זאת הייתה עדות ארוכה, מפורטת ומגובה בחשבוניות - וזו רק ההתחלה. במשך קרוב לשש שעות העידה אתמול (שלישי) הדס קליין, עדת המפתח בתיק 1000, על אספקת המתנות שמיוחסת למשפחתו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, כשזה היה בשלטון. היום תימשך העדות בחקירה הראשית, ובהמשך הדיונים - אולי כבר אחרי פגרת בתי המשפט - תחל חקירה נגדית מטעם סנגורי נתניהו.
קליין נחקרה על דוכן העדים של בית המשפט המחוזי בירושלים על-ידי ראש צוות התביעה בתיק 1000, אלון גילדין. היא הציגה את קלסר חשבוניות שנאספו לאורך השנים (ובו גם תיעוד לרכישות אישיות של מילצ'ן), שמסרה לחוקרי המשטרה, ולפי הפרקליטות המשלוחים והמתנות שסופקו לנתניהו מגיעים לשווי של מאות אלפי שקלים.
4 צפייה בגלריה
הדס קליין שרה נתניהו
הדס קליין שרה נתניהו
ארגזי שמפניות, קופסאות סיגרים - ותכשיטים. קליין ובני הזוג נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, רויטרס)
יחסי העבודה של קליין והמפיק ארנון מילצ'ן החלו לפני עשרות שנים, והחל מ-2008 היא מועסקת כעוזרת האישית שלו. "גם כשהוא לא בארץ, אנחנו בקשר תמידי בנוגע להוצאות", סיפרה קליין לשופטים. היא תיארה את הבקשות החוזרות ונשנות של שרה נתניהו לבקבוקי שמפניה, אותם רכשה בשמו של מילצ'ן. "ארנון היה אומר 'שרה ביקשה, דברי איתה'", שחזרה קליין על דוכן העדים. "הייתי פוגשת אותה רבות בבלפור כשהיינו מביאים שמפניות, היו לה בקשות מיוחדות.
לפגישותיו עם נתניהו, איש העסקים לא היה מגיע בידיים ריקות: "כשארנון נסע לבלפור היו שמים לו סיגרים והוא נתן אותם אישית לנתניהו", אמרה קליין שהשתתפה גם היא בהעברת המתנות. "נסעתי לקיסריה ונתתי פיזית לשרה שרשרת וטבעת".
באחד המקרים, כך לפי קליין, מילצ'ן ביקש ממנה לרכוש סיגרים ושמפניות עבור בני הזוג כשטסה לחו"ל. "כדי שיהיה לנו במלאי", הסבירה לתובע. "את הסיגרים למר נתניהו, ולגברת נתניהו את השמפניות". באחד המקרים, סיפרה קליין, נתניהו ניגש אליה כשהיו בביתו של מילצ'ן בבית ינאי, והראה לה חבק של סיגר. "זה הסוג שאני רוצה", אמר לה. "כשנסעתי לקובה חיפשתי אותו, הוא ביקש סיגרים מסוגים ספציפיים". אחרי שקיבל את אחד המשלוחים התקשר מילצ'ן לקליין ונזף בה: "עשית פשלה איומה, לא נתת לי את הסיגר הנכון. נתניהו כועס", אמרה.
העוזרת האישית אמרה כי אספקת הסיגרים גררה מאמץ מיוחד ויקר. "חיפשנו בכל חנות, לעיתים הנהג נסע לירושלים לחפש", סיפרה. את השמפניות רכשה עבורו בכמות סיטונאית: "רכשנו קרטונים שלמים, סטוק, כדי שתמיד יהיה לנו. יונתן (הנהג של מילצ'ן, ג"מ), היה משנע לבלפור או לקיסריה. משלוח לירושלים כולל בדרך כלל שתי שישיות שמפניה וסיגרים. אי אפשר לא להביא לשם מתנות כשבאים".
"זה היה סיפור חיי", ענתה קליין כשנשאלה על תדירות האספקה שלעיתים טופלה גם ב"שעות מוזרות", כלשונה, כולל ערבי חג. "ארנון לא התנדב לקנות מתנות". גם בביקוריו בביתו של מילצ'ן, סיפרה קליין, נתניהו היה פותח קופסת סיגרים חדשה, ובסוף הערב לוקח אותה איתו. קליין הזכירה בקשה שהגיעה ממילצ'ן לרכישת ליקר תפוזים בשם קוואנטרו, כיוון שנתניהו אהב לטבול בו את הסיגרים. "באחת החשבוניות יש בקבוק בודד של קוניאק ששרה אמרה לי שביבי רוצה לנסות", סיפרה.
4 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן
ארנון מילצ'ן
"זה מתחיל להיות מטורף הכמויות האלה". ארנון מילצ'ן
(צילום: GettyImages)
בשלב מסוים מילצ'ן החל להרהר בנוהל. "זה מתחיל להיות מטורף, הכמויות האלה", אמר לקליין, אך לדבריה שרה נתניהו הסבירה שבייעוץ המשפטי הסבירו ש"למעט דירה, כל הדברים מותרים". עם זאת, מילצ'ן לא יכול היה להגיע ללא מתנה. "הם היו חברים, הוא אהב לבוא לשם ואהב את הכוח בלומר 'אני חבר של ראש הממשלה'", אמרה. "היה לנו טלפון פתוח שם כל הזמן, לבית ללשכה, להוציא מישיבות, תמיד".
קליין נשאלה על הטענה שגם בני משפחת נתניהו העבירו מתנות למשפחתו של המיליארדר. "קיבלנו, ארנון ואני, מחזיק מפתחות שהיה רשום עליו 'מר נתניהו, ראש ממשלת ישראל'", סיפרה קליין. "ופעם אחרת הם הביאו מתנה, בשקית אדומה של 'הפיראט האדום', ושרה אמרה לבנו של קליין: 'תדע לך שזו מתנה מראש הממשלה'".
קליין סיפרה גם על הקשר שהתהווה מול המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר. "איש מדהים, מקסים, קצת שברירי", תיארה אותו. עדת המפתח אמרה כי מילצ'ן הסביר לפאקר שעליו לתת מתנות לבני הזוג. "ג'יימס אמר שנתניהו הוא האיש הכי מרשים בעולם, הוא העריץ אותו ואמר לנו לא לחסוך בכלום. כל מה שהם מבקשים - לתת", הנחה.
מילצ'ן לא התנגד שההוצאות על המתנות יתחלקו מאותו רגע, אך כניסתו של פאקר לחייהם של בני הזוג - לדבריה - רק הובילו לעלויות לתפוח. "חשתי שהכמויות עלו והתגברו. הערכתי במשטרה שארנון השתמש בעצמו בכ-35% מהשמפניות שרכש, ונתניהו ב-65% מהכמות", אמרה קליין והדגישה כי פאקר מעולם לא פעל או יזם רכישת מתנות למשפחת נתניהו.
"כשהבית בקיסריה (של פאקר, ג"מ) נבנה, מילאנו בחדר הכושר ארגזי שמפניות וסיגרים", סיפרה. "בהמשך הזוג נתניהו ידע איפה הדברים נמצאים, ולקחו". היא ציינה כי "אצל פאקר, בקיסריה, בנוסף לקופסאות הסגורות עמדה קופסה שקופה עם תפזורת של סיגרים, מכיוון שנתניהו היה מתארח בבריכה, שוחה ואוכל צהריים", אמרה קליין.
4 צפייה בגלריה
"ארנון הסביר לו שככה זה עובד פה". קליין על ג'יימס פאקר
"ארנון הסביר לו שככה זה עובד פה". קליין על ג'יימס פאקר
"ארנון הסביר לו שככה זה עובד פה". קליין על ג'יימס פאקר
(צילום: gettyimages)
באחד המקרים, כך העידה, נכנסה שרה נתניהו עם מאבטח לביתו של פאקר באישור ולקחה אספקת שמפניה. "גם אם פאקר לא נמצא בבית, יש קופסה עם טעמים שונים שאפשר לקחת ממנה. גם בצד היו קופסאות סגורות לקחת הביתה", אמרה קליין. "ארנון הסביר לג'יימס שככה דברים מתנהלים פה. שהם אוהבים מתנות, ואוהבים שמפניה ורודה וסיגרים לביבי. 'אתה לא יכול להגיע בידיים ריקות, כי אם תגיע בידיים ריקות לא תוזמן יותר", הזהיר מילצ'ן את חברו. כשנשאלה מי יזם את השארת המתנות בבתים, השיבה קליין: "הם, כמובן שהם. שרה נתנה הנחיות מדויקות - שיהיה סגור בשקיות שחורות".
במהלך שש השנים האחרונות, אמרה קליין, גורמים בצוות שייעצו לה אמרו לה בפירוש שאחרי העדות "יעיפו אותך ואת יונתן הביתה ב'וולה'". קולה נשבר והיא הזילה דמעה. "אני אזרחית ישרה", אמרה לשופטים. "אמרתי את הדברים באומץ לב".
עורך הדין עמית חדד, סנגורו של נתניהו, אמר בדיון לשופטים כי בחקירה הנגדית בכוונתו להציג סתירות בגרסתה של קליין. בצוות ההגנה שחדד עומד בראשו הרגישו שמרבית העדות אתמול כוונה לשרה נתניהו - שאינה נאשמת בתיק - ורק במקרים בודדים דובר על ראש האופוזיציה עצמו. בקו ההגנה שנבחר, הוחלט לטעון כי בנימין ושרה נתניהו הם שתי ישויות משפטיות נפרדות. "לא תאמינו שכך הגישו תיק לבית המשפט", הבטיח.
פורסם לראשונה: 23:14, 05.07.22