכח הנתונים הנוספים שהצגתי לך כאן?". פילבר: אין לי זיכרון, אלו היו ארבע שעות שנכנסים ללשכה, מכבים טלפונים. זה יכול להיות ככה או ככה, אין לי משהו ספציפי שאני יכול להסתמך עליו".
למעשה, פילבר לא שלל בדיון היום פגישה נוספת עם נתניהו ב-27 במאי - 10 ימים לפני המועד הרשמי למינויו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת. באותו היום יש שתי פגישות רשמיות של פילבר עם נתניהו, שהוצגו אתמול, אולם הן היו עם אנשים נוספים לפי היומנים ולכן פילבר שלל שעסקו בפגישת ההנחיה.
תירוש שאלה: "האם יש לך פרק זמן שאתה לא פעיל בטלפון חצי שעה במשך חצי שעה? אתה יכול לשלול שבפרק הזמן הזה היית בפגישה עם נתניהו?". פילבר: "אני לא יכול לשלול מבחינת מחקרי תקשורת. אבל הפגישה (ההנחיה) הזו לא הייתה לפני שנכנסתי לתפקיד". בשורה התחתונה: פילבר לא שלל פגישה נוספת עם נתניהו לפני מינויו, אבל אומר שפגישת ההנחיה הייתה רק אחרי המינוי.
אתמול, בחקירתו האחרונה של פילבר, בן צור ניסה להמשיך ולשלול את עצם קיומה של פגישת ההנחיה. הוא עבר עם עד המדינה על טווח תאריכים נוסף: מדובר במועדים בין ההחלטה למנות אותו למנכ"ל ועד למינוי הרשמי שלו בממשלה ב-2015, בין 22 במאי ל-7 ביוני. הפרקליטות, נזכיר, ביקשה מבית המשפט לתקן את כתב האישום כך שיכלול גם את התקופה הזו, אך סורבה - אם כי היא עדיין יכולה לנסות להוכיח זאת.
בן צור ניסה לשלול את האפשרות שאותה פגישת הנחיה לכאורה התקיימה גם בימים הנוספים. הוא ניסח שורת פרמטרים שעליהם העיד פילבר בפגישה - ועבר יום יום, בשבועיים הללו, להראות שמבחינתו אלו לא יכלו להתקיים יחד. עם זאת, ובניגוד לטענתו היום שהצליח לשלול זאת לחלוטין, מהחקירה אתמול עלה שאין מחלוקת כי ישנם תאריכים בשבועיים שלפני המינוי שבהם נפגש פילבר עם נתניהו בלשכת ראש הממשלה.
עד המדינה, נזכיר, טוען כי היא הפגישה הייתה אחרי מינויו בממשלה. בפגישה, כפי שפילבר תיאר אותה, הוא ונתניהו שוחחו בלשכת ראש הממשלה במשך 20-10 דקות תוך שדוד שרן יוצא ונכנס מהחדר - ובסוף הפגישה, בדקה האחרונה, פנה אליו נתניהו וביקש ממנו לפעול לטובת אלוביץ' ובזק. לטענת בן צור, הפגישות עם נתניהו בטווח התאריכים שמציינת הפרקליטות אינן תואמות את הפרמטרים של פגישת ההנחיה, ולכן לא מדובר בה. השופט ברעם פנה לפילבר ושאל אותו אם ייתכן שבטווח התאריכים שציין עו"ד בן צור היו פגישות עם נתניהו שהוא לא הזכיר, ופילבר שלל זאת. עד המדינה גם שלל את האפשרות שנתניהו הסתודד עמו בצד בחטף והנחה אותו, והמשיך לעמוד על כך שהפגישה התקיימה כפי שזכר אותה.
בחקירה שלה הבוקר, הפרקליטה תירוש התייחסה גם לסוגיה שהעלה בן צור במהלך החקירה הנגדית שלו - העובדה שבאחת החקירות של פילבר במשטרה, שבה דנו בפגישת ההנחיה, לא היה תיעוד מצולם. בכך הייתה רמיזה להפסקת חשמל "מכוונת", אולם תירוש הציגה כעת מזכר שמראה שמדובר היה בתקלה טכנית בדיסק המתעד, שנמשכה דקות בודדות בלבד.
תירוש אמרה לפילבר: "הציגו לך בחקירה הנגדית, שלשום, מזכר לגבי תקלה טכנית שגרמה לכך שמספר דקות לא הוקלטו (בעדותך במשטרה), בן צור אמר לך שהמזכר נכתב מספר חודשים אחר כך. אני מבקשת להציג לך התכתבות בין החוקרת שביקשה לבקשת הסנגורים להעביר את הדיסק עכשיו להגנה. לפי המזכר הדיסק לא ניתן לקרוא אותו במכשיר DVD כי הוא תקול".
פורסם לראשונה: 09:23, 15.06.22