ארה"ב וגרמניה צפויות להודיע בקרוב, ייתכן שעוד היום (ד'), על חיזוק משמעותי לכוחות האוקראיניים: לפי גורמים רשמיים בשתי המדינות, הן יצהירו על העברתם של עשרות טנקים מודרניים ומתקדמים, שהאוקראינים מאמינים שישנו את תמונת המצב במלחמה ויקרבו את הניצחון.
12 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
טנק "אברמס" ומנהיגי רוסיה וארה"ב, ולדימיר פוטין וג'ו ביידן
(צילום: AFP, רויטרס, EPA)
12 צפייה בגלריה
טנק של צבא אוקראינה מחוז לוהנסק חבל דונבאס
טנק של צבא אוקראינה מחוז לוהנסק חבל דונבאס
טנק אוקראיני בשדה הקרב. קייב דורשת טנקים מתקדמים כדי להכריע את המלחמה
(צילום: AFP)
אוקראינה משתמשת כיום בטנקים סובייטיים ומיושנים, ובחודשים האחרונים קוראת למערב לשלוח לה טנקי מערכה שישימו סוף לקיפאון בשדה הקרב ויאפשרו לה לשחרר במהירות שטחים כבושים. היא מעוניינת בטנקי "לאופרד" גרמניים, שבהם מחזיקות גרמניה ומדינות רבות שחברות בנאט"ו.
הטנק הגרמני פשוט יחסית לתפעול, חסכוני בצריכת הדלק שלו ונמצא בזמינות רבה בקרב שכנותיה של אוקראינה במזרח ובמרכז אירופה. כמה מדינות, בהן פולין, הביעו נכונות לשלוח לקייב את הטנקים, אך המהלך דורש את אישורה של גרמניה. בשבועות האחרונים ברלין הייתה נתונה ללחץ כבד להסיר את הווטו שלה, ואתמול דיווחה התקשורת הגרמנית כי הקנצלר אולף שולץ קיבל הכרעה בנושא. שולץ הסכים למהלך, אחרי שהיסס וחשש מהתגובה הרוסית - ומאפשרות שהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה תהפוך לסכסוך בין רוסיה לחברות נאט"ו (אוקראינה אינה חברה בברית הצבאית).
בתחילת השבוע אותתה שרת החוץ הגרמנייה אנלינה ברבוק על שינוי במדיניות של ברלין, כשאמרה כי גרמניה לא תעמוד בדרכה של פולין אם זו תרצה להעביר טנקים גרמניים לאוקראינה. אתמול דיווח העיתון הגרמני "דר שפיגל" כי ברלין מתכננת להעביר לאוקראינה לפחות 14 טנקים מתקדמים מסוג "לאופרד 2". המפלגה החופשית הדמוקרטית, אחת החברות בקואליציה של הקנצלר שולץ, הודיעה כבר אתמול בטוויטר כי גרמניה תעביר את טנקי ה"לאופרד" לאוקראינה.
12 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ וטנק לאופרד מתוצרת גרמניה בתרגיל צבאי
קנצלר גרמניה אולף שולץ וטנק לאופרד מתוצרת גרמניה בתרגיל צבאי
אולף שולץ וטנק "לאופרד" בתרגיל צבאי
(צילום: AFP, רויטרס)
שר ההגנה של שולץ, בוריס פיסטוריוס, התייחס להעברת הטנקים ואמר כי "ההחלטה תתקבל תוך זמן קצר", אך במקביל ציין כי הוא מעודד את בעלות הברית של ברלין להתחיל לאמן את הכוחות האוקראיניים על השימוש בטנקים הגרמניים. "אנחנו חייבים לספק מערכות כבדות ומתקדמות יותר לאוקראינה, וחייבים לעשות זאת מהר", מסר אחרי שיחות עם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, בברלין.
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הזהיר כי העברת טנקי ה"לאופרד" לקייב "לא תוביל לשום דבר טוב ביחסים העתידיים" של מוסקבה וברלין, וציין שההעברה "תותיר חותם ממושך" על היחסים. שולץ אמור לנאום הבוקר בפרלמנט הגרמני, ועשוי להודיע רשמית על האישור להעביר את הטנקים.
12 צפייה בגלריה
חיילים בצבא דנמרק עם טנק לאופרד מתוצרת גרמניה
חיילים בצבא דנמרק עם טנק לאופרד מתוצרת גרמניה
חיילים בצבא דנמרק עם טנק מתוצרת גרמניה
( צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
חיילים בצבא דנמרק עם טנק לאופרד מתוצרת גרמניה
חיילים בצבא דנמרק עם טנק לאופרד מתוצרת גרמניה
( צילום: EPA)
בשבוע שעבר פורסם כי ברלין, שחוששת מהתגובה הרוסית להעברת הטנקים, תסכים לספק לאוקראינה טנקי "לאופרד" רק בתנאי שארה"ב תשלח לקייב טנקים משלה, מדגמי "אברמס". בתחילת השבוע עוד אמרו בפנטגון כי העברת טנקי "אברמס" לא עומדת על הפרק, אך העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אתמול שוושינגטון נוטה להסכים למהלך.
שני גורמים אמריקנים רשמיים אמרו אתמול לרויטרס שוושינגטון מוכנה לפתוח בתהליך שבסופו יגיעו עשרות טנקי "אברמס" לחזית באוקראינה - מהלך שייתכן שיושלם רק בעוד חודשים. בניגוד ל"לאופרד" טנקי "אברמס" דורשים כמויות גדולות של דלק - מה שעלול ליצור קשיים לוגיסטיים לאוקראינים בחזית. בפנטגון אמרו רק בשבוע שעבר כי העברת הטנקים האמריקניים "אינה הגיונית".
12 צפייה בגלריה
טנק "אברמס" בפעולה
טנק "אברמס" בפעולה
טנק "אברמס" בפעולה
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
(צילום: gettyimages)
ברוסיה מחו כצפוי על ההחלטות המסתמנות והזהירו כי העברת הטנקים לאוקראינה תגרום להסלמה במלחמה. גורמים רוסים אף טענו כי כי בעלות הברית של קייב מובילות ל"קטסטרופה עולמית". אנטולי אנטונוב, שגריר רוסיה בארה"ב, אמר שמשלוחי הטנקים הם "פרובוקציה בוטה נוספת". לדבריו, "זה ברור שוושינגטון מנסה להנחיל לנו תבוסה אסטרטגית".
"אם ארה"ב מחליטה לספק את הטנקים, יהיה בלתי אפשרי להצדיק צעד שכזה ולהשתמש בטיעונים של 'כלי נשק הגנתיים'", אמר הלילה השגריר הרוסי. הוא הוסיף כי הצעד מראה מי המדינה התוקפנית "האמיתית" בסכסוך באוקראינה. אנטונוב הצהיר כי הצבא הרוסי יהרוס את הטנקים האמריקניים בדיוק כפי שהרס את שאר הסיוע הצבאי שאוקראינה קיבלה מחברות נאט"ו. הבוקר אמר הקרמלין כי הטנקים האמריקניים "יישרפו כמו כל השאר". דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי "המערב מגזים בפוטנציאל של הטנקים האלה" ובתרומה שלהם ליכולת של הצבא האוקראיני.