עוד מקרה ריגול של רוסיה - או פאשלה מודיעינית בלב זרועות הביטחון בגרמניה? שלטונות גרמניה, בעידוד ותמיכה של הקנצלר אולף שולץ, הודיעו כי הם פותחים בחקירה כדי לבדוק כיצד הדליפה רוסיה לציבור הקלטת שמע שבה נשמעים קצינים גרמנים בכירים דנים בחימוש ואספקה לצבא אוקראינה, כולל חימוש בטילי "טאורוס" שמסוגלים לפגוע במטרות במרחק של 500 קילומטר, ושלפי "הדיונים החשאיים ייתכן שנועדו לפוצץ את גשר קרץ' בחצי האי קרים".
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קנצלר גרמניה אולף שולץ
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קנצלר גרמניה אולף שולץ
פוטין וקנצלר גרמניה שולץ. הפרשה החדשה - אחרי שכבר נחשפה חדירה חמורה ל-BND
(צילום: AP Photo/Dmitry Serebryakov, Sean Gallup/ gettyimages)
הכותרת
החזית המערבית מתרחבת, אבל בסכנת קריסה
24:14
ההקלטה, בת 38 דקות, חושפת דיונים בין קצינים בכירים בצבא הגרמני בנוגע להיקף ולמהות של הסיוע שטילי ה"טאורוס" יכולים לתת לאוקראינה, שאחרי שנתיים של לחימה סופגת מפלות בשדה הקרב ובשדה הדיפלומטי, הכוללות עיכוב של סיוע נוסף לה בקונגרס הגרמני. גם הממשלה הגרמנית ממאנת בינתיים לחמש את הצבא האוקראיני ב"טאורוס", מחשש שחימוש כזה יביא לעימות ישיר עם הרוסים. ההשתהות הגרמנית גרמה לחיכוכים הן בתוך הממשלה והן בין האופוזיציה לממשלה.
"מדובר באירוע משמעותי מאוד", אמר בשבת על הפרשה הקנצלר שולץ, שנמצא בביקור ברומא. "אנחנו נבהיר אותו בצורה מהירה, אינטנסיבית וזהירה מאוד".
הקלטת השמע הועלתה לראשונה לרשתות החברתיות על ידי מרגריטה סימוניאן, העורכת הראשית של RT, ערוץ הטלוויזיה הרוסי באנגלית, שנחשב לשופרו של ולדימיר פוטין. היא כתבה בטלגרם כי "השיחות התנהלו ב-19 בפברואר, והן חושפות תוכנית של הקצינים הגרמנים להגיע לאוקראינה ב-21 בפברואר כדי לתאם עם עמיתיהם הקצינים בצבא האוקראיני התקפה משולבת על יעדים רוסיים, כולל שיחות ספיציפיות על התקפה על גשר קרים".
משרד ההגנה הגרמני, שהכריז על פתיחת החקירה, הודה כי ככל הנראה שיחות במטות חיל האוויר בין קציני החיל יורטו על ידי אמצעי ריגול רוסיים. "איננו יכולים להודיע בוודאות כי ההקלטות שקיימות ברשתות החברתיות לא בושלו ונערכו על ידי הרוסים", מסר עם זאת משרד ההגנה.
2 צפייה בגלריה
אוקראינה לכאורה תקפה את גשר קרץ' חצי האי קרים לטענת רוסיה
אוקראינה לכאורה תקפה את גשר קרץ' חצי האי קרים לטענת רוסיה
גשר קרץ' אחרי שהותקף על ידי אוקראינה ב-2022. הקצינים דנו ב"מתקפה נוספת עליו"
אף שגרמניה נמצאת בחוד החנית של הסיוע הצבאי לאוקראינה, שנייה רק לארצות הברית, השלטונות והצבא האוקראיניים צמאים לקבלת טילי ה"טאורוס", טילים בעלי טווח של 500 קילומטר שיכולים לפגוע במטרות בעומק שטחה של רוסיה.
היומון "בילד" מצטט מקורות לא מזוהים הטוענים כי השיחות שפרסמה התקשורת הרוסית יורטו לאחר שהקצינים הבכירים דיברו ביניהם בשיחת וידיאו על ערוץ לא מאובטח (פלטפורמת "וובאקס"). פוליטיקאים רוסים דרשו מגרמניה הסברים על ההקלטה, ואמרו כי מדובר בהוכחה לכך שהאויבת המושבעת של רוסיה שוב מתכננת מתקפה נגדה. בפולין היו שטענו כי ההקלטה הודלפה בכוונה כדי לבטל כל סיכוי למשלוח ה"טאורוס" לאוקראינה ולשלול על הסף את האפשרות שגרמניה תהיה מעורבת ישירות במלחמה.
הפרשה הרוסית הזו מגיעה אחרי אחת מפרשות החדירה המודיעינית הרוסית הדרמטיות ביותר בממסד הגרמני. בספטמבר האחרון נפתח בגרמניה המשפט נגד עובד בכיר בביון הגרמני, ה-BND, באשמת בגידה. הוא נעצר בדצמבר 2022 בחשד שסיפק לרוסיה מודיעין איכותי וסודי ביותר לגבי תנועת כוחות והתנהלות כוחות נאט"ו במלחמה באוקראינה, וזאת תמורת תשלום גבוה. החשוד, קרסטן ל', שימש במשך שנים כראש המחלקה בביון הגרמני שעוקבת אחר תשדורות סלולר, טלפון, אינטרנט ולוויינים. הפרשה ההיא גרמה מבוכה ענקית לביון הגרמני ולרשויות הגרמניות, ועוררה חשד גדול בנוגע לחדירות לקודש הקודשים של הביון הגרמני. אם יורשע, צפוי להיגזר עליו מאסר עולם.